اسلام و تشیع؛ الگوی کامل نیکوکاری
کد خبر: 4056464
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۳

اسلام و تشیع؛ الگوی کامل نیکوکاری

مدیرعامل بنیاد خیریه آلاء گفت: جمهوری اسلامی ایران با توجه به ظرفیت دین اسلام و مذهب تشیع، می‌تواند الگوی کاملی از نیکوکاری به جهان اسلام و بلکه دنیا عرضه کند و بیشترین حمایت را از امر نیکوکاری و نیکوکاران داشته باشد.

علی دیانی مدیرعامل بنیاد خیریه آلا

به گزارش ایکنا از اصفهان، به نقل از دبیرخانه جشنواره ملی شعر نیکوکاری، پنجمین محفل شعرخوانی از سلسله‌ محافل جشنواره ملی شعر نیکوکاری، عصر روز گذشته، 21 اردیبهشت‌ماه به همت دبیرخانه این جشنواره در محل غدیریه دیانی اصفهان برگزار شد.

در ابتدای این محفل، حجت‌الاسلام محمدمهدی خان‌محمدی، دبیر جشنواره ملی شعر نیکوکاری به تبیین اهمیت شعر و جایگاه آن پرداخت و اظهار کرد: از گذشته تا امروز، شعر یکی از برترین هنرهای اسلامی بوده است و تلفیق این هنر با مضمون نیکوکاری، برکات بسیاری برای جامعه و ترغیب مردم به انجام کار نیک در این روزگار سخت خواهد داشت.

وی با اشاره به نقش شعر در انتقال مفاهیم و دگرگون ساختن حالت روحی انسان، به داستان سرودن شعر «بوی جوی مولیان» پرداخت و گفت: هنگامی که رودکی این شعر را برای امیر نصر سامانی قرائت کرد تا او را برای بازگشت به بخارا مجاب کند، هنوز شعر تمام نشده بود که حال آن حاکم دگرگون شد و با پای برهنه، سوار بر اسب، به سمت بخارا تاخت.

دبیر جشنواره ملی شعر نیکوکاری با بیان اینکه مقام معظم رهبری، شعر را یکی از مهم‌ترین و اثربخش‌ترین فعالیت‌های فرهنگی می‌داند، در توضیح روند این جشنواره، بیان کرد: بهمن‌ماه سال گذشته، پس از آنکه جشنواره ملی شعر نیکوکاری در سالن مهر حوزه هنری انقلاب اسلامی در تهران افتتاح شد، دبیرخانه این جشنواره به شناسایی استان‌هایی که در زمینه شعر فعال‌تر بودند، پرداخت تا بتواند با برگزاری محافل شعر نیکوکاری در این استان‌ها، اهداف جشنواره را محقق کند. لذا، محفل شعرخوانی نیکوکاری در پنج استان قم، کرمان، گیلان، خراسان رضوی و اصفهان برگزار شد.

وی با یادآوری اینکه مهلت ارسال آثار به این جشنواره، تا 28 اردیبهشت‌ماه تمدید شده است، ادامه داد: از شاعران ارجمند و توانمند اصفهان درخواست داریم برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر این جشنواره یاری کنند و اشعار خود را تا مهلت مقرر به دبیرخانه بفرستند.

در ادامه این محفل که اجرای آن را محمد کاروان، شاعر ممتاز به عهده داشت، جمعی از شاعران برجسته اصفهان همچون عباس شاه‌زیدی، مهدی جهان‌دار، محسن ناصحی، محمدحسین ملکیان، محمد خادم، میلاد حبیبی، مریم کرباسی، زهرا سپه‌کار، راضیه هادیان و همچنین حجت‌الاسلام محمدمهدی خان‌محمدی، به شعرخوانی پرداختند.

در خلال شعرخوانی، محمد کاروان، مجری برنامه به ذکر خاطره‌ای پرداخت و اظهار کرد: در یکی از جلسات شعرخوانی ماه مبارک رمضان که همراه با اساتیدی چون استاد خروش به محضر مقام معظم رهبری شرفیاب شده بودیم، ایشان فرمود: هیچ‌کس قدر شعر را آنچنان که شایسته آن است، نشناخت. این فرمایش ایشان نشان‌دهنده اهمیت شعر است.

لزوم شناسایی موضوعات مناسب برای شعر نیکوکاری

عباس شاه‌زیدی، از شاعران حاضر در جلسه، علاوه بر شعرخوانی، به بیان نکاتی درباره نیکوکاری در ادبیات ایران پرداخت و گفت: اگر بخواهم نمونه‌هایی از ابیات این ادبیات فاخر را بیان کنم، چند ساعت طول می‌کشد. نیکوکاری در شعر، یک مسئله بسیار مهم ادبی محسوب می‌شود و تداوم آن در روزگار ما نیازمند شناسایی موضوعات مناسب برای سرودن شعر نیکوکاری است. این موضوعات را ابتدا باید در سبقه ادبی کشورمان و سیره اهل بیت(ع) و در وهله دوم، در مسائل و مشکلات روز دنبال کرد.

وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم درباره انفاق و ذکر روایتی درباره شریک‌ بودن فقرا در مال اغنیا، اضافه کرد: افراد نمی‌توانند بدون اذن شریک اموال خود، در مال خود تصرف داشته باشند؛ اغنیا نیز در هر هزینه‌ و فعالیتی باید فقرا را در نظر بگیرند.

شاه‌زیدی به لزوم تداوم جشنواره‌هایی همچون جشنواره ملی شعر نیکوکاری در طول زمان اشاره کرد و گفت: اگر کار فرهنگی در طول زمان به صورت پیوسته و منظم انجام شود، به تدریج نتیجه می‌دهد.

ظرفیت جمهوری اسلامی ایران برای حمایت از نیکوکاری

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی دیانی، مدیرعامل بنیاد خیریه آلاء، سخنران ویژه این مراسم بود که با ذکر نکاتی در باب اهمیت نیکوکاری، بیان کرد: نیکوکاری، امری فطری و ذاتی و خداوند اولین نیکوکار عالم است که خود را محسن معرفی کرده و گفته نیکوکاران را دوست دارد.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با توجه به ظرفیت دین اسلام و مذهب تشیع، می‌تواند الگوی کاملی از نیکوکاری به جهان اسلام و بلکه دنیا عرضه کند و بیشترین حمایت را از امر نیکوکاری و نیکوکاران داشته باشد.

مدیرعامل بنیاد خیریه آلاء با بیان نمونه‌هایی از سیره اهل بیت(ع)، به اهمیت نیکوکاری در زندگی پرداخت و گفت: حضرت زهرا(س) در شب عروسی خود، لباس عروسی‌شان را انفاق کردند. امیرالمؤمنین علی(ع) نیز در جنگ، وقتی یکی از افراد دشمن، شمشیر حضرت را خواست، آن را اهدا کرد و این مسئله سبب هدایت آن شخص شد.

وی در پایان، بیان کرد: گاهی یک بیت شعر می‌تواند جایگزین چند ساعت سخنرانی باشد. لذا، از همه شاعران و دغدغه‌مندان شعر و ادبیات، درخواست می‌کنم تا با قوت در نخستین جشنواره ملی شعر نیکوکاری شرکت کنند.

یادآور می‌شود، نخستین جشنواره ملی شعر نیکوکاری با هدف تعمیق و ترویج کار نیک به همت مرکز فرهنگ نیکوکاری(وابسته به بنیاد خیریه آلاء) و مشارکت حوزه هنری انقلاب اسلامی، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) و معاونت فرهنگی دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاع از محورهای جشنواره و ارسال آثار به نشانی اینترنتی adab.kheir.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام
captcha