جهاددانشگاهی حامی ایده‌ها و نوآوری‌های نخبگان کشور است
کد خبر: 4074060
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۶

جهاددانشگاهی حامی ایده‌ها و نوآوری‌های نخبگان کشور است

سرپرست سازمان جهاددانشگاهی گیلان گفت: یکی از مزایای جهاددانشگاهی ساختار چابک آن است، وقتی که مشکل را تشخیص دهد حتی اگر نیاز باشد ساختار خود را با سرعت تغییر می‌دهد تا شرایط مورد نیاز را رقم بزند؛ این امر در جهاددانشگاهی در حال انجام است تا نخبگان بتوانند ایده‌ها و نوآوری‌های خود را به راحتی ارائه و دنبال کنند تا در قالب خدمات به جامعه ارائه شود.

حمیدرضا مسکنی سرپرست سازمان جهاددانشگاهی گیلان

به گزارش ایکنا از گیلان، حمیدرضا مسکنی، سرپرست جهاددانشگاهی گیلان صبح امروز، ششم مردادماه در برنامه رادیویی دریچه با اشاره به در پیش بودن چهل‌ و دومین سالروز تاسیس جهاددانشگاهی، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی دارای ۳۴ واحد استانی، ۹ سازمان، ۱۸ پژوهشکده و سه پژوهشگاه در سطح کشور است که در حوزه‌های مختلف آموزشی، پژوهش و فناوری، فرهنگی، اشتغال و کارآفرینی فعالیت می‌کنند. جهاددانشگاهی گیلان یکی از همین سازمان‌هاست که دارای چهار مرکز علمی کاربردی، یک موسسه آموزش عالی، یک پژوهشکده و چهار معاونت است.

سرپرست جهاددانشگاهی گیلان با بیان اینکه اغلب جهاددانشگاهی را در قالب دانشجویی می‌شناسند در حالی که بخش دانشجویی ما فقط یک بخش کوچک از فعالیت‌های جهاددانشگاهی است، افزود: بخش دانشجویی ما یک بخش از انعکاس فعالیت‌های پژوهشی و فرهنگی ماست؛ موسسه آموزش عالی و مراکز علمی کاربردی انعکاس بخشی از فعالیت‌های دانشجو محور جهاددانشگاهی است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 3000 دانشجو در مجموعه های آموزشی جهاددانشگاهی استان گیلان مشغول به تحصیل هستند، گفت: علاوه بر این در بخش آموزش‌های کوتاه مدت، که آموزش‌های مهارت محور جهاددانشگاهی هستند اهداف بلندی مانند اشتغالزایی دنبال می شود؛ از رشته های آموزشی تعریف شده در جهاد دانشگاهی عناوینی نظیر تکنسین داروخانه، فوریت‌های پزشکی، ساخت طلا و جواهر و ... در استان گیلان بومی سازی شده و به علاقمندان آموزش داده می‌شود.

مسکنی با بیان اینکه جهاددانشگاهی مسئولیت و ماموریت های خطیری دارد، تصریح کرد: وارد کارهایی می‌شویم که بقیه سازمان‌ها یا ارگان‌ها انجام نمی‌دهند و به عبارتی مسئولیت جهاددانشگاهی این است کارهای زمین مانده را به انجام رساند، لذا در پژوهش و آموزش وارد بخش‌هایی می‌شویم که سازمان یا نهادی به آن ورود نکرده است. در بخش آموزش‌های کوتاه مدت و مهارت محور در سال گذشته حدود 6000 نفر از آموزش‌های جهاددانشگاهی در استان بهره مند شدند.

توانمندسازی مشاغل خانگی برای ۲۱۰۰ نفر

سرپرست سازمان جهاددانشگاهی استان گیلان در خصوص اطلاع از جزئیات و ثبت‌نام در دوره‌های کوتاه مدت تصریح کرد: علاقمندان می‌توانند برای اطلاع از دوره‌های آموزشی و چگونگی فرآیند ثبت‌نام با شماره 0133435 تماس بگیرند و فراخوان ثبت‌نام هم به صورت تبلیغات محیطی در سطح شهر، شبکه‌های مجازی و ارسال پیامک انبوه انجام می‌شود.

وی ادامه داد: افراد پس از گذراندن دوره‌های آموزشی ترمیک و کوتاه مدت گواهی‌نامه معتبر دریافت می‌کنند و این مدارک، قابل ترجمه هستند و افزون بر این در دوره‌های آموزش علوم پزشکی طی تفاهم‌نامه‌ای که جهاددانشگاهی با مرکز ملی مهارت وزارت بهداشت دارد مجوزهای لازم دریافت و دوره‌ها اجرا می‌شوند.

مسکنی با بیان اینکه در جهاددانشگاهی «آموزش» و «اشتغال» را در کنار هم می‌بینیم، گفت: بحث اشتغال زیر مجموعه حوزه معاونت آموزشی جهاددانشگاهی است و معتقدیم هر دوره آموزشی مهارت‌محور باید به یک اشتغال ختم شود؛ طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار با کارفرمایی معاونت امور زنان ریاست جمهوری با هدف توانمندسازی 270 خانوار در جهاددانشگاهی گیلان اجرا شد و به پایان رسید، در مرحله اول خانوار شناسایی و ارزیابی شده و از آموزش و توانمندسازی برخوردار و به بازار کار متصل شدند.

سرپرست جهاددانشگاهی گیلان ادامه داد: الان در طرح توانمندسازی مشاغل خانگی مسئولیت آموزش 2100 نفر به جهاددانشگاهی استان گیلان سپرده شده است که 990 نفر از آنان مورد ارزیابی و شناسایی و آموزش قرار گرفته‌اند و به بازار متصل شدند و 1100 نفر دیگر در مرحله ارزیابی و آموزش قرار دارند.

وی بخش پژوهشی جهاددانشگاهی را بخش مهم و بزرگی عنوان و خاطرنشان کرد: بخش پژوهشی ما در استان گیلان به یک پژوهشکده محیط زیست و معاونت پژوهشی تقسیم می‌شود که هر کدام وظایف خود را دارند، در حوزه معاونت پژوهشی ساختار ارزشمندی نظیر سلول‌های بنیادی خون بند ناف رویان داریم که نزدیک به یک دهه در استان گیلان هم فعال است، این سلول‌های بنیادی هنگام تولد از خون بند ناف نوزاد جداسازی و فریز می‌شود که می‌تواند در آینده خدمات زیادی را برای آن فرد یا نزدیکان خونی داشته باشد.

اجرای 183 طرح پژوهشی در پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی

مسکنی با اشاره به اینکه استان گیلان در بحث سرطان پستان متاسفانه رتبه دار است، بیان کرد: غربالگری و درمان سرطان پستان مورد دیگری است که در جهاددانشگاهی توسط پژوهشکده سرطان معتمد در حال انجام بوده و به دنبال تاسیس این مرکز در استان هستیم اعتبار خوبی هم برای این امر تخصیص یافته و بحث غربالگری و درمان به زودی در گیلان آغاز می‌شود.

وی تصریح کرد: جهاددانشگاهی وارد کارهایی می‌شود که با سازمان‌های دیگر رقیب نباشد و به اصطلاح خودمان دنبال کارهای هستیم که بر زمین  مانده و همواره بر دو اصل تاکید داریم اول اینکه موازی کاری نکنیم و مورد بعد اینکه بخش‌های خصوصی را تضعیف نکنیم. پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی بخش منفک شده از پژوهشگاه رویان است و این امکان را دارد که کارهای خوبی را در کنترل و درمان سرطان با سلول درمانی و ویروس درمانی انجام دهد و دانش آن در حال حاضر در پژوهشگاه رویان ما وجود دارد.

سرپرست سازمان جهاددانشگاهی گیلان با اشاره به فعالیت‌های شاخص در پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی مستقر در استان، گفت: پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی به عنوان یکی از هسته‌های تشکیلاتی- تحقیقاتی جهاددانشگاهی کشور در راستای غنا بخشیدن به تحقیقات بنیادی- کاربردی محیط زیست با هدف بهبود وضعیت محیط زیست با بهره گیری از ظرفیت‌های علمی از طریق انجام پژوهش‌های موردی، بررسی و شناسایی و کمک به رفع نیازهای تحقیقاتی بخش‌های تولیدی، خدماتی و دستگاه‌های اجرایی و ایجاد ارتباط فعال و سازنده با سایر موسسات و جوامع علمی و پژوهشی در داخل و خارج از کشور در چارچوب مقررات و ضوابط جهاد دانشگاهی شکل گرفت.

وی اضافه کرد: پژوهشکده محیط زیست در حال حاضر با پنج گروه پژوهشی محیط زیست طبیعی، مهندسی محیط زیست، فرآوری پسماند، پایش منابع آب و مطالعات ناحیه‌ای مشغول به فعالیت است؛ بیش از100 مقاله علمی پژوهشی، چاپ 20 عنوان کتاب توسط انتشارات جهاددانشگاهی، اجرای 183 طرح پژوهشی از جمله اقدامات این پژوهشکده بوده که نتایج عملی خوبی را هم در پی داشته است. بخش خدمات تخصصی از دیگر ظرفیت‌های پژوهشکده محیط زیست بوده که خدماتی را به ارگان‌ها و سازمان‌هایی که به خدمات تخصصی نیاز دارند ارائه می‌کند و همچنین کارخانه‌هایی که با مشکل زیست محیطی مواجه بودند با کمک پژوهشگران پژوهشکده محیط زیست به صنایع سبز تبدیل شدند؛ مطالعات در حوزه احیای گوهررود و زرجوب، مقابله با ریزگردها، تعیین نیازآبی زیست محیطی تالاب‌ها که در امیرکلایه و بوجاق تمام شده و این آمادگی وجود دارد تا در تالاب انزلی هم انجام شود.

مسکنی با بیان اینکه پژوهشکده محیط زیست در بحث ملی بر روی تصفیه فاضلاب، آب همراه چاه‌های نفت پژوهش‌هایی داشته که به عنوان یک طرح فناورانه در حال پیگیری است،گفت: بخش عمده طرح‌ها بر اساس نیاز استان شناسایی و به طرح تبدیل شده، این طرح باید به یک دانش اجرایی تبدیل شود و سپس به مرحله خدمات تخصصی برسد که این امر از مباحث مهم در جهاددانشگاهی است.

سرپرست جهاددانشگاهی گیلان حوزه فرهنگی را بخش مهمی از جهاددانشگاهی دانست و گفت: فعالیت‌های فرهنگی از ابتدا در جهاددانشگاهی دنبال می‌شده و معتقدیم این بخش می‌تواند نجات‌بخش باشد و این فرهنگ باید بر مبنای رفتار افراد ساخته شود؛ جهاددانشگاهی با ساختارهایی که دارد می‌تواند بر روی افراد و خصوصا دانشجویان تمرکز کند. یکی از این زیرساخت‌ها سازمان دانشجویان است که صرفا مختص به دانشجویان جهاددانشگاهی نیست و به تمام دانشجویان خدمات ارائه می‌کند، دانشجویان با عضویت در این سازمان از امکانات و اختیارات لازم برخوردار می‌شوند و به مرور دانشجویان با ارزش و کار جهادی آشنا می‌شوند

نوآوری حلقه گمشده اتصال دانش و صنعت است

وی ادامه داد: یکی از کارهای ارزشمند این سازمان اجرای طرح ملی خودباوری «ایران، مرز پرگهر» است که نخبگان علمی شناسایی و حمایت می‌شوند؛ معتقدیم اگر خوارک فرهنگی اسلامی مورد نیاز جوان را تامین نکنیم، کسانی دیگر این کار را می‌کنند؛ اردوهای علمی و فرهنگی مختلفی در راستای اجرای این طرح با هدف تقویت خودباوری و شناسایی ایده‌ها برگزار می‌شود.

مسکنی با بیان اینکه مباحثی که مطرح شد هر کدام حلقه‌هایی از زنجیره خدمات جهاددانشگاهی بودند که در دل هر حلقه افراد زیادی قرار گرفتند تا این حلقه را بسازند، افزود: یکی از کارهایی که اکنون جهاددانشگاهی با قوت به آن می پردازد بحث نوآوری بوده، به عبارتی نوآوری حلقه گمشده اتصال دانش و صنعت است تا بتواند دانش را به ثروت تبدیل کند، در همین راستا امسال «جهاددانشگاهی زیست بوم نوآوری نخبگان ایران» شعار محوری این نهاد نامگذاری شده و تلاش می‌‌شود فعالیت‌ها بر این مبنا هدفمند دنبال شوند.

سرپرست سازمان جهاددانشگاهی استان گیلان با تاکید بر اینکه جهاددانشگاهی حامی ایده‌ها و نوآوری‌های جوانان و نخبگان کشور است، تصریح کرد: یکی از مزایای جهاددانشگاهی ساختار چابک آن است، وقتی که مشکل را تشخیص دهد حتی اگر نیاز باشد ساختار خود را با سرعت تغییر می‌دهد تا شرایط مورد نیاز را رقم بزند؛ این امر در جهاددانشگاهی در حال انجام است تا نخبگان بتوانند به راحتی وارد جهاددانشگاهی شوند و ایده‌ها و نوآوری‌های خود را به راحتی ارائه و دنبال کنند تا در قالب خدمات به جامعه ارائه شود لذا نخبگان ما در کشور بدانند که یک سازمانی وجوددارد که از آنها حمایت می‌کند.

انتهای پیام
captcha