«نشستن بر نگاه دیگری»؛ یک گفت‌‌وگوی همدلانه
کد خبر: 4045320
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۳

«نشستن بر نگاه دیگری»؛ یک گفت‌‌وگوی همدلانه

«نشستن بر نگاه دیگری» عنوان کتابی از رضا پورحسین است که از سوی انتشارات جام جم چاپ و روانه بازار کتاب شده است.

نشستن بر نگاه دیگری

به گزارش ایکنا، «نشستن بر نگاه دیگری» عنوان کتابی از رضا پورحسین، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران است که در نگاه اول عنوان آن توجه برانگیز است.

پورحسین در کتاب «نشستن بر نگاه دیگری» سعی کرده مفهوم «درک اندیشه دیگری» که در ادبیات روان‌شناختی با واژه دیدگاه‌گیری تعبیر می‌شود به‌گونه‌ای بیان کند که وقتی آن اندیشه، تصور یا نقل شود؛ تحلیل و نقد آن با کمترین سوگیری و کاملا امانتدارانه صورت بگیرد.

نویسنده «نشستن بر نگاه دیگری» همچنین تلاش کرده تا عوامل گفت‌وگوی همدلانه و موانع تحقق آن را با نگاه روان‌شناختی و تجربیات رسانه‌ای که داشته و دارد، توصیف و تبیین کند.

پورحسین در این کتاب «نظریه ذهن» - که بر توجه به تفاوت‌های فردی و تمایز آدم‌ها با یکدیگر و دارا بودن حق تفکر و اظهار‌ نظر آنها تاکید دارد - «درک دیگری» را عامل ارتباط بین‌فردی و تعامل آدم‌ها در نظر گرفته است.

نویسنده کتاب «نشستن بر نگاه دیگری» در این کتاب «گوش دادن» با شنیدن را متفاوت می‌داند و می‌گوید کسانی می‌توانند نظرات دیگران را نقد کنند، که آن را به‌خوبی گوش کرده و در نقدشان از ورود قالب‌های شناختی و سوگیری‌های هیجانی جلوگیری کنند و مثال‌هایی هم از وضعیت مناظره‌های اوایل پیروزی انقلاب و نیز مناظره‌های هیجانی سال‌های اخیر مطرح و دلایل روان‌شناختی مطلوبیت یا هیجانی بودن آن‌ها را ذکر کرده است.

کتاب «نشستن بر نگاه دیگری» با زیرعنوان «دیدگاه‌گیری: درک چشم‌انداز و دیدگاه دیگری» به قلم رضا پورحسین، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در 207 صفحه با بهای 52 هزار تومان توسط انتشارات جام جم منتشر شده است.

انتهای پیام
captcha