آغاز دوستی با کتاب و مطالعه از سنین کودکی
کد خبر: 4069701
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۳

آغاز دوستی با کتاب و مطالعه از سنین کودکی

مدرس مهارت‌های ارتباطی کودک و نوجوان، به مناسبت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان، بیان کرد: فرزندان ما آن‌گونه نمی‌شوند که می‌خواهیم، بلکه همان خواهند شد که هستیم‌. اگر والدین اهل مطالعه باشند، احتمال اینکه فرزند نیز به کتاب و مطالعه علاقه‌مند شود، بیشتر خواهد بود.

فاطمه فدایی مدرس مهارت‌های ارتباطی کودک و نوجوان

فاطمه فدایی، مدرس مهارت‌های ارتباطی کودک و نوجوان به مناسبت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان، در گفت‌و‌گو با ایکنا از گیلان با بیان این‌که علاقه‌مند کردن فرزندان به مطالعه کتاب، همواره یکی از چالش‌های والدین است، اظهار کرد: در ابتدا باید با توجه به سن فرزند خود برای او کتاب و سرگرمی مناسب انتخاب کرد.

وی ادامه داد: کودکان در سنین پایین‌تر به تصاویر علاقه زیادی دارند، با تغییر سن، علاقه‌مندی آنان نیز دستخوش تغییر می‌شود. مثلا در سنین ۳ تا ۶ سال، علاقه کودک به شنیدن داستان است. اما همچنان دوست دارند تصاویر را هم مشاهده کنند. در این سن، نکته‌ای که حتما باید مدنظر داشت، این است که داستان‌ها توام با شعر باشد.

این کارشناس ارشد روانشناسی با اشاره به این‌که در سن کودکی اول و دوم، وضع هیچ قانونی برای مطالعه کتاب لازم نیست، اذعان کرد: مطالعه کتاب باید زمانی صورت گیرد که کودک آمادگی پذیرش آن را داشته باشد. اگر کتاب در اطراف کودک قرار داشته باشد، حتما او در بخشی از بازی‌های روزانه خود به سمت کتاب نیز خواهد رفت.

فدایی با تاکید بر این‌که والدین باید به‌خاطر داشته باشند که حتما در تعریف داستان‌ها، کودک را به مشارکت دعوت کنند‌، خاطرنشان کرد: به طور مثال از کودک بخواهید داستان را ادامه دهد یا در مواردی حدس بزند ادامه قصه چه می‌شود؟. این‌گونه میزان علاقه کودکان به مطالعه افزایش خواهد یافت. کودکان عاشق تکرار هستند، ممکن است وقتی یک قصه یا شعر مورد علاقه‌شان باشد چندین بار بخواهند تکرار شود. لطفا در این بخش صبور باشید و در برابر این خواسته مقاومت نکنید.

مدرس مهارت‌های ارتباطی کودک و نوجوان با بیان این‌که نوجوانان، دنیای متفاوتی دارند، تصریح کرد: اگر برای گروه سنی نوجوان می‌خواهید کتاب هدیه بدهید یا او را دعوت به مطالعه کنید، حتما به علاقه‌اش توجه داشته باشید. پیشنهاد می‌شود، والدین بخشی از زمان تفریح خود را با نوجوان خود در کتاب‌فروشی بگذرانند و در آنجا پیرامون کتاب‌های مورد علاقه فرزند دختر یا پسر خود صحبت کنند.

وی در نظر گرفتن یک گوشه دنج خانه برای مطالعه را، امری اثربخش دانست و افزود: داشتن فضای مطالعه و چیدمان زیبای کتاب‌ها می‌تواند فرزندان را به کتاب و مطالعه علاقه‌مند کند‌. باید به‌خاطر داشت که فرزندان ما آن‌گونه نمی‌شوند که می‌خواهیم، بلکه همان خواهند شد که ما هستیم‌. اگر شما اهل مطالعه باشید احتمال اینکه فرزندتان هم به کتاب و مطالعه علاقه‌مند شود، بیشتر خواهد بود.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۴/۱۹ - ۲۲:۴۷
0
0
عالی و کاربردی
captcha