پیش‌بینی تشرف بیش از 1 میلیون زائر پیاده به حرم مطهر رضوی
کد خبر: 4084012
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۹
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد؛

پیش‌بینی تشرف بیش از 1 میلیون زائر پیاده به حرم مطهر رضوی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: براساس پیش‌بینی حضور بین ۶ تا ۸ میلیون زائر در مشهد برای ایام شهادت امام رضا(ع) صورت گرفته که از این تعداد بیش از یک میلیون نفر از آنان به‌صورت پیاده از پنج مسیر منتهی به مشهد به حرم مطهر رضوی تشرف خواهند یافت.

حرم مطهر رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدعلی کیانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد، امروز 16 شهریورماه، در نشست خبری اعلام ویژه برنامه‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد در دهه پایانی ماه صفر، به مناسبت استقبال از زائران امام رضا(ع) و بازگشایی دانشگاه‌ها، که در محل این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: تلاش شد تا مجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، همانطور که در ستاد اربعین اقداماتی انجام می‌دهند، از سوی این وزارتخانه برای دهه پایانی صفر نیز اقداماتی صورت گیرد تا در بعد سلامت، بهداشت، درمان و دارو برنامه‌های خوبی داشته و خدمات را نسبت به سال‌های قبل متفاوت کنیم.

وی ابراز کرد: در سال‌های گذشته نقش دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بیشتر نقش نظارتی بود، اما در سال جاری علاوه بر نظارت ارائه خدمات نیز اضافه شده است، لذا استفاده از پتانسیل تمام استان در این راستا مطرح است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بر اساس پیش‌بینی حضور بین ۶ تا ۸ میلیون زائر در مشهد برای ایام شهادت امام رضا(ع) صورت گرفته که از این تعداد بیش از یک میلیون نفر از آنان به‌صورت پیاده از پنج مسیر منتهی به مشهد به حرم مطهر رضوی تشرف خواهند یافت.

وی گفت: برای دهه پایانی ماه صفر اقدامات گسترده‌ای در حوزه‌های بهداشتی، دارویی و درمانی صورت گرفته تا در سه حوزه بهترین نوع خدمت را به عزاداران رضوی ارائه دهیم، ضمن اینکه مشابه این خدمت‌رسانی‌ها را به زائران پیاده اربعین حسینی نیز خواهیم داشت.

کیانی افزود: در روزهای پایانی ماه صفر، برای اطراف حرم مطهر رضوی از ظرفیت موتور آمبولانس‌ها استفاده می‌شود تا در زمان ازدحام جمعیت خدمت‌رسانی سریع در محل صورت پذیرد، همچنین کلیه بیمارستان‌های دانشگاهی و غیردانشگاهی مشهد به‌ویژه مراکز درمانی نزدیک به حرم مطهر رضوی به حالت آماده‌باش درآمده‌اند، تا در صورت نیاز خدمت‌رسانی به‌موقع را داشته باشند.

کیانی با اشاره به نزدیک شدن ایام سال تحصیلی جدید بیان کرد: در موضوع بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، آخرین مصوبات و دستورالعمل‌های ابلاغی ستاد ملی مقابله با کرونا به تمامی این مجموعه‌های آموزشی اعلام شده که در این راستا داشتن تهویه مناسب و کارت واکسن به‌ویژه دریافت دُز یادآور برای دانشجویان خوابگاهی الزامی است، علاوه براین نیز تاکید بر تکمیل واکسیناسیون دانش‌آموزان، فرهنگیان و دانشگاهیان را نیز داریم.

وی اضافه کرد: خوشبختانه در ۲۴ ساعت گذشته عدد صفر فوتی کرونا را در خراسان رضوی به ثبت رساندیم، اما با وجود کاهش آمار ابتلا، سرپایی و بستری کرونا، نگرانی‌هایی بابت بازگشت زائران اربعین حسینی و همچنین ایام دهه پایانی ماه صفر با توجه به بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها پس از شهادت امام رضا(ع) را داریم که با اجرای دقیق کنترل‌های بهداشتی در مرزها امیدواریم با مشکلی در این ایام مواجه نشویم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: با توجه به اینکه اکثر زائران اربعین پس از بازگشت برای زیارت در دهه پایانی ماه صفر به مشهد می‌آیند، از سوی وزارتخانه مراقبت سندرومیک را در مرزهای زمینی خواهیم داشت، اما کنترل مرزهای هوایی با دانشگاه علوم پزشکی مشهد بوده است، لذا در کنار ارائه خدمات بهداشتی و درمانی، کنترل مرزها را نیز داریم.

وی افزود: در سال گذشته نمونه‌ موفق مراقبت‌های مرزی را در مشهد داشتیم که این ماموریت به‌خوبی اجرا شد و آن دسته از افرادی که به عنوان مشکوک و یا کرونا مثبت بودند، برای جلوگیری از انتقال بیماری قرنطینه شدند.

لغو کلیه مرخصی‌های کادر درمان در دهه پایانی ماه صفر

در ادامه ایوب توکلیان، جانشین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: آمادگی‌های لازم  برای خدمت‌رسانی در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی در دهه پایانی ماه صفر را به بالاترین سطح ارتقا داده‌ایم، به‌ویژه برای پنج روز آخر ماه صفر در دو بعد نیروی انسانی و تجهیزات پزشکی آمادگی لازم را برای ارائه خدمت داریم.

وی تصریح کرد: در این ایام اعمال جراحی بیماران غیراورژانسی تعطیل است و ۵۰ درصد ظرفیت تخت‌های بیمارستان برای دهه پایانی ماه صفر خالی نگه داشته شده است.

توکلیان اظهار کرد: کلیه مرخصی‌های کادر درمان از اربعین حسینی تا شهادت امام رضا(ع) لغو شده و از تمامی بیمارستان‌ها خواسته شده که حتی نیروهای ذخیره خود را نیز در آماده‌باش کامل قرار دهند.

وی ابراز کرد: درخواست شده است تا تمامی مراکز درمانی نیروهای بیمارستانی را در داخل مرکز درمانی به‌کارگیری کنند و برای سایر قسمت‌ها از ظرفیت دیگر نیروها استفاده شود.

جانشین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: برای ارزیابی مراکز درمانی اخیرا بازدیدهایی انجام شده و از کلیه بیمارستان‌های دانشگاهی و غیردانشگاهی درخواست کردیم علاوه بر ایجاد ایستگاه‌های سلامت در اطراف حرم مطهر رضوی و مسیرهای منتهی به مشهد، تیم‌های واکنش سریع‌شان، آمده خدمت به زائران باشند.

در بخش دیگری از این نشست شاپور بدیعی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز اضافه کرد: به دلیل ازدحام احتمالی در مسیرهای منتهی به حرم، اگر افراد دچار عارضه احتمالی شوند، در محل مداوا خواهند شد و اگر نیاز به خدمات بیمارستانی داشته باشند با استفاده از آمبولانس های مستقر به مرکز درمانی اعزام می‌شوند.

وی اظهار کرد: بیش از 28درصد خدمات درمانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به مسافران و زائران ارائه می‌شود، لذا تمام برنامه ریزی‌های لازم انجام شده تا خدمت‌رسانی به بیماران احتمالی در دهه پایانی صفر در بیمارستان‌های نزدیک به حرم رضوی به سرعت و با کیفیت مطلوب انجام شود.

انتهای پیام
captcha