آنگونه که باید در مکتب قرآن نیاموخته‌ایم + صوت
کد خبر: 4042914
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۷
دارنده نشان خادمی قرآن:

آنگونه که باید در مکتب قرآن نیاموخته‌ایم + صوت

فعال قرآنی و تجلیل‌شونده در بیست و سومین دوره تکریم خادمان قرآن گفت: ما در رفتارهای سیاسی، انجام کارهای اداری، انجام مسئولیت‌های اجتماعی، دچار بحران‌ هستیم و این نشان می‌دهد آنگونه که باید در مکتب قرآن نیاموخته‌ایم اگر شاگرد خوبی برای مکتب قرآن باشیم باید از خیلی از این رذائل اخلاقی و ویژگی‌های نامتناسب با دانش‌آموخته قرآن دور باشیم.

حجت‌الاسلام هادی قبادیقدردانی از مقام شامخ معلمان، هنرمندان و مروجان قرآن کریم وظیفه مهم هر فردی است که توسعه فرهنگ قرآنی دغدغه اوست، به ویژه نهادهای فرهنگی که باید حمایت از این پیشگامان را اساس فعالیت‌شان قرار دهند و بخش‌های اثرگذار زندگی این افراد را به سمع و نظر جامعه برسانند.

در ادامه با یکی دیگر از خادمان قرآن آشنا می‌شویم تا ضمن جویا شدن از احوالات زندگی آنان، درباره اینکه پس از دریافت نشان خادم قرآن، چه مسئولیت اجتماعی را بر دوش خود احساس می‌کنند، سخن بگوییم.

حجت‌الاسلام والمسلمین هادی قبادی متولد 20 شهریور ۱۳۴۵ شهرستان کوهدشت استان لرستان است. وی تحصیل علوم دینی را در حوزه علمیه قم از سال ۱۳۶۲ آغاز کرد و پس از اتمام دروس با شرکت در درس خارج فقه و اصول آیت‌الله العظمی سبحانی و جلسات تفسیری آیت‌الله العظمی‌ جوادی آملی به تکمیل آموخته‌های خود پرداخت.

همزمان تحصیلات دانشگاهی را در دانشگاه تهران رشته الهیات و معارف اسلامی ادامه داد و مدرک فوق لیسانس را در این رشته دریافت کرد. قبادی در بیست و سومین دوره تکریم خادمان قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران در بخش مدیریت در سال 97 مفتخر به دریافت نشان خادمی قرآن شد. در ادامه گفت‌وگوی خبرنگار ایکنا با وی را می‌خوانید؛

ایکنا ـ درباره شرایط انتخاب خادم قرآن کریم، چه میزان اطلاع دارید؟

انتخاب خادم قرآن در حوزه‌های مختلف و در رشته‌ها و محورهای مختلف انجام می‌شود. چنانکه برخی در حوزه‌های مدیریت قرآنی دارای سوابق، نوآوری‌ها، ابتکارات و ویژگی‌هایی در دوران مدیریتشان هستند و برخی نیز در حوزه قرائت و حفظ قرآن دارای مقامات و رتبه‌های مختلف کشوری و بین‌المللی هستند، به عنوان خادم قرآن مورد تجلیل قرار می‌گیرند. بعضی نیز در مقولات آموزشی یا هنری دارای نبوغ و افتخاراتی در زمینه رسم‌الخط و تذهیب قرآن و ... هستند و برخی نیز در حوزه انتشارات تجلیل می‌شوند یعنی ناشرانی که در حوزه مسائل قرآن و چاپ و نشر قرآن و در رابطه با کتب مرتبط با ترجمه و علوم قرآنی تجلیل می‌شوند. مورد دیگر محققان و پژوهشگران قرآنی هستند که در حوزه‌های مختلف دارای سابقه هستند و این موارد در انتخاب هیئت انتخاب خادمان قرآن همواره مد نظر است.

تا جایی که خاطرم هست حدود شش و هفت محور برای انتخاب خادمان مد نظر است. همچنین برخی نیز در قالب مؤسسه‌های قرآنی یا سازمان‌های قرآنی و یا سازمان‌های اداری که فعالیت قرآنی دارند، با توجه به کیفیت و گستردگی فعالیت‌ها و تأثیرگذاری فعالیت‌هایشان در نشر علوم قرآنی، مورد تجلیل واقع می‌شوند.

ایکنا ـ درباره ویژگی‌های فردی و اجتماعی کسی که به عنوان خادم قرآن مفتخر می‌شود، بگویید.

مواردی که اشاره شد شرایط اولیه و ظاهری انتخاب خادم قرآن در حوزه‌های مختلف بود، اما بدیهی است برای آن جمعی که خادمان قرآن را انتخاب می‌کنند، این نکته نیز باید مد نظر باشد که یک انتخاب‌شونده چه میزان به انس، عمل و فهم به قرآن التزام دارد؟ تشخیص این قضیه کار مشکلی است و کار کمیته انخاب کننده را سخت‌تر می‌کند و آنها از مجموعه عملکرد فرد، رزومه و سوابق این موارد را به دست می‌آورد. متأسفانه دلیل کثرت افراد فعال در حوزه‌های قرآنی، قدری این انتخاب را سخت می‌کند.

قطعاً التزام به عمل آموزه‌های قرآنی مد نظر افرادی است که در کمیته انتخاب خادمان قرآن هستند و اصل اساسی در انتخاب برتر است.

ایکنا ـ آیا طی این سال‌ها خادم یا خادمانی به عنوان الگوی زندگی قرآنی شما بوده‌اند؟

حدود 26 دوره از برگزاری این همایش گذشته است و قریب به 150 نفر نیز مفتخر به دریافت نشان خادمی قرآن شده‌اند. برخی از شخصیت‌های خاص قرآنی مثل مفسران بزرگ و مراجع بودند که دارای جایگاه ویژه هستند که برای امثال بنده افتخاری است تا در جمع چنین بزرگانی باشیم.

مرحوم استاد محمدرضا حکیمی، با توجه به فعالیت‌های طاقت‌فرسایی که در عرصه‌های مختلف قرآنی داشتند، به عنوان الگویی برای من بود‌ه‌اند که سال 1400 از میان ما رخت بر بستند و نه تنها جامعه اسلامی بلکه بالاتر از آن، جامعه بشری از حضور ایشان محروم شدند.

حتی معتقدم از ایشان نیز دیرهنگام(در بیست و سومین دوره) تجلیل کردند و می‌توانستند خیلی زودتر در این جمع قرار گیرند. اما از این نیز نباید بگذریم که جامعه اسلامی غنی داریم که انتخاب را کمی سخت‌تر می‌کند.

ایکنا ـ درباره مسئولیت اجتماعی پس از دریافت این عنوان بگویید.

به طبع عنوان خادم‌القرآنی نیازمند رعایت مجموعه‌ای از شئونات در اعمال، رفتار و گفتار است، چنانکه باید بگویم از هنگامی که خداوند توفیق داد(از 18-19 سالگی) در کسوت طلبگی و روحانیت باشم به دلیل اینکه به عنوان گروه مرجع مطرح می‌شود، نوع رفتارش زیر ذربین است، باید از نظر نوع کلام، سخن، ارتباطات و تعاملات که دارد، دقت نظر بیشتری داشته باشد.

عنوان خادم‌القرآنی تاج بزرگ بر سر امثال ما است و مسئولیت انسان را بسیار سخت‌تر می‌کند و باید بیشتر مواظب نوع سلوک و رفتار و برخوردهایمان باشیم.

ایکنا ـ به عنوان سؤال پایانی در زمینه دغدغه‌ اصلی‌تان در امور قرآنی بگویید.

در آیات قرآن داریم «...لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ» و هم در روایات معصومین آمده است «كونوا دعاة للناس بغير ألسنتكم»؛ اصل قضیه عمل کردن بر اساس مسائلی است که ادعا می‌کنیم. اگر فرمایش مقام معظم رهبری را مرور کنیم، می‌بینیم که ایشان در جمع قرآنیان فرموده‌اند «انس با قرآن فقط به قرائت و حفظ نیست، بلکه مرحله بعد فهم و مرحله نهایی عمل به قرآن است». چه میزان زندگی، عملکرد، سخن و رفتار ما متناسب با آموزه‌های قرآنی است؟ اگر اینگونه می‌بود که نباید در حوزه‌های مختلف در جامعه دچار مشکل باشیم.

این نشان ‌دهنده ضعف و کمبودهایی در این قضیه است که نیازمند تلنگر به خودمان هستیم تا به آموزه‌های قرآنی بازگردیم. تمسک به قرآن موجب رستگاری می‌شود چنانکه در روایات آمده است «مَا إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا أبَداً» مادامی که به ریسمان قرآن چنگ بزنیم، دارای مشکل نمی‌شویم حتی مشکلات موجود در جهان اسلام نیز به دلیل دوری از قرآن است، چنانکه مشکلات زندگی فردی و اجتماعی ما نیز نشأت گرفته از همین دوری از کلام وحی است.

ما در رفتارهای سیاسی، انجام کارهای اداری و انجام مسئولیت‌های اجتماعی، دچار بحران‌هایی هستیم و این نشان می‌دهد آنگونه که باید در مکتب قرآن نیاموخته‌ایم. اگر شاگرد خوبی برای مکتب قرآن باشیم، باید از خیلی از این رذائل اخلاقی، حسادت‌ها و ویژگی‌های متناسب با دانش‌آموخته قرآن دور باشیم.

کد

یادآور می‌شود، تدریس علوم قرآنی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، عضو فعال در کارگروه‌های مختلف و شوراهای قرآنی همچون «طرح جامع قرآنی کشور»، «جایزه علامه طباطبایی»، «سرای قرآن و اندیشه»، «سیاست‌گذاری بین‌المللی قرآن پژوهی دانشجویان کشور» از جمله فعالیت‌های وی طی این سال‌ها بوده است.

حجت‌الاسلام هادی قبادی همچنین مدیریت برگزاری مسابقات سراسری و نیز بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران را طی چندین دوره بر عهده داشته است. از دیگر سوابق مدیریتی وی می‌توان به «مدیر کل بنیاد مستضعفان و جانبازان استان سمنان»، «مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان سمنان»، «مدیر کل دفتر آموزش و مسابقات قرآنی سازمان اوقاف»، «مدیر کل مراکز و اماکن منتسب به حضرت امام خمینی(ره)»، «مشاور ریاست سازمان اسناد و کتابخانه‌ ملی ایران و... اشاره کرد.

انتهای پیام
captcha