آثار شعار‌ی دفاع مقدس هنوز هم ساخته می‌شوند + صوت
کد خبر: 4040093
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۹
کارگردان «یک ماه هزار آسمان» در گفت‌و‌گو با ایکنا:

آثار شعار‌ی دفاع مقدس هنوز هم ساخته می‌شوند + صوت

کارگردان «یک ماه هزار آسمان» گفت: هنوز هم آثاری وجود دارد که نگاهی شعار‌زده به موضوعات دفاع مقدسی دارند.

حمید ابراهیمی، کارگردان تئاتر «یک ماه هزار آسمان» که هم‌اکنون در سالن ماه حوزه هنری روی صحنه است در گفت‌وگو با ایکنا گفت: این نمایش دومین سری اجرای خود را پشت سر می‌گذارد. در دفعه نخست این نمایش در مجموعه آزادی روی صحنه رفت. این نمایش که اجرای آن از اول اسفند آغاز شد، پانزدهم به کار خود پایان خواهد داد. درباره دلیل اجرای این کار هم باید بگویم که من در سرزمینی زندگی می‌کنم که در ابتدای کودکی‌ام در آن انقلاب اسلامی رخ داد و در ادامه جنگ تحمیلی پیش آمد. من دفاع مقدس را به خوبی به یاد دارم و هرآنچه در آن ایام گذشته را درک می‌کنم.

وی افزود: من دوستی به نام امیر چاپارچی داشتم که مفقودالاثر شد و دیگر بازگشت او را ندیدیم. همیشه دوست داشتم نمایشی با محوریت شهدا روی صحنه برم و آن را تقدیم به این شهید کنم اما تا امروز این خواسته محقق نشده بود، البته پارسال فرصتی برای نمایش فراهم شد اما به دلیل مسائل مالی این اتفاق رخ نداد. درباره حمایت‌ها از این نمایش هم باید بگویم متاسفانه کسی از این کار حمایت نکرد و تنها عوامل بودند که به صورت دلی در این کار حاضر به همکاری شدند.

ابراهیمی تاکید کرد: در کنار تمام بی‌توجهی که به این نمایش شد باید از جشنواره تئاتر فجر و شخص حسین مسافر آستانه  تشکر کنم که به ما اجازه داد تا این کار در این فستیوال روی صحنه رود. وقتی قرار شد این کار را روی صحنه بریم یکی از دوستان قول همکاری و حمایت را به ما داد که این خواسته در ادامه محقق نشد ولی این امر سبب نشد تا ما از ساخت کار منصرف شویم برای همین تمامی گروه هم‌قسم شدند تا تئاتر را هر آنگونه که ممکن است اجرا کنند.

وی با انتقاد به برخی ملاحظات که برای سلبریتی ها وجود دارد، بیان کرد: متاسفانه سلبریتی‌ها کمتر در چنین کارهایی حاضر می‌شوند، اگر هم این اتفاق رخ دهد حتماً نفعی برای آنها وجود داشته است، ولی هنرمندانی که دغدغه چنین کارهایی را دارند، عموماً هنرمندانی هستند که در مرکز توجه هستند، اما آنها همه چیز خود را برای ارتقای مفاهیم ارزشی فدا می‌کنند. من کار کردن در حوزه‌های اینچنینی را دوست دارم. این مطلب نیز ربطی به مسائل مالی ندارد، چون در این عرصه پولی وجود ندارد که بخواهیم به طمع آن به آن ورود داشته باشیم.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره آسیب‌های رایج در تئاتر دفاع مقدسی چنین توضیح داد: متاسفانه سطحی‌نگری بزرگترین مشکل تولیدات این حوزه است. برای مثال به فیلم‌ها و نمایش‌هایی دقت کنید که در دهه 60 و هفتاد ساخته می‌شدند. در عمده این آثار دشمن احمق و نادان بود. این نگرش باعث شد این سوال پیش بیاید اگر چنین امری صادق بود چرا جنگ هشت سال طول کشیده است؟ به هر حال با گذشت زمان این نگرش تا حدی اصلاح شد ولی هنوز هم کارهایی وجود دارد که نگاهی شعار‌زده به موضوعات دفاع مقدسی دارند.

کارگردان نمایش «یک ماه هزار آسمان» متذکر شد: مشکل دیگر کارهای سطحی و شعاری این است که آثار به اندازه‌ای تکراری شده‌اند که دیگر تماشاگر آن را نمی‌پسندد و حتی نسبت به آن واکنش منفی نشان می‌دهد. در گاهی مواقع نیز شاهدیم تماشاگر آسیب مربوط را به فرهنگ دفاع مقدس ربط داده است، درصورتیکه یک کار ضعیف ربطی به اصل موضوع ندارد. در چنین زمانی وظیفه هنرمند مشخص می‌شود تا با کاری در خور توجه هم پیام‌رسانی داشته باشد هم اینکه تماشاگر را جذب اثر کند. در این نمایش تمام تلاش خودم را کردم تا حرفم را با زبانی نو و جذاب بزنم. در راه رسیدن به این خواسته نیز فکر می‌کنم موفق بودم چون در اجراهایمان صندلی‌ها تماماً پر است و برخی مواقع نیز تماشاگر روی پله‌‌ها به تماشای کارمان می‌نشینند.

وی در انتها تاکید کرد: هنرمندان بسیاری نیز طی این چند شب به دیدن کار ما آمدند، خدا را شکر آنها نیز نمایش را پسندید، همچنین برخی از رزمندگان که بیننده نمایش ما بودند می‌گفتند نگاهمان به موضوع مقاومت تا چه زیبا و تاثیر‌گذار بوده است.

انتهای پیام
captcha