ایجاد 20هزار فرصت شغلی در سال جاری در خراسان رضوی/ نقش رسانه؛ اعتمادآفرینی میان مردم
کد خبر: 4078114
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۸

ایجاد 20هزار فرصت شغلی در سال جاری در خراسان رضوی/ نقش رسانه؛ اعتمادآفرینی میان مردم

مدیرکل کمیته امداد خراسان رضوی با بیان اینکه امیدوار هستیم بتوانیم کمک خوبی برای افرادی که متقاضی کار، اما فاقد سرمایه کافی هستند براساس ضابطه اعلام شده داشته باشیم، گفت: امسال تعهد داریم که در خراسان رضوی حداقل 20هزار فرصت شغلی ایجاد کنیم.

رضا سلم‌آبادی، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، رضا سلم‌آبادی، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان رضوی، در اولین نشست خبری در سال جاری با موضوع «تشریح اقدامات انجام شده از ابتدای سال، برنامه‌ها و فعالیت‌های کمیته امداد خراسان رضوی در ماه‌های محرم و صفر و برگزاری جشن عاطفه‌ها برای بازگشایی مدارس» که امروز 23 مردادماه، در اردوگاه ثامن‌الائمه(ع) برگزار شد، عنوان کرد: مجموعه رسانه‌ها و خبرنگاران، مددکار کمیته امداد امام خمینی(ره) هستند.

وی با اشاره به اعتقادات عمیق مردم ایران برای کمک به هم‌نوع و خانواده‌های مستمند، به‌ویژه در شرق کشور، تصریح کرد: اگر دستگاه‌ها، نهادهای حمایتی و یا مؤسسات خیریه که کارهای خیر انجام می‌دهند، شفاف‌سازی ایجاد نکنند و نتوانند اعتمادافزایی انجام دهند، موجب می‌شود میزان کمک مردم به این دستگاه‌ها کاهش یابد.

سلم‌آبادی با تأکید بر نقش رسانه در اعتمادآفرینی میان مردم، اظهار کرد: رسانه و خبرنگاران هستند که با شفاف‌سازی فعالیت‌های نهادها و دستگاه‌های حمایتی به ایجاد اعتماد در میان مردم همت می‌گمارند و دوستان رسانه در القای این حس به مردم همراه بودند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان رضوی با اشاره به مشکلات فراوان مددجویان کمیته امداد در نمونه‌ای به این نکته تأکید کرد که دریافت وام با حداقل ضامن برای مددجو از سوی بانک‌، چگونه توانسته موجبات شادی او را فراهم آورد و دعای خیری که مددجو بدرقه راه خیران می‌کند.

وی بیان کرد: این حسی است که ما نتوانسته‌ایم آن را به مردم منتقل کنیم، البته دوستان رسانه در حوزه اعتمادبخشی آنقدر به ما کمک کردند که امروز هرچقدر کمک‌های مردمی به کمیته امداد سرازیر است، بی‌شک مرهون کمک رسانه‌هاست.

سلم‌آبادی با اشاره به سخن روز از زبان مددجویان که دایره وسیعی از معیشت، تحصیل، اشتغال، ازدواج و... را شامل می‌شود، ابراز کرد: ما نمی‌توانیم نسخه واحدی بپیچیم، اگر قرار باشد براساس نوع نیازهای خانواده‌ها بررسی و پیگیری صورت گیرد، نیاز است کدپستی به کدپستی ورود یابیم. در هر کدپستی یک نوع نیاز، اولویت است؛ در خانواده‌ای اشتغال و در خانواده‌ای دیگر، معیشت در اولویت است.

کمک‌رسانی به مددجویان براساس نوع نیازها

وی تأکید کرد: اگر به این ترتیب نباشد و بدون توجه به اولویت‌ها گام برداریم، تنها انرژی صرف شده، درحالی که حرکتی صورت نگرفته است، بنابراین لازم است خانواده به خانواده و عضو به عضو براساس نوع نیازها طبقه‌بندی و احصا صورت گیرد تا مشکلات برطرف شود.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان رضوی با بیان مثال جهیزیه اضافه  کرد: باید در بحث فرهنگ‌سازی بیشتر کار شود تا آسیب کمتری به جامعه برسد، زیرا گاهی مددجو از چندین مرکز، کمک دریافت می‌کند، اما منجر به خدمت کامل نمی‌شود و نیازهای اساسی خانواده‌ها باقی می‌ماند. اگر هم‌افزایی میان دستگاه‌های خدمت‌رسان که بسیار مختلف هستند، صورت گیرد، هم می‌توان نیازهای مردم را از نظر کمی به درستی احصا کرد و هم از نظر کیفی می‌توان خدمات بهتری به مردم ارائه داد، هم‌چنین می‌توان سرعت خدمات را بالا برد. البته در چند سال اخیر، این اتفاق افتاده، اما به میزان کمی و نیاز به هم‌افزایی دستگاه‌ها، بسیار است.

وی اظهار کرد: تاکنون تمامی بررسی‌های ما برای شناسایی مددجویان، به‌صورت میدانی صورت می‌گرفته است و دسترسی به بسیاری از بانک‌های اطلاعاتی کشور را نداشتیم و آنچه می‌تواند امسال خدمت‌رسانی را کیفی‌تر کند، دسترسی ما به بانک‌های اطلاعاتی است که به تازگی فراهم شده است.

سلم‌آبادی خاطرنشان کرد: براساس قانون جدید، فقط دهک 1 تا 3 شامل دریافت خدمت معیشت می‌شوند، دهک 1 تا 5 می‌تواند فقط خدمات اشتغال دریافت کند و از دهک 5 به بالا، هیچ‌گونه خدمتی نمی‌توانیم ارائه دهیم. لذا امسال به دلیل اینکه دهک‌ها، ملاک عمل کمیته امداد است، بسیاری از خانواده‌هایی که تا به حال کمک دریافت می‌کردند و دهک‌هایشان بیش از 3 باشد، حذف خواهند شد و دهک‌هایی که تا به حال سراغشان نرفتیم و یا خودشان به لحاظ مناعت طبعی که داشته‌اند، مراجعه نکردند، در این دایره بررسی و کمک قرار خواهند گرفت.

وی بیان کرد: اتفاق خوبی که امسال می‌افتد و دغدغه همیشگی مردم بوده که اعلام می‌کردند برخی خانواده‌ها نیازمند نیستند و خدمات دریافت می‌کنند و این انحرافی است که در مسیر خدمت‌رسانی ما رخ می‌‌داد، در این شیوه خدمت به خانواده‌ای ارائه می‌شود که براساس داده‌های وزارت کار، رفاه و امور اجتماعی است که ما را به 27 وب سرویس بانک‌های اطلاعاتی تا پایان سال 1401وصل می‌کند. بدین ترتیب خدمات بهتری برای خانواده‌های نیازمند فراهم می‌شود.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان رضوی با اشاره به افزایش ورودی‌های کمیته امداد از سال 97 به جهت تکانه‌های اقتصادی اظهار کرد: با توجه به انتظار عمومی از ما که «به جای ماهی، ماهیگیری به مددجویان یاد دهیم»، در حوزه معیشت فعالیت می‌شود و در سال 1400، 630 میلیارد تومان منابع اشتغال داشتیم و امسال بیش از 1700میلیارد تومان است که باجمع تبصره 16 و 18 و هم‌افزایی را با هم جمع کنیم، نزدیک به یک میلیارد و 900 تومان، منابع اشتغال سال جاری خواهد شد.

وی با بیان اینکه سال قبل فقط به مددجویان کمیته امداد، تسهیلات پرداخت می‌شد، اما امسال با رعایت چند شرط به خانواده‌های غیرمددجو هم قرار است تسهیلات اعطا شود. شرط نخست آنکه کارفرما نباشد، البته در آنجا آمده تسهیلات کارفرمایی به کسی اعطا می‌شود که به ازای هر فردی که در حوزه کار آنان معرفی و مشغول به کار می‌شود، بتواند تا 100 میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه 4 درصد دریافت کند. شرط دوم اینکه دهک آنان بین 1 تا 5 باشد. شرط سوم اینکه مستمری بگیر و دارای بیمه اجباری نباشند.

سلم‌آبادی با بیان اینکه امیدوار هستیم بتوانیم کمک خوبی برای افرادی  که متقاضی کار، اما فاقد سرمایه کافی هستند براساس ضابطه اعلام شده داشته باشیم، گفت: امسال تعهد داریم که در خراسان رضوی حداقل 20هزار فرصت شغلی ایجاد کنیم.

وی تصریح کرد: این پرداخت‌ها یا بابت نگه‌داشت، توسعه و پیشگیری است، مثلاً پرداخت 12هزار شامل وام‌هایی که در نگه‌داشت طرح‌هایی است که در سنوات قبل وام داده‌ایم، مانند کشاورزی و دامداری. بخش پیشگیری شامل کسانی است که به ما مراجعه می‌کنند که اگر امسال وام دریافت نکنند، در چند سال آینده مددجوی امداد خواهند شد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان رضوی با بیان این‌که امسال منابع اشتغال خوبی برای استان دیده شده است، ادامه داد: این رقم اولیه است و اگر چنانچه جذب منابع ما تا ماه‌های آینده پرداخت شود، این تعهد را از کشور گرفته‌ایم که باز هم منابع اشتغال در استان تجدید شود.

وی درباره موضوع مسکن که آن را نیز سخن روز دانست، گفت: در دو بخش مسکن ملی و مسکن شهرهای زیر 25 هزار نفر و روستاها در حال فعالیت هستیم. در بخش مسکن شهرهای زیر 25 هزار نفر و روستاها، سال قبل ساخت300 مسکن آغاز شد که هم اکنون در مرحله تحویل است و 300 مسکن دیگر نیز آغاز شده است و این آمادگی وجود دارد از 5000 مسکنی که در گام دوم قرار است در کشور تخصیص یابد، 2400 مسکن در خراسان رضوی پذیرش شود.

سلم‌آبادی تصریح کرد: به ازای هر واحد 70 میلیون تومان وام بلاعوض خواهد بود و اگر 200 میلیون تومان وام بنیاد مسکن ابلاغ شود، می‌توان با مبلغ 270 میلیون تومان یک واحد 50تا 60متری در روستاها و شهرهای زیر 25هزار نفر ساخت.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «با توجه به این‌که قرار است امسال 20 هزار فرصت شغلی ایجاد شود و تا به امروز 6 ماه از سال گذشته، چه میزان از آن محقق شده است؟» عنوان کرد: با توجه به این‌که همیشه منابع بند ب تبصره 16در مردادماه ابلاغ می‌شود و امسال، نخستین سالی است که در خردادماه، ابلاغیه منابع اشتغال ما انجام شده، تا به حال ابلاغیه حدود هزار و 900میلیارد آن به بانک‌ها آمده است و تنها درصد ناچیزی ابلاغ نشده باقی مانده که مربوط به تبصره 18 است. حدود 194 میلیارد تومان در این چند ماه پرداختی داشته‌ایم و امیدواریم تا مهرماه به سرعت قابل قبولی در پرداخت‌ها برسیم.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان رضوی در پاسخ به «چگونگی شرایط ضامن‌های وام‏‌های خوداشتعالی که بانک‌هایی در حال پرداخت آن هستند؟» عنوان کرد: برخی بانک‌ها تابع قوانین بانک مرکزی، ضامنی را می‌پذیرند که اعتبارسنجی برایش انجام شود، اما همیشه بانک‌ها سهم کمیته امداد و بهزیستی را ویژه می‌بینند و ممکن است برخی از شعب در ابتدا سخت بگیرند، اما دو سه ماه آخر سال قبل به 98درصد پرداخت رسیدیم که نشان‌دهنده همراهی بسیار خوب بانک‌ها است.

وی ادامه داد: آنچه در صندوق امداد و ولایت است و تنها می‌توان برای برخی مشاغل خاص که 11 مورد آن به تازگی ابلاغ شده است تا سقف 300 میلیون وام 4 درصد با بازپرداخت 7 ساله و حداکثر باید معادل 20درصد از منابع بدان اختصاص یابد.

سلم‌آبادی عنوان کرد: در صندوق ولایت امداد برای مددجویان تا مبلغ 5 میلیون تومان، ضامن نیاز نیست و گواهی مستمری به عنوان ضمانت مورد قبول است و تا 10 میلیون تومان، کارمزد دریافت نمی‌شود و سهولت‌های بیشتری در خصوص ضامن‌های صندوق وابسته به امداد ایجاد شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که «از زمان اجرای طرح یارانه مردمی دولت، چه تعداد به خانواده کمیته امداد اضافه شده یا از آن کم شده است؟ » گفت: آمار کمیته امداد، آمار ثابتی نیست و ممکن است طی دو ماه متوالی، متفاوت باشد، زیرا برخی خانواده‌ها کمیسیون پزشکی هستند و مدت معینی به آن‌ها کمک می‌شود، بعد از آن مجدد به کمیسیون معرفی می‌شوند و اگر سلامتی‌شان تأیید کمیسیون شود، پرونده‌شان حذف می‌شود. برخی خانواده‌ها خودکفا می‌شوند و از چرخه ما خارج می‌شوند. آمار از ابتدای سال تاکنون بین 180هزار تا 186 هزار متغیر است. تنها در خرداد ماه 2400 نفر در پشت نوبت قرار گرفتند که در تیرماه، 1200 نفر آن حل شد و بقیه در مردادماه حل خواهد شد.

70درصد جامعه مددجویان کمیته امداد؛ سالمندان بالای 60سال

سلم‌آبادی در خصوص جمعیت تحت پوشش کمیته امداد بیان کرد: بیش از 70 درصد از جامعه مددجویان کمیته امداد را خانواده‌های سالمند بالای 60 سال شکل می‌دهند که تا قبل از سال 98 در برخی مناطق روستایی به بیش از 90درصد هم می‌رسید، 10 درصد دیگر هم متعلق به زنان سرپرست خانوار است. از سال 98 به بعد به دلیل اوضاع اقتصادی میانگین سنی ما کمی جوان‌تر شد و رقم فوق به60 درصد رسید.

وی با اشاره به مصوبه‌ای که سال 98 در شورای فرهنگ عمومی گذرانده شد، مبنی تمرکز بر فرهنگ کار در کشور، عنوان کرد: توانمندسازی خانواده و اشتغال امری نیست که به تنهایی بر عهده کمیته امداد یا بهزیستی باشد و نیازمند همکاری همه جانبه دستگاه‌های فرهنگی و اجرایی است.

مدیرکل کمیته امداد استان خراسان رضوی در خصوص مسکن حاشیه شهر مشهد اظهار کرد: در پروژه پنج تن بیش از 60درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌ایم، در پروژه 578 واحدی امام رضا(ع) که با شرکت و همکاری شهرداری، بنیادمسکن و آستان قدس رضوی در حال انجام است، تقریباً 27 میلیارد تزریق اعتبار از محل منابع امداد داشته‌ایم و 10درصد پیشرفت فیزیکی حاصل شده است و قرار است امسال 70 میلیارد اعتبار به آن اختصاص یابد.

وی با تقدیر از نگاه همراهانه و تعامل دستگاه‌ها در حوزه مسکن، گفت: با توجه به تورم، 1000واحد نیمه تمام از سال گذشته داشته‌ایم که تعهد تکمیل آن‌ها را داریم که احتمالاً نیمی از آن تا پایان سال تمام خواهد شد.

سلم‌آبادی در توضیح چگونگی همکاری با اداره کل فنی‌وحرفه‌ای تشریح کرد: بدون ارائه مدرک فنی‌وحرفه‌ای، وام اشتغال به هیچ فردی تعلق نمی‌گیرد. با اداره کل فنی‌وحرفه‌ای تفاهم‌نامه خوبی منعقد شد و 3318 نفر در 4 ماه نخست سال آموزش‌ها را فرا گرفتند و پیش بینی برنامه ما در آموزش حدود 21 هزار نفر است.

سلم‌آبادی در خصوص نزدیکی مهرماه و بازگشایی مدارس و برنامه‌های شور عاطفه‌ها اظهار کرد: این برنامه از اواسط شهریورماه آغاز می‌شود و تا پایان هفته اول مهر در میادین و معابر ادامه دارد.

وی هم‌چنین از توزیع بسته‌های لبنی به ارزش 580 هزار تومان به قیمت کارخانه و به تعداد 33 هزار بسته در سطح شهر مشهد و برخی شهرستان‌ها در گام اول یاد کرد.

در ادامه مجید غلامی، معاون توسعه مشارکت‌های مردمی اداره‌کل کمیته امداد امام خمینی(ره) درخصوص میزان صدقات جمع‌آوری شده، بیان کرد: خوشبختانه اتفاق مبارکی در سطح کلان کشوری و از جمله استان خراسان رضوی در حال رقم خوردن است. جدای از صندوق‌های معابر، بیش از 500 هزار مشترک صندوق صدقات وجوهات خود را در اختیار کمیته امداد قرار می‌دهند، اما وجه نقد در میان عموم مردم کم شده است، کمیته امداد هم با توجه به این موضوع، تمهیداتی را در فضای مجازی و جمع‌آوری کمک از این راه اندیشیده است.

وی تأکید کرد: در سامانه کدهای ussd بیشترین تراکنش‌های ما در میان گزینه‌های فراوان اطعام، اکرام، صدقه و... مربوط به عنوان صدقه است که بین ساعت 7 تا 8 صبح صورت می‌گیرد. هم‌چنین بحث کد QR ویژه هریک مشترکین است که کمک‌ها به نام خودشان واریز شود و صندوق الکترونیکی در گوشی‌هایشان است، به مانند آنچه در گذشته در محل زندگی‌شان نصب می‌شد.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی اداره‌کل کمیته امداد امام خمینی(ره) تصریح کرد: مجموعه صدقات ما سال گذشته در کمیته امداد خراسان رضوی، 32 میلیارد تومان بوده است که نسبت به تعداد نیازمندان تحت پوشش و جامعه هدف اندک است، در سال 1401 هم 40 میلیارد تومان را هدف‌گذاری کرده‌ایم.

غلامی با بیان اینکه تعداد زیادی دانش‌آموز و یتیم تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) داریم، گفت: خیرین و افراد می‌توانند با حداقل 10 هزار تومان در طرح معنوی محسنین، با ارسال عدد یک به سامانه 30008033 شرکت کنند. در روش دیگر خیرین می‌توانند به سامانه ekram.emdad.ir مراجعه کنند و با شرایطی که مدنظرشان است، فرزندان معنوی خود را انتخاب و ثبت‌نام و یک شماره کارت مجازی دریافت کنند، بدین ترتیب به صورت مستقیم کمک‌های ایشان به حساب شخص مورد نظر واریز می‌گردد.

وی بیان کرد: بهره‌گیری از کد #051*8877*برای علاقمندان و خیرین ویژه استان خراسان رضوی مورد استقبال خوبی قرار گرفته است.

محمد افشارنیا، معاون فرهنگی اداره‌کل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان رضوی نیز اظهار کرد: جنگ، جنگ روایت‌هاست، جهاد تبیین است. وی با تشبیه خبرنگاران به چشمان بیدار جامعه بر نقش آنان در عصر ارتباطات تأکید کرد و وظیفه آنان را سنگین دانست.

وی با اشاره به اهمیت جایگاه خبرنگاران گفت: خبرنگار باید در جامعه خبرسازی کند، خبرنگار در جریان انتقال، تحلیل خبر و برداشت‌هایی که از آن می‌شود، باید به هوش باشد. امروز صدای محرومان ضعیف است، شما صدای محرومان باشید و در عرصه جهاد اقتصادی به کمک ما بیایید.

معاون فرهنگی اداره‌کل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان رضوی عنوان کرد: امروز در کمیته امداد خراسان رضوی به بیش از 46 هزار دانش‌‌آموز و 3100 دانشجو ارائه خدمات صورت می‌گیرد.

افشارنیا با اشاره به شکاف طبقاتی در کنکور و فاصله فقر و غنا که در چند سال گذشته کاملاً مشخص ‌شده است، گفت: در کمیته امداد امام خمینی(ره) تلاش بر آن است این فاصله را برداریم و بیش از 2200 نفر از دانش‌آموزان محروم سال یازدهم و دوازدهم از خدمات رایگان مؤسسات کنکوری استفاده می‌کنند.

وی با ارائه آمار 1300 دانش‌آموز ترک تحصیلی تحت پوشش کمیته امداد در دوران کرونا، تشریح کرد: حدود 5000 تبلت در این دوران توزیع شد. 360 نفر در استان خراسان رضوی نخبه و استعداد برتر در حوزه‌های مختلف علمی، ورزشی و... و در سطوح ملی، استانی و شهرستانی شناسایی و طبقه‌بندی شدند که کمک‌های خاص‌تر را دریافت می‌کنند. در بحث ادامه تحصیل آنان در مقاطع عالی نیز، تسهیلات دانشجویی به مبلغ 9 میلیارد تومان به خراسان رضوی اختصاص یافته است و می‌توان تا سقف 20 میلیون تومان تسهیلات دانشجویی ارائه داد.

معاون فرهنگی اداره‌کل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان رضوی در خصوص اعزام اربعین بیان کرد: سهمیه استان خراسان به 3500 هزار نفر رسیده است، بدین صورت که کمیته امداد امام خمینی(ره) یک میلیون و 250 هزار تومان از محل کمک‌های مردمی و یک میلیون و 250 هزار تومان از محل سهمیه‌ای که در اختیار مساجد، خیریه و... قرار دارد، پرداخت می‌کند. مبلغ 10 میلیون تومان هم تسهیلات قرض‌الحسنه برای اربعین در نظر گرفته شده است.

افشارنیا به معرفی طرح «یاس» پرداخت و تصریح کرد: این طرح کار مشترکی با هلال احمر است و در آن نزدیک به 1300 نفر از دختران بازمانده از تحصیل استان آموزش دیده‌اند، به عنوان فعالان اجتماعی و اولین کسانی که در زمان بحران حضور دارند و می‌توانند خدمت‌رسانی کنند.

انتهای پیام
captcha