توجه به تعمیق نماز در بستر مجازی مهم‌تر از فضای حقیقی است
کد خبر: 4070545
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۱

توجه به تعمیق نماز در بستر مجازی مهم‌تر از فضای حقیقی است

سرپرست معاونت سیاسی و امنیتی استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: توجه به تعمیق نماز و فضاسازی برای ترویج فرهنگ اقامه نماز هم در فضای حقیقی و هم مجازی باید مورد توجه قرار گیرد که اتفاقاً فضاسازی در بستر مجازی با توجه به گستره مخاطبان به‌ویژه جوانان و نوجوانان بسیار مهم‌تر از فضای حقیقی است.

محسن حسین میرزایی، معاون استاندار چهارمحال و بختیاری

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، محسن حسین‌میرزایی، سرپرست معاونت سیاسی و امنیتی استانداری چهارمحال و بختیاری، امروز، ۲۲ تیرماه در جلسه مشترک شورای اقامه نماز و مهدویت و شورای زکات استان با اهمیت به مباحث مبنایی نماز و لزوم توجه به این فریضه دینی، اظهار کرد: اگر به نماز توجه شود بسیاری از آسیب‌ها و مشکلاتی که در جامعه وجود دارد رفع خواهد شد.

وی با ذکر اینکه توجه به برپایی نماز در دستگاه‌ها و ادارات و برنامه‌ریزی و ابلاغ دستورالعمل و بخشنامه امری لازم و غیرقابل اجتناب است، ادامه داد: ادارات باید این رویکرد را داشته باشند که نماز را جزو وظایف ذاتی خود بدانند و بهترین مکان ادارات به نمازخانه‌ها اختصاص یابد؛ توجهات و ملاحظاتی که به‌ویژه مدنظر ستاد اقامه نماز استان است در جهت بسط و تعمیق فرهنگ نماز در ادارات مورد توجه قرار می‌گیرد.

حسین‌میرزایی بیان کرد: در کنار توجه به نماز در ادارات، باید راهکارهایی برای جذب آحاد مردم و اقشار گوناگون به نماز اندیشیده شود و اصالت در این موضوع مهم با خانواده‌ها و پدر و مادرهاست که هم خود به نماز توجه داشته باشند و هم فرزندان را با این فریضه دینی مأنوس کنند.

سرپرست معاونت سیاسی و امنیتی استانداری چهارمحال و بختیاری با تأکید بر ضرورت توجه به نهادینه سازی فرهنگ نماز در کودکان و نوجوانان، بیان کرد: هر کاری اگر بخواهد در ضمیر انسان ماندگار شود باید از کودکی این کار آغاز شود و  برای علاقه‌مند ساختن دانش‌آموزان به این امر مهم دینی در مدارس باید تلاش شود.

حسین‌میرزایی تصریح کرد: پیشنهاد می‌شود با هم‌اندیشی همه طرحی راهبردی و قابل اجرا تدوین شود و راهکاری بیندیشیم تا فرهنگ غنی نماز در بین خانواده‌ها و آحاد جامعه و به‌ویژه در بین نسل نوجوان و جوان ساری و جاری شود و مسئولیت‌های مشخصی برای نهادها و افراد در قبال این طرح تعریف و مشخص شود.

وی با تصریح اینکه ساختن مسجد و نمازخانه امری ارزشمند و پسندیده است، افزود: با اینحال این اماکن مقدس ظرف هستند و باید به محتوای ظرف‌ها نیز توجه شود و باید راهکاری بیندیشیم که این محتوا غنی شود.

حسین‌میرزایی گفت: اصالت نماز باید به باور عمومی در جامعه تبدیل شود که اگر این اتفاق بیفتد بسیاری از ناهنجاری‌ها و آسیب‌ها از جامعه رخت برخواهد بست. توجه به تعمیق نماز و فضاسازی برای ترویج فرهنگ نماز هم در فضای حقیقی و هم مجازی باید مورد توجه قرار گیرد که اتفاقاً فضاسازی در بستر مجازی با توجه به گستره مخاطبان به‌ویژه جوانان و نوجوانان بسیار مهم‌تر و ارجح نسبت به فضای حقیقی است که نهادهای مرتبط باید به این مهم توجه داشته باشند و نماز به مسئله اصلی جامعه اسلامی تبدیل شود.

تبلیغات میدانی نماز در استان ضعیف است

در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد کریمی، رئیس ستاد اقامه نماز استان در تشریح برخی اقدامات این در سه ماهه نخست سال، اظهار کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی با همکاری ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در سپاه استان، برگزاری دوره آموزشی «غدیر، سرچشمه مهدویت» با همکاری تبلیغات اسلامی استان، ساماندهی ائمه جماعات با همت اداره کل تبلیغات اسلامی، برگزاری دوره‌های آموزشی نماز در دستگاه‌های اجرایی با حضور اساتید مراکز تخصصی نماز و مهدویت بر طبق درخواست ادارات از جمله اقدامات است.

کریمی افزود: با همکاری حوزه و دانشگاه دوره‌های خوبی در دستور کار قرار گرفت، همچنین سند راهبردی نماز استان تدوین شده است و به‌زودی به ادارات ارسال می‌شود. برنامه‌ریزی برای برپایی نماز جماعت در پارک‌های شهر نهایی شده و از امشب پارک‌های شهرکرد شاهد برپایی نماز خواهیم بود. پیمان‌نامه کارگزاران استان به قلم نماینده ولی‌فقیه به‌صورت فایل به ادارات ارسال شده تا در سردر ورودی این اماکن نصب شود.

وی با ذکر اینکه جشنواره «فجر تا فجر» با مدیریت استاندار در دستور کار قرار گرفته است، ادامه داد: این جشنواره در استان تا پایان آذرماه برگزار و آثار برگزیده در اختیار دبیرخانه کشوری جشنواره قرار خواهد گرفت.

کریمی با اشاره به نامه وزیر کشور به استانداران سراسر کشور در اواخر اسفندماه سال گذشته و با موضوع نماز، بیان کرد: در این نامه، ۱۵ دستور به استانداران ابلاغ شده بود و تمام دستگاه‌های اجرایی را در این فریضه دینی مکلف کرده است که تشکیل جلسات منظم شورای اقامه نماز، تحقق منویات مقام معظم رهبری در اجلاس‌های نماز، تدوین سند راهبردی اقامه نماز استان‌ها، مساعدت در ایجاد دفاتر ستاد اقامه نماز در شهرستان‌ها، تأکید بر حل مشکلات اقامه نماز مسافران در نمازخانه‌های بین‌راهی، نیازسسنجی و جانمایی احداث مساجد جدید در مسیرهای مواصلاتی استان، تأکید به اقامه نماز در مدارس و نیز حمایت از تشکل‌های مردمی در فعالیت‌های مرتبط با نماز و تأکید بر تقویت مجمع خیران مسجدساز استان از اهم مفاد این نامه است.

مسئول ستاد اقامه نماز استان بیان کرد: از دستگاه‌های اجرایی استان انتظار می‌رود که جلسات شورای اقامه نماز را با جدیت و مستمر برگزار کنند. همچنین برنامه نظارت و ارزیابی ادارات در حیطه برپایی نماز جماعت در دستور کار قرار دارد و این ارزیابی در سال گذشته نشان داد که تعدادی از ادارت نیاز به تذکر جدی دارند که جزئیات آن به نماینده ولی‌فقیه در استان و استاندار ارسال شده است.

کریمی گفت: از ادارت می‌خواهیم که نسبت به برگزاری دوره‌های تخصصی پیش‌بینی شده در حوزه نماز و مهدویت با حضور اساتید کشوری اهتمام داشته و درخواست‌های خود را اعلام کنند. همچنین تبلیغات میدانی نماز در اکثر شهرها و روستاها بسیار ضعیف است حال آنکه هم نامه درخواست و هم فایل‌های تصاویر و بنرها به شهرداری‌ها ارسال شده است.

انتهای پیام
captcha