کرسی‌های حفظ برای حافظان قرآن راه‌اندازی شود
کد خبر: 4081292
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۴

کرسی‌های حفظ برای حافظان قرآن راه‌اندازی شود

داور چهل و پنجمین دوره مسابقات قرآن اوقاف استان فارس خواستار راه‌اندازی کرسی‌های حفظ برای حافظان قرآن شد و گفت: این کار موجب تقویت انگیزه حافظان برای شرکت در مسابقات شده و استرس شرکت در مسابقات را از بین خواهد برد.

معتز آقایی، داور مسابقات قرآنمعتز آقایی، داور مرحله استانی چهل و پنجمین دوره مسابقات قرآن اوقاف استان فارس در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با اشاره به وضعیت متسابقان این مرحله از مسابقات استان گفت: متأسفانه تغییر آنچنانی میان متسابقان به خصوص رشته حفظ مشاهده نشد و به نوعی حتی سطح آن‌ها ضعیف‌تر نیز شده است.

وی با اشاره به ظرفیت مؤسسه بیت‌الاحزان که مرکزیت آن در استان فارس قرار دارد و سایر مؤسساتی که رویکرد اصلی آن‌ها حفظ قرآن است و در این استان مشغول به فعالیت هستند، افزود: با وجود این همه ظرفیت و پتانسیل واقعاً حیف است که استان فارس در این رشته در مسابقات قرآن آن‌طور که باید و شاید نمی‌درخشد.

آقایی اظهار کرد: برگزاری و شرکت در مسابقه بسیار خوب است اما از مسابقه مهم‌تر بحث آموزش است. بسیاری از حافظان از من نکاتی را سؤال می‌کنند و می‌گویند این نکات را تاکنون نمی‌دانسته‌اند لذا اگر آموزش مطرح باشد قطعاً سطح مسابقات هم بسیار بالاتر خواهد رفت البته منظور آموزشی که در طول سال باید برای آن برنامه‌ریزی شود، نیست بلکه باید در حاشیه مسابقات از اساتید دعوت کرده و اشکالات متسابقان را به آنان متذکر شویم.

این داور مسابقات بین‌المللی قرآن کریم خواستار راه‌اندازی کرسی‌های حفظ برای حافظان قرآن شد و افزود: اکنون مشاهده می‌کنیم تعداد کرسی‌های تلاوت بسیاری در سطح کشور برپا می‌شود اما تعداد این‌ها را با کرسی‌های حفظ مقایسه کنیم. برپایی کرسی‌های حفظ باعث می‌شود انگیزه حافظان برای شرکت در مسابقات قرآن تقویت شده و همچنین میزان محفوظات آن‌ها افزایش یا تقویت شده و آن استرسی که همیشه در مسابقات دارند، از بین برود.

این حافظ بین‌المللی قرآن کریم ادامه داد: در روند کنونی مشاهده می‌کنیم حافظ قرآن سالی یک مرتبه اگر مسابقات اوقاف برگزار شود، در مسابقات شرکت کرده در صورتی که باید تجربه خود را برای این کار بالا ببرد. بسیاری از حافظان قرآن نمره 100 دارند اما چون در این شرایط قرار می‌گیرد که برایشان استرس‌زاست هرچه محفوظ دارند، فراموش می‌کنند.

وی با بیان اینکه با این کار قطعاً سطح مسابقات بالاتر خواهد رفت، گفت: در مسابقات استان فارس مشاهده کردیم آن تفاوت محسوسی که باید نسبت به سال‌های گذشته وجود داشته باشد، نبود به عنوان مثال در این مسابقات تنها یک نفر امتیاز 100 را کسب کرد و نفر بعد از آن امتیاز 94 کسب کرد و این نشان می‌دهد مقداری سطح متسابقان افت کرده است یا حداقل قوی‌ها در مسابقات شرکت نکرده‌اند.

آقایی بر ضرورت استعدادیابی و برپایی دوره‌های ارتقای برای حافظان قرآن تأکید کرد و گفت: باید حافظان را برای شرکت در مسابقات راهنمایی و تشویق کنیم.

این داور مسابقات بین‌المللی قرآن با ذکر این نکته تاکنون در این مرحله از مسابقات در دو استان داوری کرده است که وضعیت آن‌ها مانند هم بوده است، گفت: این مسائل را بیشتر به تعطیلی محافل و مجالس قرآنی به دلیل شیوع کرونا ربط داده‌اند لذا امیدواریم بتوانیم بعد از طی این بحران، دوباره آن وضعیت و روال را بازسازی کنیم چرا که پتانسیل بسیاری قوی در کشورمان در بحث حفظ داریم و حافظانی در کشورمان هستند که در دنیا نمونه ندارند.

وی تصریح کرد: باید حافظان قرآن را دریابیم. متأسفانه حافظان ما مظلوم هستند یعنی اینقدر که برای قاریان کار شده برای حافظان کار نشده است در صورتی که می‌توانیم کارهای خوبی برای آنان انجام دهیم. البته امتیازاتی مانند اعطای مدرک برای حافظان قرآن قرار داده‌اند که خوب است اما کفایت نمی‌کند و هنوز آن‌طور که باید و شاید حافظان ما بولد نشده‌اند. در ترتیل‌خوانی‌های ماه رمضان اکثراً از قاریان استفاده می‌شود البته ما هم مقصر هستیم یعنی سعی نکردیم خود را ارتقا دهیم و آن پتانسیلی که داریم را ارائه نداده‌ایم و ظرفیت‌های بالقوه را بالفعل نکرده‌ایم لذا باید برای این‌ها تلاش کنیم.

آقایی با بیان اینکه حرکات بسیار خوبی در سطح کشور انجام شده است، گفت: در مسابقات امسال اوقاف در دو استان تاکنون داوری کرده‌ام اما انتظاراتم برآورده نشده است و متسابقان زیاد قوی نبوده‌اند؛ لذا امیدواریم به مرور زمان این وضعیت اصلاح شود و مانند قبل از کرونا آن رقابت‌های تنگاتنگ را بین حفاظ داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha