تقویت میزبانی شایسته از زائران وظیفه‌ای همگانی است
کد خبر: 4046049
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۵

تقویت میزبانی شایسته از زائران وظیفه‌ای همگانی است

تولیت آستان قدس رضوی میزبانی شایسته از زائران را وظیفه‌ای همگانی برای شکرگزاری نعمت هم‌جواری با بارگاه منور حضرت رضا(ع) دانست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی به گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از آستان نیوز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی در دیدار تشکل‌های مردمی فعال در اسکان و پذیرایی از زائران نوروزی که در حرم مطهر رضوی انجام شد، از افرادی که برای میزبانی شایسته از زائران نوروزی تلاش کرده‌اند قدردانی و اظهار کرد: از تلاش‌های تمام افرادی که از ابتدای حضور زائران نوروزی به‌طور شبانه‌روز و بی‌وقفه برای اسکان و پذیرایی از زائران به‌صورت صلواتی تلاش کرده‌اند، تشکر می‌کنم.

وی خدمت‌رسانی به زائران امام رضا(ع) را از باارزش‌ترین مستحبات دانست و افزود: هدف مردم از سفر به مشهد، زیارت بارگاه منور رضوی است، لذا تمامی مسافران در مشهد زائر و مهمان امام رضا(ع) هستند و میزبانی شایسته از آنان موجب سربلندی و خوشنودی حضرت ثامن‌الحجج(ع) و رقم خوردن سفری خاطره‌انگیز براي زائران می‎شود.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: حضرت رضا(ع) ناظر بر اعمال و رفتار ما هستند و می‌بینند چه کسی به مهمانانشان خدمت و چه کسی به آن‌ها جفا می‌کند و قطعاً در این دنیا و آخرت پاداش و جزای هر دو گروه را خواهند داد.

وی با بیان اینکه از مجاوران امام الرئوف(ع) جز برخوردی منصفانه و مهربانانه برگرفته از سيره رضوي با زائران انتظار نمی‎رود، ابراز کرد: برخورد منصفانه و کریمانه کسبه با زائران منافاتي با فعاليت اقتصادي و كسب سود و منفعت ندارد، صداقت و انصاف موجب ورود خیروبرکت در کاسبی و زندگی بازاریان می‎شود.

مروی به وابستگی بخش زیادی از اقتصاد بازار مشهد به حضور زائران اشاره و عنوان کرد: میزبانی نامناسب از زوار موجب کوتاه شده طول سفر و مانع از تکرار سفر به مشهد و در نتیجه بروز آثار منفی اقتصادی برای بازاریان خواهد شد؛ باید به‌گونه‌ای باشد که هر زمان زائران سفر مشهد را به ياد مي‎آورند، مهربانی، صميميت، انصاف و مهمان‌نوازی در ذهنشان تداعی شود.

وی با تأکید بر اهمیت تقویت، سامان‌دهی و گسترش جنبش‌های مردمی در میزبانی از زائران، عنوان کرد: بنده مطلع هستم که مسئولان استانی و شهری بدون تعطیلی در ایام نوروز در حد توان و امکانات خود برای میزبانی از زائران تلاش کرده و می‌کوشند فاصله وضع موجود تا وضع مطلوب کاهش یابد؛ اما حضور میلیونی زائران در بازه زمانی کوتاه و امکانات محدود بعضاً موجب ایجاد مشکلاتی می‌شود.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به راهپیمایی اربعین، مشارکت مردم عراق را اساس میزبانی از زائران میلیونی این راهپیمایی خواند و رقم خوردن زيارتي شايسته و ماندگار در ذهن میلیون‌ها زائران رضوی را نیز نیازمند مشارکت مردم مشهد دانست و عنوان کرد: هم‌جواری با امام رضا(ع) افتخار و نعمت بزرگی بوده که شکرگزاری آن در گروی خدمتگزاری به زائران رضوی است، مجاوران حضرت رضا(ع) باید نسبت به رقم خوردن میزبانی شایسته از زائران احساس مسئولیت کنند.

وی اربعین را الگویی از فرهنگ ميزباني معرفی کرد و گفت: تقویت فرهنگ میزبانی یک وظیفه همگانی است و همه مردم به‌ویژه اصنافی که با زائران بیشترین برخورد را دارند، باید نسبت به میزبانی شایسته از مهمانان حضرت رضا(ع) حساس باشند.

مروی در ادامه با انتقاد از برخی گران‌فروشی‌های و اجحاف‌های صورت گرفته نسبت به زائران به ویژه در خصوص اسکان، تصریح کرد: گزارشی‌هایی را شنیده‌ام که هزینه اقامت حتی در مکان‌هایی دور از حرم مطهر به شبی تا دو میلیون تومان رسیده است، این قبیل رفتارها تضييع حقوق زائران و موجب نارضایتی حضرت رضا(ع) است.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: خدمت‌رسانی به زائران رضوی توفیقی الهی بوده که شایسته شکرگزاری و خدمت شایسته مور رضای حضرت ثامن الحجج(ع) به زائران است.

انتهای پیام
captcha