وطن‌دوستی نشانه ایمان است
کد خبر: 4083668
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۸
سیدعلیرضا واسعی:

وطن‌دوستی نشانه ایمان است

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: با توجه به آنچه که در ادبیات دینی ما آمده است، دوست داشتن وطن، جزئی از ایمان شمرده شده است.

سیدعلیرضا واسعی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، سیدعلیرضا واسعی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، امروز 15 شهریورماه در نشستی مجازی با موضوع «وطن‌دوستی» که به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به اینکه وطن، سرزمین و یا کشور یکی از مقوله‌های هویت‌بخش انسانی است، اگر نگوییم مهم‌ترین عنصری است که هویت انسانی را شکل می‌دهد، اما قطعا یکی از مهم‌ترین عناصر است.

وی عنوان کرد: افرادی که به بهانه‌های مختلف تلاش می‌کنند تا وطن، تاریخ و فرهنگ آن را زیر سوال ببرند به نوعی این افراد هم آب در هاون می‌کوبند و هم هزینه‌سازی برای مردم و جامعه می‌کنند. مگر می‌شود وطن را از انسان جدا کرد و به تعبیر آنچه که در ادبیات آمده است اگر وطن مادر اول نباشد، اما به راستی مادر دوم ماست و این در حالی است که در ادبیات دینی ما نیز دوست داشتن وطن جزئی از ایمان شمرده شده است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: واقعیت این است که وطن هویت‌ساز است و وجود ما نیز به وطن‌مان پیوند خورده است. در حقیقت اگر در متون آموزشی، آثار علمی و نوشته‌های فرهنگی از این مقوله سخن به میان نیاوریم و یا اهمیت آن را نبینیم و یا نشناسانیم به راستی که در حق خویشتن و کشور خود ستم کرده‌‌ایم.

واسعی اظهار کرد: بی‌گمان وطن با دیانت در تعارض نیست، بلکه دوست داشتن وطن ارزشمند است و اگر انسانی وطن خود را دوست نداشته باشد، طبیعتا برای آبادانی و تمدن آن نیز تلاش نخواهد کرد و جامعه‌ای که وطن سامان‌یافته، درست و آبادی نداشته باشد، بی‌گمان چنین جامعه‌ای نابود خواهد شد.

انتقال اهمیت وطن به افراد جامعه

وی عنوان کرد: در واقع ما باید مقوله اهمیت وطن، کشور، ملیت و این هویت مهم را نه تنها به نسل جوان، بلکه به نسل غیر جوان نیز منتقل کنیم. البته آموزگاران، اساتید و حوزویان و همه افرادی که به گونه‌ای در توسعه فرهنگ، تعلیم و تربیت دستی دارند، وظیفه دارند که مقوله وطن، اهتمام به ارزشمندی وطن، وطن‌دوستی و تکریم وطن را در اذهان آدمیان بپرورانند و اجازه ندهند که وطن در ذهنیت افراد به حاشیه برود و مورد بی‌احترامی قرار گیرد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: بی‌تردید افرادی که به وطن علاقه دارند به مقوله‌هایی چون دیانت، مذهب، آیین‌ها و سنت‌های دینی و... که وطن آن‌ها را می‌سازد تعلق خواهند داشت، در حالی که اگر وطن به عنوان پایه و مبنای شکل‌گیری چنین اموری زیر سؤال برود، قطعا چنین مقوله‌های وطن‌ساز نیز از بین خواهند رفت.

واسعی در پایان تأکید کرد: از این‌ رو باید برای شناخت، بزرگداشت، تکریم و حفظ وطن که به نوعی حفظ، تکریم و بزرگداشت خودمان است، تلاش کنیم.

انتهای پیام
captcha