تمهیدات فرمانداری مشهد برای استقبال از زائران نوروزی
کد خبر: 4042530
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۸
فرهنگ میزبانی در نوروز ۱۴۰۱/

تمهیدات فرمانداری مشهد برای استقبال از زائران نوروزی

فرماندار شهرستان مشهد گفت: استقبال از زائر باید استقبالی هوشمند باشد تا زمانی که زائر به شهر امام‌رضا(ع) سفر می‌کند از لحظه ورود در تمام موارد از جمله اسکان، بهداشت و غیره احساس آرامش داشته باشد.

محسن داوری فرماندار شهرستان مشهدبه گزارش ایکنا از خراسان‌رضوی، محسن داوری، فرماندار شهرستان مشهد با حضور در تحریریه ایکنا اظهار کرد: با توجه به اینکه به پایان سال و آغاز سال جدید نزدیک می‌شویم، طبیعتاً طبق هر سال زائرین زیادی به مشهد مقدس سفر خواهند کرد و ما نیز پیش‌بینی می‌کنیم که با حجم زیادی زائر نسبت به دو سال گذشته رو‌به رو باشیم. بر همین اساس پیش‌بینی‌هایی انجام شده و طبق برنامه قطعا برخی از آن‌ها عملی خواهند شد.

وی اضافه کرد: البته با توجه به محدودیت‌هایی که کرونا در این دو سال اخیر در مشهد به وجود آورد، ممکن است برخی از ظرفیت‌های مشهد انسجام خود را از دست داده باشند و با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده حجم زائران نیز نسبت به سال‌های قبل از کرونا بیشتر خواهد بود، بر همین اساس بنا داریم که خدمت‌رسانی بهتر و بیشتری برای زائران و مجاوران در نوروز فراهم کنیم.

راه‌اندازی قرارگاه خدمات سفر در فرمانداری

فرماندار مشهد ادامه داد: از آنجایی که هر سال ستاد خدمات سفر در استانداری برگزار می‌شود و امور سفر توسط این ارگان پیگیری می‌شود امسال بنا بر این شد که متفاوت عمل شود و قرارگاه خدمات سفر در فرمانداری راه‌اندازی شد. این قرارگاه از تعدادی کمیته تشکیل شده که در بخش‌های مختلف فعالیت می‌کنند.

داوری بیان کرد: آنچه که در این میان مهم به نظر می‌رسد این است که ما در چند حوزه باید نگاه ویژه‌ای داشته باشیم. در حقیقت استقبال از زائر باید استقبالی هوشمند باشد تا زمانی که زائر به شهر امام‌رضا(ع) سفر می‌کند از لحظه ورود در تمام موارد از جمله اسکان، بهداشت و غیره احساس آرامش داشته باشد. در حوزه حمل‌ونقل عمومی و اقلام خوراکی نیز هیچ‌گونه مشکلی وجود نداشته باشد و ما سعی کرده‌ایم ایم آمادگی را برای خدمات‌رسانی در تمام حوزه‌ها کاملاً فراهم کنیم.

 الویت تزریق دز سوم برای همه حوزه‌های خدمت‌رسان مشهد

وی تأکید کرد: برای اطمینان خاطر زائران و مجاوران تزریق دوز سوم واکسن در تمام حوزه‌های خدمت‌رسان مشهد و اماکن زیارتی، تفریحی و گردشگری در اولویت قرار گرفته است و در حال حاضر نیز این طرح در حال اجرا شدن است.

فرماندار مشهد افزود: بر اساس همین طرح 10 اتوبوس سیار برای حوزه‌های صنفی و خدمات‌رسانی که تاکنون واکسیناسیون خود را انجام نداده‌اند در سطح شهر برقرار کرده‌ایم و تلاش خواهیم کرد تا 25 اسفند ماه که سفرها به طور رسمی آغاز می‌شود تمام حوزه‌های خدمت‌رسان سه دوز واکسن را دریافت کرده باشند. در خصوص واحدهای صنفی، خدماتی، حمل‌ونقل و غیره که واکسیناسیون را به طور کامل انجام نداده باشند از خدمت‌رسانی به زائران و مجاوران منع خواهند شد.

ایجاد 450 هزار اسکان دائم و اضطراری برای زائرین

داوری با بیان اینکه 450 هزار اسکان دائم و اضطراری برای زائرین در نظر گرفته شده، بیان کرد: اسکان زائران از اهیمت ویژه‌ای برای ما برخوردار است، به همین دلیل دو اسکان دائم و موقت یا اضطراری برای زائران در نظر گرفته شده است. اسکان اضطراری و موقت برای آن دسته از افرادی است که در چادرهای مسافرتی خود اقامت دارند و اگر با بارندگی مواجه شدند در اسکان‌های اضطراری که برای آن‌ها پیش‌بینی شده است، اسکان داده خواهند شد.

فعالیت همه اماکن اقامتی تعطیل و نیمه تعطیل

وی بیان کرد: تمام اسکان‌های موقت و دائم را پای کار آورده و تمام اماکن اقامتی تعطیل و نیمه تعطیل را نیز به حالت فعال درآورده‌ایم تا بتوانیم بهترین خدمت‌رسانی را به زائران و مسافران داشته باشیم. به همین دلیل با کمک نهادهای ذی‌ربط به آن دسته از زائرسراها، مساجد، تکایا و خانه‌های زائر که به صورت غیر قانونی فعالیت می‌کردند مجوز داده شد تا بتوانند در این ایام خدمت‌رسانی کنند.

فرماندار مشهد ادامه داد: بخشی از اماکن نیز به کمک اداره ورزش و جوانان، شهرداری و اداره آموزش‌وپرورش برای موارد اضطراری در نظر گرفته شده که در صورت وقوع حادثه‌ای غیر مترقبه مانند بارندگی و سیل در اختیار افرادی که اسکانی در نظر نگرفته بودند، قرار گیرد.

داوری حمل‌و نقل را یکی از مباحث مهم در حوزه خدمت‌رسانی دانست و افزود: برای بازگشت زائرانی که به مشهد سفر می‌کنند نیز حمل‌ونقل ریلی، هوایی و زمینی به اندازه کافی پیش‌بینی شده است و حتی حوزه‌های اضطراری از جمله تعداد رام‌های بیشتر قطار و پروازهای بیشتر برای مدیریت تعداد بیشتر مسافران و زائران انجام شده است. 

وی گفت: در حوزه سفرهای زمینی نیز چند استان مجاور به عنوان معین انتخاب شده‌اند و از آن‌ها در حوزه اتوبوسرانی کمک گرفته‌ایم. علاوه بر این موارد در حوزه شهری نیز مانند قطار شهری، ناوگان اتوبوسرانی و تاکسی‌رانی نگاه افزایشی داشته‌ایم تا در ایام نوروز سرویس‌دهی خوبی به زائران و مجاوران در سطح شهر داشته باشیم.

مصاحبه با محسن داوری فرماندار شهرستان مشهد

لغو مرخصی تمام مدیران اجرایی از 25 اسفند تا 15 فروردین

فرماندار مشهد اظهار کرد: به دلیل اینکه بتوانیم خدمت‌رسانی به مردم را به حداکثر برسانیم مرخصی تمام مدیران اجرایی از 25 اسفند ماه تا 15 فروردین 1401 لغو کرده‎ایم و تمام این افراد موظف شده‌اند که در این ایام در حوزه استحفاظی خود حضور داشته باشند.

داوری تأکید کرد: همچنین برای تمامی ورودی‌های شهر ایستگاه استقبال از زائر در نظر گرفته شده است و اگر در هر حوزه‌ای زائران دچار مشکل شوند نیروهای ما در این ایستگاه‌ها به مشکلات آن‌ها اعم از اسکان و غیره رسیدگی خواهند کرد.

وی تصریح کرد: برای 27 اسفندماه که میلاد امام زمان(عج) است نیز ظرفیت‌های لازم در نظر گرفته شده است و تلاش می‌کنیم که در کنار برگزاری اجتماعات برای این عید بزرگ تمام نکات بهداشتی کرونا نیز رعایت شود.

لغو طرح زوج و فرد در نوروز و ایجاد شبکه بازرسی قوی

فرماندار مشهد بیان کرد: البته امسال بنا داریم که طرح ترافیکی محدودی را اجرایی کنیم تا مردم بتوانند به راحتی در سطح شهر تردد کنند؛ برای نمونه طرح زوج و فرد امسال اجرایی نخواهد شد و مسافرین و زائرین سفر راحت‌تری را تجربه خواهند کرد.

داوری در بخش دیگری از این گفت‌وگو در خصوص برنامه‌های در حال اجرا در مشهد در ایام پایان سال با توجه به  حضور زائران در مشهد در سال 1401 ادامه داد: برای اینکه در حوزه اصناف و حوزه‌‎های مختلف خدمات خوبی ارائه شود شبکه بازرسی  بسیار قوی در مشهد ایجاد گردیده است. شکایت‌های مردمی مربوط به زائران و مجاوران توسط این شبکه در خصوص تخلفات در کوتاه ترین زمان بررسی خواهد شد. همچنین در حال حاضر بازرسی‌ها در حوزه صنفی و بهداشتی تشدید شده است.

وی با اشاره به عرضه کافی نان در اطراف حرم رضوی در ایام نوروز افزود: در این  زمینه  اقدامات  بسیاری خوبی در حال انجام است. بنا شده است تا در چهار مسیر منتهی به حرم هشت واحد نانوایی سیار ایجاد و در چهار نقطه اطراف حرم چهار نانوایی و 22 جایگاه توزیع نان در چهار مسیر منتهی به حرم تدارک دیده شده است. همچنن کلیه کیوسک‌های نان رضوی نان توزیع خواهند کرد. 

فرماندار مشهد تصریح کرد: همچنین در 100 نقطه از شهر مشهد میوه تنظیم بازار عرضه خواهد شد تا مردم با  قیمت مناسب میوه شب عید را خریدای کنند.

داوری با اشاره به سهیمه خاص کالاهای اساسی برای مشهد با ورود زائران بیان کرد: اقدامات خوبی در  سال‌جاری در حال انجام بوده و هم‌اکنون در خصوص کالاهای اساسی هیچ کمبودی وجود ندارد. با توجه به پیش‌بینی حضور زیاد زائران در ایام پایان سال و ایام عید سهیمه مناسبی برای کالاهای اساسی همچون گوشت قرمز، مرغ و غیره  برای مشهد در نظر گرفته شد.

وی تصریح کرد: زمانی که مردم پشت مسئولان باشند ایران قوی را خواهیم داشت. امروز باید زمینه  اشتغال جوانان مشهد را مهیا کنیم. بهترین حوزه‌ای که می‌تواند در این شهر اشتغال ایجاد کند حوزه زیارت است. با ایجاد زیارت گروهی تمام ظرفیت‌ها را پای کار آورده تا هر فردی با هر توانایی مالی بتواند به برای زیارت به مشهد سفر کند.

فرماندار مشهد بیان کرد: یکی از اقدامات در این حوزه تقویت اشتغال خانگی به خصوص در حوزه اشتغال روستایی از طریق اعطای تسهیلات، آموزش‌های فنی حرفه‌ای و غیره است و بنا داریم تا بازارهایی برای فرروش محصولات روستایی در اطراف حرم رضوی ایجاد کینم.

داوری ادامه داد: همچنین برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته که موانع تولید در مشهد به خصوص در زمینه  فعالیت‌های مولد را برطرف کنیم. همچنین  تلاش می‌شود صنعت بوم‌گردی در روستاها  نیز تقویت شود. باید روستاهای اطراف مشهد را تقویت کرده تا از گسترش حاشیه‌نشینی جلوگیری شود و برای اینکه بتوانیم در این حوزه موفق باشیم باید به اشتغال در روستاها و رسیدگی در آن‌ها نگاه ویژه داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha