نمی‌توان افراد را محدود به تعیین مهریه معینی کرد
کد خبر: 4059588
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۰

نمی‌توان افراد را محدود به تعیین مهریه معینی کرد

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به لحاظ شرعی نمی‌توان افراد را محدود به تعیین مهریه معینی کرد، ادامه داد: طرفین به لحاظ شرعی می‌توانند در حد عرفی مهریه تعیین کنند گر چه رقمی سنگین باشد.

حجت الاسلام باقری

حجت‌الاسلام مهدی باقری، نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، با بیان اینکه با مصوب شدن موضوعی در مجلس نباید این تلقی ایجاد شود که این قانون نهایی شده است، اظهار کرد: قوانین برای نهایی شدن نیازمند تایید شورای نگهبان هستند.

این مسئول با یادآوری اینکه برخی از امور مانند مهریه دارای چالش بالایی هستند، اضافه کرد: قانون مربوط به مهریه همواره مورد مناقشه بوده و در طول سال‌های گذشته در مجلس نیز بررسی‌های زیادی در این حوزه انجام‌ شده است.

وی با بیان اینکه در این حوزه اگرچه از طرفی حامی حق بانوان مبنی بر پرداخت مهریه توسط زوج هستیم، ادامه‌ داد: با توجه به چالش‌های موجود در حوزه پرداخت مهریه، قوانین این موضوع را اصلاح کرد که هر تعداد سکه امکان پیگیری کیفری نداشته باشد.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در ادامه با تاکید بر اینکه مهریه براساس شرع و قانون حق زوجه است و وقتی مردی تعهدی را در این زمینه قبول و در هر صورت خود را مکلف به انجام آن‌ کرده است، ادامه داد: با توجه به همین موضوع زوج مکلف است هر عدد و رقمی را که برای مهریه پذیرفته طبق قرار با زوجه آن را پرداخت کند.

وی با اشاره به تنش‌هایی که در هنگام طلاق در دادن مهریه ایجاد می‌شود، تصریح کرد: در بسیاری از موارد زوجین به علت وجود برخی از مشکلات فرهنگی دقتی در تعیین مهریه ندارند و گاهی زوج مهریه را تنها یک‌عدد می‌داند و به فکر پرداخت آن نیست و این امر در حالی است که باید زمانی که این تعهد را انجام می‌دهد به فکر پرداخت آن نیز باشد.

این مسئول با تاکید بر اینکه در بسیاری از مواقع زوجه با اطمینان از تعهدی که زوج داده اقدام به ازدواج با او می‌کندُ اضافه کرد: در هنگام طلاق نیز گاهی بالا بودن مبلغ مهریه زمینه را برای ایحاد تنش و اختلاف فراهم می‌کند و فشار زیاد به زوج برای گرفتن مهریه باعث افزایش اختلاف و کدورت‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه به لحاظ شرعی نمی‌توان افراد را محدود به تعیین مهریه معینی کرد، ادامه داد: طرفین به لحاظ شرعی می‌توانند در حد عرفی مهریه تعیین کنند گر چه رقمی سنگین باشد.

باقری با تاکید بر اینکه تعیین مهریه نیز یک موضوع نسبی است و بسته به توان زوج دارد، متذکر شد: ممکن است افراد متمول مبلغ بالا و کسی که وسع مالی پایین دارد مبلغ کمتری را به عنوان مهریه در نظر بگیرد که البته گاهی حتی به این موضوع نیز توجه نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در حوزه مهریه چیزی که گریبان‌گیر جامعه است این است که گاهی اعداد بزرگی در نظر گرفته می‌شود که فقط در زبان ساده به نظر می‌آید، افزود: گاهی رقمی که تعیین شده به هیچ وجه پرداخت آن در توان زوج نیست.

این مسئول با یادآوری اینکه مردان و زنان مطالباتی در حوزه پرداخت مهریه دارند که از خواسته‌های مردان این است که قانون‌گذار مهریه را محدود به رقم خاصی کند و انتظار بانوان نیز این است که همه مهریه فقط به صورت یک جا پرداخت شود‌، گفت: با توجه به وجود این قبیل مطالبات مجموع جمع‌بندی کارشناسان بر این بود که این موضوع تسهیل شود.

وی با بیان اینکه مردی که ادعا می‌کند توان پرداخت مهریه رقم بالا را دارد طبیعتا می‌تواند حقوق دولتی بالاتری را نیز پرداخت کند، متذکر شد: با توجه به سنگین شدن مهریه‌ها و برای پیشگیری از ادعاهای گزاف و تبعات بعدی آن مقرر شد حق ثبت سنگینی برای این مسئله در نظر گرفته شود اما بنا نداریم از این محل برای دولت درآمدزایی کنیم بلکه این موضوع یک راهکار پیشگیرانه است که فرد در این‌ حوزه دقت داشته باشد.

وی با بیان اینکه هر چه حق ثبت سنگین‌تر باشد به نفع زوجین است، ادامه داد: کسی که توان پرداخت هزار سکه را دارد قطعا توان دادن حق ثبت‌های بالا را نیز دارد اما کسی که توان پرداخت مهریه بالا ندارد در همان زمان ثبت مهریه متوجه می‌شود که توان ‌پرداخت مهریه تعیین شده را ندارد، هر چند این زوج‌ها با هم مشکلی نیز نداشته باشند اما حتی اگر زن مهریه را مطالبه هم‌ نکند مالک آن است.

انتهای پیام
captcha