پیامبر و سیاست
کد خبر: 4040676
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۹
یادداشت

پیامبر و سیاست

حجت‌الاسلام محمد عابدی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در یادداشتی نوشت: برخی در دوره معاصر، سخن از بی ربطی دین و سیاست می‌زنند و می‌گویند دین از سیاست جداست ولی وقتی به آیات قرآن و سیره پیامبر(ص) بیندیشیم می‌بینیم که اینگونه نیست.

محمد عابدی حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عابدی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در یادداشتی با عنوان «پیامبر و سیاست» نوشت:

پیامبر(ص) در تفسیر آیه «اولی الامر» به انتقال قدرت از خود به افراد معینی خبر می‌دهد. وقتی جابر بن عبدالله انصاری از «اولی الامر» سؤال کرد، فرمود: «‌آنان جانشینان من و امامان مسلمانان بعد از من‌ هستند که اولِ ایشان علی بن ابی طالب است و بعد از او به ترتیب حسن و حسین و علی بن الحسین و محمد بن علی...».

امام صادق(ع) به نقش تفسیری پیامبر(ص) در مورد آیه اولی الامر توجه می‌دهد و بعد از تفسیر اولی الامر به ولایت علی و حسن و حسین(ع)، در پاسخ به سوال ابوبصیر که مردم می‌پرسند چرا نام علی(ع) و اهل بیتش در کتاب خدا نیست، می‌فرماید: به آن‌ها بگویید نماز بر حضرت نازل شد و خدا از سه و چهار (رکعت) نام نبرد تا این‌که رسول خدا بود که برای ایشان تفسیر کرد.

زکات را نازل کرد و از هر چهل درهم یک درهم، نام نبرد تا این‌که رسول خدا بود که برایشان تفسیر کرد...: «اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم» نازل شد، پس رسول خدا در مورد علی(ع) فرمود: «من كنت مولاه، فعلي مولاه...».  به این ترتیب آیه نسبت به مهم‌ترین مسائل فلسفه سیاسی یعنی الهی بودن منشا حاکمیت؛ جعل الهی حق حکومت و انتقال حاکمیت الهی به افراد به نطق درآورده و به عنوان سند مشروعیت حکومت و حق الهی حاکمیت ائمه معصوم مطرح می‌شود.

انتهای پیام
captcha