رونمایی از پوستر فیلم شاه جنگ در چالدران
کد خبر: 4080621
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۲

رونمایی از پوستر فیلم شاه جنگ در چالدران

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی گفت: در اولین پاسداشت حماسه نبرد چالدران از پوستر شاه جنگ(پوستر جنگ چالدران) توسط نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی و امام‌جمعه ارومیه رونمایی شد.

جلیل جباری مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربیجلیل جباری، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی آذربایجان‌غربی به مناسبت اولین پاسداشت حماسه نبرد چالدران در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌غربی اظهار کرد: اولین پاسداشت حماسه نبرد چالدران در مقبره سیدصدرالدین با حضور تعداد زیادی از اهالی این منطقه برگزار شد و برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی و تولیدات محلی، پخت غذاهای محلی، نمایش بخشی از جنگ چالدران نیز بخشی از برنامه‌های جنبی این پاسداشت محسوب می‌شود.

وی افزود: در این همایش از پوستر شاه جنگ(پوستر جنگ چالدران) توسط امام‌جمعه ارومیه و نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی رونمایی شد و مقبره سیدصدرالدین متعلق به عصر صفویه است که در چهار کیلومتری چالدران واقع شده و در سال ۱۳۷۹ به عنوان اثر ملی میراث‌فرهنگی ثبت شده است.

جباری بیان کرد: در توجه به اهمیت واقعی جنگ چالدران در دوران صفوی به منظور معرفی و شناخت این واقعه نیاز به ایجاد سایت بزرگی در جوار مقبره سیدصدرالدین در شهرستان چالدران بود که اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با هدف مطالعات تاریخی و ایجاد فضای مناسب پروژه‌ای به عنوان سایت موزه باز جنگ چالدران تعریف کرد و عملیات اجرایی آن را از سال ۱۳۹۹ شروع کردیم.

وی ادامه داد: این مراسم با هدف زنده نگه‌داشتن یاد شهدای جنگ چالدران و معرفی جایگاه و اهمیت این جنگ برگزار شده است، در این جنگ بسیاری از جوانان این سرزمین برای دفاع از مکتب و دین با فتوای علما و مراجع تقلید راهی میدان جنگ شده و از جان خود گذشتند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی تصریح کرد: در این سایت‌موزه مقرر شده است باغ مقابر، نحوه نمایش جنگ ایران و عثمانی، جاده رشادت، سروستان، گالری و بخش‌های دیگری راه‌اندازی شود و متاسفانه در طول سال‌های گذشته آن گونه که باید و شاید به ابعاد مختلف جنگ چالدران پرداخته نشده و نیاز است که برای انجام مطالعات در این ارتباط مراکز دانشگاهی وارد میدان شوند.

 

انتهای پیام
captcha