دلایل عقلی بر اثبات حقانیت خلافت امیرالمؤمنین(ع)
کد خبر: 4071327
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۸

دلایل عقلی بر اثبات حقانیت خلافت امیرالمؤمنین(ع)

دبیر بیانیه گام دوم انقلاب دفتر نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی گفت: اولین دلیل عقلی مبنی بر حق بودن خلافت امام علی(ع) برتر بودن ایشان از نظر صفات کمالی و اخلاقی در بین مردم آن زمان بیان می‌شود، چراکه عقل حکم می‌کند کسی می‌تواند حکومت عدالت‌محور را پایه‌گذاری و اجرا کند که خود در فضایل اخلاقی برتر و برجسته باشد.

حجت‌الاسلام سیدرضا هاشمی، دبیر بیانیه گام دوم انقلاب دفتر نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبیحجت‌الاسلام سیدرضا هاشمی، دبیر بیانیه گام دوم انقلاب دفتر نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: آیت‌الله علی ربانی گلپایگانی در کتاب براهین و نصوص امامت دلایل عقلی در مورد بر حق بودن خلافت امیرالمؤمنین(ع) مواردی را بیان می‌کند؛ ایشان در این کتاب آیه ولایت و اکمال دین را شرح و توضیح می‌دهد.

وی افزود: در این کتاب بیان شده است امام باید در فضایل معنوی از همه برتر باشد و مطلب دوم اینکه امام علی(ع) به اتفاق علمای فریقین از همه افراد زمان افضل بوده و این امر او را شایسته امامت کرده است؛ بنابراین چه کسی از وی برای امامت پس از پیامبر مکرم اسلام(ص) اولی‌تر است.

هاشمی اظهار کرد: اولین دلیل عقلی مبنی بر حق بودن خلافت امام علی(ع) برتر بودن ایشان از نظر صفات کمالی و اخلاقی در بین مردم آن زمان بیان می‌شود، چراکه عقل حکم می‌کند کسی می‌تواند حکومت عدالت‌محور را پایه‌گذاری و اجرا کند که خود در فضایل اخلاقی برتر و برجسته باشد.

وی ادامه داد: پس امام جامعه اسلامی باید بهترین مردم و افضل‌تر در میان آنان باشد که خداوند در آیه ۳۵ سوره یونس می‌فرماید: «قُلْ هَلْ مِنْ شُرَكَائِكُمْ مَنْ يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ قُلِ اللَّهُ يَهْدِي لِلْحَقِّ أَفَمَنْ يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ يُتَّبَعَ أَمَّنْ لَا يَهِدِّي إِلَّا أَنْ يُهْدَى فَمَا لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ؛ بگو آيا از شريكان شما كسى هست كه به سوى حق رهبرى كند بگو خداست كه به سوى حق رهبرى مى‌كند پس آيا كسى كه به سوى حق رهبرى می‌كند سزاوارتر است مورد پيروى قرار گيرد يا كسى كه راه را نمی‌نماید مگر آنكه خود هدايت ‏شود شما را چه شده چگونه داورى می‌كنيد»؛ بنابراین خداوند دلایل برتر بودن امامان را بیان می‌کند و کسی نمی‌تواند در مورد این امر قضاوت انجام دهد. 

هاشمی اظهار کرد: علاوه بر این‌ها در قرآن کریم از امام علی(ع) به‌عنوان جان پیغمبر(ص) یاد می‌شود و پیامبر(ص)، امیرالمؤمنین(ع) را محبوب‌ترین بندگان خدا می‌داند؛ پس چه کسی بعد از پیامبر شایسته زمامداری مسمانان است، پاسخ روشن است همان فردی که بسیار مورد ستایش پیامبر اسلام(ص) است.

 وی یادآور شد: هر مکتبی نیازمند یک رهبر است؛ این رهبر باید فعال بوده و به امور زمامت و امامت آشنا باشد؛ حال چه فردی بهتر از علی ابن ابیطالب(ع) که در دامان پیامبر رشد کرده است؛ شرایط زمان و فقدان شخص پیامبر اسلام(ص) نیز باعث می‌شد نبود رهبر پیروان اسلام را پراکنده کند.

هاشمی بیان کرد: اگر کاردانی امور بعد از ایشان به عهده فردی کاردان و متعهد سپرده نمی‌شد، امور مادی و معنوی بدون سرپرست باقی می‌ماند؛ بنابراین لازم بود تا ایشان خود سرپرستی بعد از خود انتخاب کنند که مورد اعتماد و وثوق مردم و همچنین از نظر کاردانی مانند ایشان باشد.

انتهای پیام
captcha