استمرار فعالیت مهد قرآن در دولت‌های مختلف
کد خبر: 4041906
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۱
در آیین اختتامیه ترنم وحی مطرح شد؛

استمرار فعالیت مهد قرآن در دولت‌های مختلف

طی مراسم اختتامیه ترنم وحی، از برنامه‌های عترتی مؤسسه، را‌ه‌اندازی مجمع حافظان کل مهدقرآن و بنیاد استاد پرهیزکار تا استمرار فعالیت مهدقرآن بی هیچ‌گونه گرفتاری در فضاهای حزبی در دولت‌ها با گرایش‌های مختلف صحبت به میان آمد.

از راه‌اندازی بنیاد استاد پرهیزکار تا استمرار فعالیت مهدقرآن در دولت‌ها با گرایش مختلفبه گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم اختتامیه سیزدهمین آزمون سراسری حفظ کل قرآن همراه با ترجمه، تدبر و تفسیر «ترنم وحی» امروز، ۱۹ اسفندماه با تلاوت محمدحسین سعیدیان، قاری و داور بین‌المللی کشورمان در سالن اجتماعات مهدقرآن برگزار شد و در ادامه غلامرضا احمدی، کارشناس مجری شبکه و رادیو قرآن به اجرای برنامه پرداخت. 

سپس سیدمحمود چاووشی، مدیر موسسه مهد قرآن به ارائه گزارش پرداخت و گفت: برای دومین سال، طی ایام کرونا توانستیم سیزدهمین آزمون ترنم وحی را در شرایط شیوع بیماری و شرایط سخت اقتصادی که فعالیت برخی از  مؤسسات قرآنی تعطیل و نیمه تعطیل شده‌اند، برگزار کنیم. 

 تربیت نیروی قرآنی  

وی ضمن تشکر از  همکاری و زحمات دفتر و شعب مهد قرآن‌های استان‌ها طی این ۲۹ سال فعالیت مؤسسه، بیان کرد: یکی از افتخارات مؤسسه این است که مربیان مؤسسه طی این مدت بدون دریافت ریالی حق‌الزحمه و فی سبیل‌الله با مؤسسه همکاری می‌کنند.  

چاووشی بیان کرد: از دیگر افتخارات مؤسسه تربیت نیروی قرآنی و پرورش و تربیت حافظ بود و آزمون ترنم وحی استمرار بحث آموزش مؤسسه است. مؤسسه برنامه‌ای با عنوان مسابقه ندارد و اینها نیز به برکت اخلاص بنیانگذاران مهد قرآن در سال ۷۱ و کادر مرکزی مؤسسه و همکاری چنین نیروهای قرآنی است. 

مدیر مؤسسه مهدقرآن اضافه کرد: در مرحله استانی سیزدهمین آزمون ترنم وحی۲۱۷ حافظ کل قرآن شرکت کردند که علاوه بر آزمون حفظ از لحاظ اشراف بر ۵ جزء ابتدایی قرآن نیز  خلاصه تفسیر این اجزا مورد ارزیابی قرار گرفت. 

وی گفت: از این تعداد ۱۲۲ نفر به مرحله کشوری راه پیدا کردند که ۷۹ نفر توانستند حدنصاب قبولی را کسب کنند و طی مراسم امروز گواهینامه حفظ خود را با امضای شهریار پرهیزکار، رئیس هیئت علمی مؤسسه، حجت‌الاسلام فومنی و امضای هیئت مؤسس و امضای دو دستگاه متولی قرآنی ارشاد و سازمان دارالقرآن الکریم و هدیه ویژه سکه نیم بهار آزادی(با حمایت خیرین) دریافت می‌کنند. همچنین به دلیل کرونا از مدیران استان‌ها که حافظانشان در این آزمون شرکت کردند و برگزیده شدند خواسته شده پیش از پایان سال مراسم تجلیل و اعطای هدایا و لوح تا پایان سال برگزار شود. 

عدم تربیت تک بعدی حافظان  

چاووشی افزود: مهدقرآن در کنار حفظ و بحث آموزش قرآن کریم و عدم تربیت تک بعدی حافظان به بحث عترت نیز توجه دارد تا حفظشان را با معارف اهل‌بیت(ع) تطبیق دهند، لذا همانطور که هیئت علمی مؤسسه نیز تأکید داشتتد برنامه آموزشی در این راستا تهیه شده تا بیشتر به بخش عترت توجه شود. 

وی با اشاره به فعالیت ۱۴۰ شعبه در ۳۰ استان، تأکید کرد: همچنین درنظر داریم برای سال آینده همایش تخصصی مدیران مهد قرآن با رویکرد  آشنایی و بازآموزی شیوه نوین آموزشی با عنوان آموزش حفظ جامع قرآن کریم را برگزار کنیم. همچنین اپلیکیشن قرآنی مرتبط با حفاظ در آینده نزدیک تولید‌ می‌شود. از دیگر برنامه‌ها تشکیل مجمع حافظان کل قرآن مهدقرآن با عنوان بنیاد استاد شهریار پرهیزکار است. مؤسسه تا کنون و طی ۲۹سال فعالیت، نزدیک به ۴ هزار حافظ کل تربیت کرده است.

 مدیر مؤسسه مهدقرآن با اشاره به اینکه استاد پرهیزکار چهره مردمی و شناخته شده توسط عموم مردم است، افزود: چنانکه طی سالی در غرفه مهد قرآن در نمایشگاه قرآن طی نظرسنجی مردمی، استاد شهریار پرهیزکار به عنوان چهره مردمی انتخاب شدند و سبک تقلید حافظان مهدقرآن نیز از ایشان است. موضوع دیگر ثبت شعب مؤسسه است. چنانکه آیین‌نامه ثبت شعب سه مؤسسه مهدقرآن، جامعه القرآن و بیت‌الاحزان به ثبت و تأیید رسیده و ما نیز از شعب استان‌ها خواسته‌ایم تا مراحل ثبت خود را دنبال کنند تا تحت نظارت دفتر مرکزی به فعالیت خود ادامه دهند تا شعب نیز هویت مستقل داشته باشند. 

رتبه‌بندی استان‌ها و شهرستان‌های برتر این دوره

 چاووشی به رتبه‌بندی استان‌ها و شهرستان‌ها در سیزدهمین آزمون ترنم وحی اشاره کرد و گفت: از ۱۳ استان شرکت کننده در این دوره، به ترتیب استان‌های قزوین با مدیریت، خوشپنجه، تهران با مدیریت جواد فومنی و استان‌ یزد، رتبه اول تا سوم را کسب کردند و  مدیران شهرستان‌های کاشمر و بهشهر رتبه‌های اول و دوم را کسب کردند.  

در بخش دیگر این برنامه که به دلیل شرایط کرونایی با دعوت از حافظان استان تهران حائز رتبه و مدیران شعب استان‌های دارنده حافظ همراه بود، اجرای برنامه حفظ با حضور چند حافظ مؤسسه و با همراهی محمود کریمی، معاون آموزش مؤسسه برگزار شد. 

سپس حجت‌الاسلام نوری شاهرودی، پژوهشگر قرآنی ضمن تبربک به خانواده‌هایی که فرزندان قرآنی دارند، گفت: هیچ کاری بهتر از تربیت قرآنی نیست. آقای فومنی باید به خود ببالید که توانسته چنین نونهالان قرآنی را تربیت کنید که نه فقط در کشور بلکه در دنیا نمونه هستند.  

روایات متعدد در تربیت حافظان قرآن و تکریم قرآنیان

 وی به روایات در تربیت حافظان قرآن و تکریم قرآنیان اشاره کرد و افزود: به اندازه آیات الهی در بهشت درجه وجود دارد که هرچه بیشتر در آیات الهی غور کرده باشید، از این درجات بهره‌مند شوند. بنابر روایات هر که قاری و حافظ قرآن را دوست بدارد، ولایت خدا را دوست دارد.

نوری شاهرودی تأکید کرد: خیرین این مجموعه پاک و شفاف را یاری کنند تا جهانی شود و در دنیا نمود پیدا کند تا بتوان شاهد تربیت چنین فررندان قرآنی باشیم. 

در بخش دیگر منوچهر متکی، نایب رئیس مؤسسه مهد قرآن به سخنرانی پرداخت. وی با اشاره به اینکه مهدقرآن وارد سومین دهه از فعالیت خود شده است، گفت: علی رغم فراز و فرودهایی که وجود داشت اما مهدقرآن بی هیچ گونه افتادن در فضاهای جریانی و حزبی، توانست توجه دولت‌های مختلف با گرایش‌های مختلف را به اهمیت کارهای قرآنی جذب و جلب کند.  

متکی به خاطره دیدار با آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی اشاره کرد و گفت: ایشان خیلی قبل از پیروزی انقلاب سفری به مکه داشتند، علمای حجاز به ایشان گفتند: «در کشور شما اهمیتی به قرآن و مباحث قرآنی نمی‌دهند». اما ایشان امروزه از فعالیت این اندازه مجموعه قرآنی برای کشاندن آموزه‌های قرآن به زندگی فردی و اجتماعی مردم به برکت انقلاب، قدردان و شکرگزار خداوند هستند.   

وی با اشاره به اینکه کلمه «الله» از واژه‌هایی است که دو هزار و ۷۰۲ بار در  قرآن تکرار شده، گفت: اگر دیگر اوصاف خدا را به آن اضافه کنید تعداد آن به هزاران هزار می‌رسد. از این طریق به رهرو قرآنی می‌خواهد بگوید اینجا مستحکم‌ترین بنیان مرصوصی است که می‌توانستید به آن تکیه کنید. حافظ قرآن فکر نکند قرآت را حفاظت می‌کند، خداوند خودش حافظ کتابش است بلکه حافظ قرآن در پناه قرآن قرار گرفته است. 

متکی با تأکید بر اینکه باید ویژگی تنها انسان کامل، نبی مکرم اسلام(ص) را که برگرفته از کلام وحی است، فهرست کنیم و در آن تدبر کنیم و سعی کنیم زندگی فردی و اجتماعیمان را به ایشان نزدیک کنیم، اضافه کرد: قرآن ما را در برابر شرور حفظ می‌کند. سوره معوذتین را زیاد بخوانید چراکه هر دو مشتمل بر پناه بردن به خدا از شر شرور و شیاطین است. خداوند در سوره فلق یک صفت خدا را در برابر سه شر نام می‌برد و در سوره ناس از سه صفت خدا در برابر یک شر نام می‌برد.  

این عضو هیئت امنای مهد قرآن گفت: امیدوارم خداوند سیره قرآنی و نقش آفرینی قرآنی را در زندگی اجتماعی و فردی به ما عنایت کند. همچنین از نقش‌آفرینان در مؤسسه  و همراهی خیرین برای روشن شدن چراغ قرآن و آقای حجت‌الاسلام فومنی به عنوان چراغبان این چراغ و مصباح تشکر می‌کنم. 

حسن ختام این آیین،  تجلیل از مدیران استان‌ها و شهرستان‌های برتر و مسئولان کانون‌های برتر سیزدهمین آزمون ترنم وحی، کم سن‌ترین و مسن‌ترین شرکت‌کننده این دوره و حافظان برتر استان تهران این آزمون بود.

یادآور می‌شود، محمود لولاچیان، مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره جامعه تعلیمات اسلامی و خیر قرآنی، سیدمرتضی جوادی، دبیر کمیته مسجد و عضو شورای معارف و قرآن معارف صدا، سرهنگ مهدی میدانی، مدیر دارالقرآن، اصغر باقرزاده، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش،  حجت‌الاسلام محمدرضا شفیعی، مدیر کل امور استان‌های سازمان دارالقرآن الکریم و جمعی از اساتید قرآنی کشور از جمله حاضران در این برنامه بودند. 

همچنین این برنام با پخش آنلاین همراه بود.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۳
غیر قابل انتشار: ۰
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۱۲/۲۰ - ۱۵:۲۴
0
0
خداوند تلاش تمام شما خادمان به قرآن کریم و فرهنگ متعالی اهل بیت رسول الله عليهم السلام را ذخیره آخرت شما قرار دهد ان شاء الله
captcha