جای خالی مرکز قرآنی پژوهش‌محور در چهارمحال‌وبختیاری
کد خبر: 4080639
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۸

جای خالی مرکز قرآنی پژوهش‌محور در چهارمحال‌وبختیاری

رئیس اداره امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه جای خالی یک مرکز قرآنی پژوهش‌محور در استان محسوس است، گفت: این نهاد آمادگی دارد که با همکاری نهادهای پای کار، فضایی با محوریت کتاب، منابع کتابخانه‌ای و مطالعه به‌عنوان پاتوق پژوهشگران، دانشجویان و طلاب و نخبگان و اساتید قرآنی راه‌اندازی کند.

حجت‌الاسلام ابوذر کارگر، رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاریحجت‌الاسلام والمسلمین ابوذر کارگر، رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری در تشریح وضعیت کتابخانه تخصصی استان با اشاره به اینکه این مجموعه در سال ۹۹ با جمع‌آوری کتاب‌های قرآنی و دینی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان در مکانی واقع در این نهاد راه‌اندازی شد، اظهار کرد: صفر تا صد منابع کتابخانه متعلق به تبلیغات اسلامی است، البته معدود کتاب‌هایی نیز از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به کتابخانه تخصصی قرآن اضافه شد. این کتاب‌ها در اختیار نخبگان و پژوهشگران دینی و قرآنی و حافظان قرآن کریم به‌صورت امانت قرار می‌گیرد.

وی با ذکر اینکه محل کتابخانه تخصصی قرآن همچنین به‌عنوان مکانی برای برپایی جلسات با محوریت کتاب و کتابخوانی و پژوهش مورد استفاده قرار می‌گیرد، ادامه داد: رویکرد ما این است که در صورت امکان بر غنای کتابخانه افزوده شود، چراکه وضعیت فعلی کتابخانه چه از حیث منابع و چه مراجعه و تقاضای کتاب، راضی‌کننده نیست.

کارگر تأکید کرد: جای خالی یک مرکز قرآنی پژوهش‌محور در استان محسوس است، اما با توجه به بضاعت موجود تاکنون توانسته‌ایم کتابخانه تخصصی را راه‌اندازی کنیم تا هم بستر بهره‌مندی از منابع تخصصی قرآن کریم فراهم شود و هم پاتوقی برای گفت‌وگوها و مباحثات و نشست‌های تخصصی پژوهش‌محور و نیز برپایی برنامه‌ها و دوره‌های آموزشی در اختیار نخبگان و قرآنیان باشد.

وی با تصریح اینکه برای غنی‌سازی منابع کتابخانه‌ تخصصی قرآن اعتبار خاصی تعریف نشده است، گفت: با این حال ناگزیر از تقویت منابع کتابخانه‌ای از جمله کتب عربی، کتب لغت و به‌ویژه کتب جدید در حوزه قرآنی هستیم، اگرچه قیمت کتاب‌ها در شرایط فعلی سرسام‌آور است.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری بیان کرد: افقی که هنوز هم به تحقق آن خوش‌بین هستم آن است که کتابخانه تخصصی از حیث کمی و در فضایی بزرگ‌تر با تعداد منابع بیشتر توسعه یابد، ضمن اینکه پاتوقی باشد برای ارتباط اهالی قرآن و نخبگان و پژوهشگرانی که در حوزه قرآن مشغول کار و تحصیل و تدریس هستند.

پیشنهاد تبدیل یک باب کتابخانه عمومی به مرکز منابع تخصصی قرآن

کارگر تبدیل یکی از واحدهای کتابخانه‌های عمومی استان به کتابخانه تخصصی حوزه دین و قرآن کریم را یکی از راهکارهای دم‌دستی برای رفع خلأ موجود دانست و توضیح داد: پیش‌تر با مدیرکل قبلی نهاد کتابخانه‌های عمومی استان در این زمینه جلسات و رایزنی‌های اولیه برگزار شد که تاکنون مسکوت مانده و نیازمند پیگیری در مدیریت جدید این مجموعه است.

وی افزود: یک نگاه این است که طی همکاری دو نهاد تبلیغات اسلامی و کتابخانه‌های عمومی‌، یک مکان وسیع در اختیار نهاد کتابخانه‌ها قرار گیرد و به منابع دینی و قرآنی و امکانات لازم مجهز شود؛ اما نگاه بهتر و عملیاتی‌تر آن است که نهاد کتابخانه یکی از کتابخانه‌های عمومی سطح شهر را به سمت موضوعات و رویکردهای دینی و قرآنی سوق دهد.

کارگر بیان کرد: کتابخانه تخصصی قرآن باید مجهز به حداقل چند رایانه و اینترنت و امکان دسترسی به منابع و مقالات روز باشد، اما اعتبارات تاکنون اجازه نداده است که این نیاز را برطرف کنیم؛ همچنین دسترسی به نشریات و مجلات قرآنی، معرفی و ارائه تولیدات و محصولات قرآنی مراکز گوناگون در سراسر کشور از دیگر ضرورت‌هاست.

وی با تأکید بر اینکه با توجه به تاریخ و قدمت استان ظرفیت ایجاد موزه قرآن در کتابخانه تخصصی وجود دارد، بیان کرد: در این راستا طرحی به اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان ارائه و پیشنهاد شد که اداره امور قرآنی را در تأمین محتوای موزه قرآنی ولو در حد یک ویترین از آثار فاخر تاریخی استان در محل کتابخانه تخصصی قرآن یاری کند؛ البته نگاه مسئولان اوقاف احداث یک موزه مستقل و جامع قرآنی است که با توجه به منابع و امکانات، تحقق آن شاید دشوار باشد.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری تأکید کرد: این نهاد آمادگی دارد که با همکاری هر یک از مجموعه‌های حوزه و دانشگاه یا دیگر نهادهای پای کار، فضایی با محوریت کتاب، منابع کتابخانه‌ای و مطالعه به‌عنوان پاتوق پژوهشگران، دانشجویان و طلاب و نخبگان و اساتید قرآنی راه‌اندازی کند.

کارگر گفت: متأسفانه مراکز و پاتوق‌های فرهنگی در استان به‌ شدت کم است و حتی یک فروشگاه تخصصی مذهبی و قرآنی برای ارائه کتب روز در استان وجود ندارد. همچنین جایی وجود ندارد که بتوان به نشریات و مجلات و مقالات روز قرآنی دسترسی داشت و لذا فضای مناسبی برای پژوهش و مطالعات قرآنی و برآورده کردن نیازهای علمی پژوهشی در استان نداریم.

انتهای پیام
captcha