ویژه برنامه‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد در دهه پایانی ماه صفر اعلام شد
کد خبر: 4083975
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۷

ویژه برنامه‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد در دهه پایانی ماه صفر اعلام شد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ویژه برنامه‌های این دانشگاه را به مناسبت استقبال از زائران امام رضا(ع) در دهه پایانی ماه صفر اعلام کرد.

حرم مطهر رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، سیدجواد حسینی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و سخنگوی ستاد دهه پایانی ماه صفر دانشگاه علوم پزشکی مشهد، امروز، 16 شهریورماه، در نشست خبری اعلام ویژه برنامه‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد به مناسبت استقبال از زائران امام رضا(ع) و بازگشایی دانشگاه‌ها، در محل این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: در خراسان رضوی با جمعیت هفت میلیون نفری در 6 دانشگاه مشهد، گناباد، تربت‌حیدریه، سبزوار، نیشابور و تربت‌جام ارائه خدمت انجام می‌شود.

وی ادامه داد: 2250 واحد‌ بهداشتی در مناطق مسکونی، ۶۹ بیمارستان در خراسان، 425 درمانگاه، 1145 داروخانه در دهه پایانی صفر ارائه خدمت خواهند کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: برای ارائه خدمت در جاده‌ها و پیش بیمارستانی ۲۴۷ پایگاه وجود دارد که 267 آمبولانس در آن مستقر است، چهار اورژانس هوایی و ۲۲۶ پایگاه شهری و 121 پایگاه جاده‌ای نیز برای ارائه خدمت به زائران پیاده آماده خواهند شد.

حسینی افزود: هلال‌احمر با 37 آمبولانس را با سایر تجهیزات برای استقرار و ارائه خدمت اعلام آمادگی کرده‌ است، همچنین 135 پایگاه سلامت با 810 نیرو که 40درصد این پایگاه‌ها در مشهد و 60درصد در سایر شهرها و جاده مستقر خواهند شد.

وی با بیان اینکه خدمات در شهر مشهد در سه روز آخر صفر خواهد بود، گفت: در دهه پایانی ماه صفر ارائه خدمات جاده‌ای استان در روز بعد اربعین آغاز می‌شود که شامل خدمات پزشکی و پرستاری، بهداشتی و درمانی است. همچنین خدمات واکسیناسیون در مشهد و در ایستگاه سلامت انجام می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در بحث موکب‌‎های مستقر در جاده‌ها و مشهد نیز ۶۸۰ نفر از بهداشت محیط نظارت را بر عهده دارند. خدمات سلامت دهه پایانی ماه صفر به‌صورت ملی ارائه خواهد شد تا بتوانیم با حمایت در سطح ملی خدمات را در شأن زائران امام رضا(ع) ارائه دهیم.

حسینی ادامه داد: تمام خدمات بهداشتی و درمانی پایگاه‌های ویژه سلامت جاده‌ای، همانند پایگاه‌های شهری است، با این تفاوت که انجام واکسیناسیون تنها در پايگاه شهری خواهد بود، چرا که به دلیل عوارض احتمالی واکسن در پایگاه‌های جاده‌ای، این خدمت ارائه نمی‌شود.

وی درخصوص وضعیت فعلی با توجه به سفر به خراسان رضوی و شرایط کرونایی، گفت: طبق مصوبات ستاد ملی کرونا، هرکس که از آخرین دز دریافتی واکسن وی بیش از 6 ماه گذشته باید دز یادآور واکسن کرونا را دریافت کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: در حال حاضر تعداد تزریق روزانه 6 هزار مورد است، این در حالی است که ظرفیت تزریق بالغ بر 100هزار دز در روز وجود دارد، از همین رو از تمامی گروه‌های هدف درخواست می‌کنیم، با توجه به حضور میلیونی زائران در دهه آخر ماه صفر در شهر مشهد، به منظور حفظ سلامت خود هرچه سریعتر واکسن یادآور کرونا را دریافت کنند.

حسینی درخصوص استفاده از ماسک، افزود: ماسک نیز یک عامل حفاظتی در برابر بیماری‌های ویروسی است که استفاده آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، از طرفی استفاده از ماسک در شهرهای قرمز و نارنجی در فضای باز و بسته الزامی است. از همین رو، از زائران و عزاداران درخواست می‌شود، نسبت به استفاده از ماسک به‌خصوص در این ایام اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

وی در خصوص مسافران خارجی که از مرز دوغارون وارد استان می‌شوند، گفت: انجام تست کرونا در مرز دوغارون به‌خصوص برای افرادی که 48 ساعت قبل در کشور افغانستان تست کرونا نداده‌اند، الزامی است. علاوه بر این غربالگری‌های لازم درخصوص بیماری‌های سندرومیک از مهاجرانی که قصد ورود به کشور را دارند انجام می‌شود و واکسن سرخک برای مهاجران 9 ماهه تا 30 ساله که واکسن دریافت نکرده‌اند نیز تزریق می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: به منظور جلوگیری از طغیان احتمالی بیماری در پایگاه مقاومت مرزی، 11 نفر مراقبت‌های سندرومیک انجام می‌دهند تا از ورود بیماران مبتلا به مالاریا، وبا، سرخک، کرونا و ... به داخل کشور جلوگیری شود.

انتهای پیام
captcha