جایگاه خردمندان در دانشگاه، مسئولیت را حساس‌تر می‌کند
کد خبر: 4056903
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۶

جایگاه خردمندان در دانشگاه، مسئولیت را حساس‌تر می‌کند

رئیس سابق دانشگاه فردوسی مشهد گفت: مدیریت خردمندانه در جمع خردمندان، هر چند که تصمیم‌گیری را با مشارکت ایشان آسان نماید، اما در چنین جمعی بی‌شک بررسی انتخاب‌ها، تصمیم‌گیری‌ها از دریچه نگاه و قضاوت خردمندان ظرافت و دقت نظر را دشوارتر و حساس‌تر می‌کند. 

کافی، رئیس سابق دانشگاه فردوسیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمد کافی، رئیس سابق دانشگاه فردوسی، امروز، 24 اردیبهشت ماه در مراسم تکریم و معارفه ریاست دانشگاه فردوسی مشهد که در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی برگزار شد، اظهار کرد: مدیریت یک سیستم و سازمان، مسئولیت دشواری است و نیازمند تصمیم‌گیری خردمندانه و حاکمیت خرد و دانش است و این مهم در سازمان‌ها و نهادهای علمی جهان به سبب رسالت ویژه آموزشی، پژوهشی و تربیت نسل آینده‌ساز به مراتب دشوارتر و مسئولیتی سنگین است.

وی افزود: دانشگاه فردوسی مشهد که خود بر شعار خرد و دانش و راستی بیش از 7 دهه و جایگاه خردمندان و دانشمندان پرآوازه است، دوچندان دشوارتر می‌شود. چراکه مدیریت خردمندانه در جمع خردمندان، هر چند که تصمیم‌گیری را با مشارکت ایشان آسان نماید، اما در چنین جمعی بی‌شک بررسی انتخاب‌ها، تصمیم‌گیری‌ها از دریچه نگاه و قضاوت خردمندان ظرافت و دقت‌نظر را دشوارتر و حساس‌تر می‌کند. 

رئیس سابق دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: در کشور ما با توجه به شرایط خاص سیاسی، اجتماعی، فرهنگی به‌ویژه در سال‌های اخیر، این مهم سخت‌تر و حساس‌تر شده است و این امر را افرادی که مجموعه‌های علمی مدیریت کرده‌اند، به خوبی تجربه کردند و می‌توانند تأیید کنند. البته آنچه که مسئولیت اینجانب را آسان‌تر کرد، تأثیرگذاری مهم دانشگاه در تحولات اجتماعی و تربیت نسلی فرهیخته و آینده‌ساز بود.   

وی بیان کرد: قرار گرفتن دانشگاه فردوسی مشهد در جغرافیای خراسان بزرگ و در شهر مشهد که پیشینه درخشان از پرورش نوابغ جهانی دارد و آراسته یه نام فردوسی بزرگ است، مسئولیت را سنگین‌تر می‌کند. این مسئولیت زمانی سنگین‌تر می‌شود که حافظ میراث ماندگار 70 سال تلاش بزرگان علم و ادب ایران زمین و استادان فرهیخته‌ای باشد که هر کدام خورشیدی درخشان در عالم علم وادب و فرهنگ ایران زمین‌اند.  

کافی بیان کرد: علی‌رغم همه محدودیت‌هایی که وجود داشت، آنچه در توان داشتم به کار گرفتم و فعالیت‌های مختلفی را به همراهی همه معاونان و دیگر اعضای دانشگاه انجام دادیم تا دانشگاه به بالندگی و اعتلای خود بپیوندد. همچنین تلاش کردیم با ارج نهادن به پیشکسوتان و بنیان‌گذاران آن از طریق فعال نمودن مرکز مفاخر و اسناد و تأسیس موزه دانشگاه و فعالیت‌های پرشمار آن از جمله تقدیر از استادان پیشکسوت و معرفی استاد ممتاز در دانشگاه فردوسی مشهد تقویت نمایند. اخلاق و رفتار مبتنی بر معیارهای انسانی معجزه می‌کند و نتیجه گرفته‌ام.

انتهای پیام
captcha