محمدمهدی خیرجو، مدیر مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی با حضور در تحریریه ایکنا در خراسانرضوی در خصوص وجود مدیریتی واحد در حوزه زیارت، اظهار کرد: مقوله زیارت یک عزم ملی میطلبد و تنها مدیریت استانی انتظارات در سطح مورد نظر را برآورده نخواهد کرد. در شورای عالی زیارت با حضور رئیسجمهور چندین مصوبه بررسی شد که یکی از آنها تسهیل زیارت و رسیدگی به امور زائران بود.
وی اضافه کرد: همچنین قرار است کارگروهی در استانداری خراسان در سطح ملی به طور متناوب برگزار شود و به موضوع زیارت و مدیریت آن به شکل وسیعتری توجه شود، چرا که ما در مشهد میزبان زائران خارجی نیز هستیم.
مدیر مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی در خصوص اقدامات آستان قدس برای تسهیل زیارت زائران تشریح کرد: آستان قدس پس از انقلاب برای تسهیل امر زیارت در کشور 19 زائرسرای بین راهی احداث کرده و 21 زائرسرای دیگر نیز در دست احداث دارد. برای زائرانی که با خودروی شخصی خود به مشهد مسافرت میکنند چندین مکان را برای الگو احداث کردیم تا راه برای باقی ارگانها باز و آنها نیز برای ساخت تشویق شوند. برای نمونه پلیسراه از ارگانهایی است که از ساخت چنین مجموعههایی استقبال میکند، چرا که در آمار گزارش شده آنها پس از احداث مجموعههای بینراهی آمار تصادفات کاهش پیدا کرده است.
خیرجو ادامه داد: بخشی از مدیریت زیارت به داخل استان باز میگردد که باید دید متولیان این حوزه برای حضور زائران چه اقداماتی را انجام خواهند داد. البته انتظار داریم در دوره جدید، مدیریت واحد زائران انجام شود و بخشهای مختلف نسبت به وظایف خود در مقابل زائر به خوبی ایفای نقش کنند که در این راه آستان قدس نیز پشتیبان خواهد بود.
وی در مورد تمهیدات پیک حضور زائران بیان کرد: در زمان حضور پیک زائران در ایام تعطیل سازمانهایی از جمله ادارهکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی برای ساماندهی مسافران میتوانند برای منازل شناسنامه و پلاک مشخص کنند، شهرداری کمپهایی را در مبادی ورودی و نزدیک به حرم تجهیز کند و مواردی از این قبیل باید مورد توجه قرار گیرد.
مدیر مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی تشریح کرد: به عقیده من برای مسئله اسکان زائران به یک سامانه اینترنتی جامع نیاز است که زائر بتواند در مبدأ، مکان اسکان خود را مشخص کرده و سرگردان نباشد. پیشنهاد ما این است که تمام مجموعهها از جمله آستان قدس تمام ظرفیتها برای اسکان زائران را در سامانه گفته شده ثبت کنند تا انتخاب برای زائران راحتتر شود.
خیرجو بیان کرد: جلسات ادب حضور با شرکت صنوف، کسبه، مدیران هتل، رانندگان تاکسی و ... هر کدام جداگانه تشکیل میشود. در این جلسات فرهنگ میزبانی کریمانه در غالب کلاسهایی تعاملی مورد بحث قرار میگیرند. تعاملی بودن این کلاسها به این دلیل است که به مشکلات کسبهها نیز رسیدگی شود. البته آستان قدس بیشتر میتواند کارهای فرهنگی و ایجابی در این زمینه انجام دهد و متولیان این حوزه باید برای عملی کردن آن تلاش کنند.
وی استانداردسازی خاص برای ارائه خدمت به زائران را ضروری برشمرد و افزود: در مشهد و اطراف حرم ما نیازمند استانداردهایی جدا از موارد مرسوم هستیم. شهرهایی که جمعیت بسیاری از قومیت و ملیتهای مختلف در آن حضور پیدا میکنند باید استانداردهای خاصی داشته باشند، برای نمونه زائران خارجی که به مشهد سفر میکنند سفیر فرهنگی محسوب میشوند که در این حوزه نیز دوباره عزم ملی طلب میشود.
مدیر مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی اضافه کرد: در همین راستا باید استانداردها باز تعریف شوند و به عبارتی سطح کیفیت تمام خدمات از B بالاتر باشد و هیچ ارگانی برای کیفیت پایینتری در هیچ حوزهای نباید مجوز صادر کنند. برای این کار رسانه میتواند نقش پررنگی داشته باشد، همچنین برگزاری میزگردها و جستوجو در دیگر کشورها و راهکارهایشان میتواند تأثیرگذار باشد.
خیرجو در خصوص امنیت زائران تصریح کرد: در حوزه امنیت زائران جلساتی با حضور نیروی انتظامی، دادگستری و متولیان این حوزه در حال برگزاری است که تمام ارگانها برای برقراری امنیت بیشتر در حال تلاش هستند، البته با وجود تمام اقدامات این حوزه نیز نیازمند یک درگاه واحد است که اگر اتفاقی برای فردی رخ دهد بتواند با مراجعه به آن پیگیر ماجرا باشد. البته در محوطههای داخلی حرم نیز برای فراهم شدن امنیت بیشتر کشیکهای ویژهای در نظر گرفته شده است.
وی رعایت پروتکلهای بهداشتی کرونا توسط زائران در حرم مطهر را سه برابر سطح شهر بیان کرد و ادامه داد: حدود 800 خادمیار سلامت ماسک و شوینده در اختیار زائران قرار میدهند، همچنین غبارروبی، ضدعفونی کردن و امر نظافت روزانه به صورت ویژه پیگیری میشود.
مدیر مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس گفت: استفاده معنوی بیشتر زائران در حرم مطهر رضوی و زیارت خوب از اولیتهای آستان قدس است و پس از رفع این موارد استفاده از دیگر قسمتها مانند موزه، کتابخانه و غیره میسر است. البته برای سهولت استفاده زائران از خدمات در ایام تعطیل برنامههای حرم در قالب پیک زائر اطلاعرسانی خواهد شد و در قسمتهای مختلف به نمایش در خواهد آمد.
انتهای پیام