تشکیل قرارگاه قرآنی جهاد تبیین در چهارمحال‌وبختیاری
کد خبر: 4083152
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۶

تشکیل قرارگاه قرآنی جهاد تبیین در چهارمحال‌وبختیاری

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری با اعلام اینکه قرارگاه قرآنی جهاد تبیین در استان کار خود را آغاز کرده است، گفت: این قرارگاه در چند حوزه از جمله دانش‌آموزی، نخبگانی و عمومی کار می‌کند.

کمیته تخصصی قرآن در جهاد دانشگاهی

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، هفتمین نشست کمیته تخصصی قرآن استان، امروز، 13 شهریورماه با میزبانی جهاددانشگاهی استان و با حضور دبیران قرآنی ادارات در محل جهاددانشگاهی برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوذر کارگر، رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری در این جلسه با اشاره به اینکه وضعیت نیمه‌تعطیل جلسات کمیته تخصصی قرآن استان، اظهار کرد: دستگاهی در نظام اسلامی وجود ندارد مگر آنکه نسبت و ارتباطی با فعالیت‌های قرآنی داشته باشد لذا همه فضاها و دستگاه‌ها با هر قالب و ساختاری در قبال قرآن تکلیف دارند و به‌ویژه از اعضای کمیته انتظار می‌رود که موضوع فعالیت‌های قرآنی را جدی‌تر پیگیری کنند.

وی با ذکر اینکه کمیته تخصصی قرآن با هدف سیاستگذاری و تصمیم‌گیری کلان در حوزه فعالیت‌های قرآنی تشکیل شده است، ادامه داد: ما دنبال این هستیم که ظرفیت‌های قرآنی دستگاه‌های مختلف کنار یکدیگر قرار گیرند اما امروز در هفتمین جلسه کمیته، هنوز این اتفاق نیافتاده و به اهداف مدنظر نرسیده‌ایم.

کارگر با انتقاد از رویکرد دستگاه‌ها برای حضور در جلسات کمیته تخصصی قرآن، تصریح کرد: از بدو آغاز به‌کار کمیته از دستگاه‌ها خواستیم یک نیروی قرآنی و دغدغه‌مند و پیگیر انتخاب کنند و مقرر شد که هر دستگاه یک دبیر قرآنی واحد را به این کمیته معرفی کند؛ اما شاهد هستیم که برخی دبیران ادارات غیبت دارند و فرد دیگری را که چه بسا از مصوبات و روند کار کمیته بی‌اطلاع است، جایگزین خود می‌کنند که این موضوع سبب بی‌نظمی و عدم کارایی در جلسات می‌شود.

جلسات کمیته تخصصی زیبنده نام قرآن نیست

وی با ابراز تأسف از ایجاد فضای کسالت‌بار در جلسات کمیته تخصصی که زیبنده نام قرآن نیست، گفت: با رویکردی که از دستگاه‌ها شاهد بودیم، در صورت نهایی شدن موضوع احیای مجدد شورای توسعه فرهنگ قرآنی استان که اخیراً مطرح شده است، باز هم نباید نسبت به خروجی کار این شورا چندان خوشبین بود.

کارگر تولید کلیپ‌های کوتاه از فعالیت‌های قرآنی دستگاه‌ها را یکی از مصوبات روی زمین مانده کمیته تخصصی قرآن برشمرد و بیان کرد: این کلیپ‌ها نوعی گزارش کار قرآنی و در جهت نشر و معرفی این فعالیت‌هاست اما متأسفانه همکاری لازم از سوی این نهادها را شاهد نیستیم.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان بیان کرد: درخواست طرح مسائل ناظر به کمیته تخصصی قرآن استان در شورای فرهنگ عمومی به این شورا اعلام می‌شود تا در اولین فرصت دغدغه‌ها و مسائل و مشکلات این کمیته به سمع و نظر نماینده ولی‌فقیه در استان، استاندار و اعضای شورا که متشکل از مدیران کل دستگاه‌های اجرایی استان هستند، برسد و در این جلسه گلایه‌مندی خود نسبت به عدم توجه مدیران به قرآن را انتقال خواهیم داد و بار دیگر بر ضرورت جدی گرفتن کمیته قرآن استان تأکید خواهیم داشت.

سند فعالیت‌های قرآنی کمیته تخصصی قرآن استان

کارگر بیان کرد: مقرر شده بود که دفاتر نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه‌ها متولی احیا و بازنویسی سند راهبردی توسعه فعالیت‌های قرآنی استان باشند که این مهم انجام نشد و شاهد غیبت دانشگاه در این جلسات بودیم لذا مقرر می‌شود که «سند فعالیت‌های قرآنی کمیته تخصصی قرآن استان» معطوف بر نقش کمیته به عنوان سیاست‌گذار و جهت‌بخش فعالیت‌ها تدوین و نهایی شود.

وی با تأکید بر دستگاه‌های عضو کمیته تخصصی قرآن خود را میهمان جلسات این کمیته ندانند، تصریح کرد: طبیعی است که با نگاه مهمان بودن‌، انگیزه و اراده‌ای مبنی بر مشارکت پویا و فعال برای دبیران قرآنی ادارات وجود نخواهد داشت؛ در حالیکه این دستگاه‌ها خود میزبان و متولی کار قرآنی باید باشند، در جلسات فعالانه حضور یابند و نظر و برنامه ارائه دهند و نسبت به عملیاتی ساختن مصوبات کمیته در حوزه دستگاه خود پیگیر باشند.

کارگر با اعلام اینکه قرارگاه قرآنی جهاد تبیین در استان کار خود را آغاز کرده است، گفت: این قرارگاه در چند حوزه از جمله دانش‌آموزی، نخبگانی و عمومی کار می‌کند و اعضای اداری تشکیلات قرآنی کشور که ساختار ماهوی کارشان ناظر به قرآن کریم است، در این قرارگاه قرآنی کار می‌کنند که از خبرگزاری ایکنا تا دارالقرآن ادارات و نهادهای قرآنی ذیل این قرارگاه قرا می‌گیرند.

در این نشست که با غیبت دبیران قرآنی چند دستگاه همراه بود، هر یک از نمایندگان حاضر به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند و هدفمند شدن جلسات کمیته تخصصی قرآن، انتقاد از نبود برنامه‌های قرآنی مدون در ایام محرم و صفر، پیش‌بینی ساز و کاری برای موظف کردن دستگاه‌ها جهت پیگیری مصوبات کمیته تخصصی قرآن، ضرورت تقویت حس وظیفه دستگاه‌ها نسبت به قرآن، رها بودن مباحث قرآنی در شهرستان‌ها، جهت‌دهی جلسات کمیته قرآن و ملزم ساختن دستگاه‌ها به ارائه گزارش در این جلسه مطرح شدند.

انتهای پیام
captcha