پروژه‌ای که ۲۰ سال معطل مانده است
کد خبر: 4080161
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۸

پروژه‌ای که ۲۰ سال معطل مانده است

ساخت راه دسترسی شهر داورزن به روستای مزینان، حدود ۲۰ سال است که معطل مانده و چندین وزیر در سفرهای متعدد خود به منطقه نتوانسته‌اند گره این طرح را بگشایند، در حالی که مهم‌ترین و تنها مطالبه مردم روستا اتمام همین راه بوده و است.

جاده روستای مزینانبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، دهستان مزینان از توابع بخش مرکزی شهرستان داورزن در 80 کیلومتری شهرستان سبزوار و 319 کیلومتری مشهد مقدس واقع شده است. این روستای کهن با بیش از 20 ابنیه تاریخی و قدمتی قبل از تاریخ اسلام همواره به خصوص قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به خاطر نام دکتر علی شریعتی مزینانی کانون توجه دانشگاهیان، محققان، اندیشمندان و دولتمردان بوده، اما در عمل کمترین بهره‌مندی را نصیب مردم آن منطقه کرده است.

کویر بکر مزینان یکی از مناطقی است که منجمان معتقدند بهترین مکان برای رصد ستارگان به خصوص در مردادماه بوده و از جذابیت‌های آن همین بس که شریعتی آن را تاریخی می‌داند که در صورت جغرافیا ظاهر شده است

تنها راه مواصلاتی این روستا با پنج روستای همجوارش در شمال آن واقع شده که مزینان را به داورزن و جاده اصلی تهران ـ مشهد وصل می‌کند و حدود 50 سال از عمر آن می‌گذرد و به دلیل عدم به‌سازی مناسب و عرض کم تاکنون موجب خسارت و آسیب‌های جدی مالی و جانی و داغ‌دار شدن ده‌ها خانواده شده و بیشترین تلفات نیز در سال‌های اخیر به مردم این منطقه وارد شده است.

محمدصادق معتمدیان، استاندار سابق خراسان رضوی در سفری که شهریور سال گذشته به داورزن و بازدیدی از مزینان داشت در گفت‌وگو با رسانه‌ها تأکید کرد که در دیدار با مردم روستای تاریخی مزینان مشخص شد که ساخت راه دسترسی شهر داورزن به روستای مزینان، حدود ۲۰ سال معطل مانده است و چندین وزیر در سفرهای متعدد خود به منطقه نتوانسته‌اند گره این طرح را بگشایند، در حالی که مهم‌ترین و تنها مطالبه مردم روستا اتمام همین راه بوده و است.

وی که پس از این سفر، خراسان رضوی را به مقصد استانداری آذربایجان غربی ترک کرد گفته بود با پیگیری انجام شده در این سفر، ابتدا دستور خلع ید پیمانکار و امانی شدن پروژه به معنای استفاده از امکانات و اعتبارات دولتی برای اتمام پروژه را صادر کردیم که خوشبختانه موثر افتاد و ظرف کمتر از ۲۴ ساعت، عملیات اجرایی آسفالت و آماده‌سازی این مسیر تقریباً ۶ کیلومتری آغاز شد و به زودی این طرح تکمیل شده و مطالبه مردم محقق خواهد شد».

حادثه در مزینان

با دستور عالی‌ترین مقام دولتی در استان باز هم وصله‌هایی به عنوان تعریض و آسفالت به جاده مزینان گره زده شد و همین طولانی شدن پروژه که هنوز هم روکش آن باقی مانده و ناهمواری بسیاری را در پی دارد دو خانواده دیگر این خطه، سوگوار عزیزان خود شدند که یکی از آنها پدر شهید کاظم غنی‌آبادی بود که پنجم مرداد امسال در اثر واژگونی وسیله نقلیه جان خود را از دست داد و عروس او هم که برای انجام کارهای درمانی همراهش بود مصدوم و در بیمارستان بستری شد.

پس از درگذشت تأسف‌بار این پدر شهید که چهارمین قربانی از خانواده معزز شهدا در همین مسیر است مقامات اجرایی و انتظامی و راهور داورزن خواستار تسریع رسیدگی به این جاده شده که مردم به آن عنوان آدم‌کش داده‌اند.

در همین مدت رسانه‌های بومی و محلی و صدا و سیمای خراسان رضوی نیز طی برنامه‌های مفصلی به آن پرداختند و شب گذشته، دوشنبه،31 مردادماه مهندس عابدی‌پور رئیس اداره راه و شهرسازی سبزوار در اظهارنظری جنجالی که موجب بهت و حیرت گوینده خبر 20:45 تلویزیون استان و نارضایتی و ناراحتی مردم این دیار شد گفت: که «جاده مزینان هیچ مشکلی ندارد و تعریض و آسفالت آن انجام و تمامی مشکلات حل شده است»!

این در حالی است که اداره متبوع وی بدون تصویب شورای ترافیک شهرستان در چند روز اخیر سه سرعت‌گاه در این جاده 6 کیلومتری ایجاد کرده و به گفته رئیس شورای اسلامی مزینان و انتظامی داورزن این کار اداره راه به دلیل عدم اطمینان از وضعیت جاده‌ای است که رئیس آن معتقد است هیچ مشکلی ندارد.

انتهای پیام
captcha