نکاتی درباره آموزش قرآن به کودکان
کد خبر: 4086231
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۹

نکاتی درباره آموزش قرآن به کودکان

مدیر مؤسسه قرآنی بشیر البرز گفت: آموزش قرآن به كودک و خردسال بايد بيشتر با زبان، چشم، گوش و ساير حواس و در يک كلام با زبان حال و رفتار و يا با زبان تصوير و آهنگ باشد.

آموزش قرآن کریم

حمیده سلجوقی، مدیر مؤسسه قرآنی بشیر البرز در گفت‌وگو با ایکنا از البرز در رابطه با شیوه آموزش قرآن و روش ماندگاری آن در ذهن کودکان گفت: مهم‌ترین راه برای آموزش حفظ قرآن مرور، تکرار و تمرین آیات و سوره‌هاست.

وی با بیان اینکه علاوه بر آموزش قرآن به کودکان، نکات اخلاقی و احکام نیز لازم است مورد توجه قرار بگیرد، ادامه داد: آنچه در آموزش قرآن به کودکان مهم است این است که تلاش شود آموزش به‌صورت شعر و داستان باشد زیرا کودکان به هر آنچه همراه با شعر، داستان یا بازی باشد، علاقه زیادی نشان می‌دهند.

مدیر مؤسسه قرآنی بشیر البرز با تأكيد بر اينكه آموزش قرآن به كودک و خردسال بايد بيشتر با زبان، چشم، گوش و ساير حواس و در یک كلام با زبان حال و رفتار و يا با زبان تصوير و آهنگ باشد تا رغبت آن‌ها به يادگيری قرآن را به‌ همراه داشته باشد، افزود: تلاش‌های زيادی در زمينه آموزش عمومی قرآن به كودكان و خردسالان صورت گرفته است، اما هنوز تا مطالبات مقام معظم رهبری در اين خصوص فاصله داريم كه اميد است تلاش شود به اين مطالبات جامه عمل بپوشانيم.

وی بیان کرد: اگر كشوری بخواهد انسان‌هايی خدامحور و قرآنی تربيت كند و به عزت مادی و سعادت معنوی و به هر آرزويی بخواهد دست پيدا كند بايد به‌عنوان يک امر بنيادی به آن بپردازد.

سلجوقی در بيان نقاط ضعف و قوت آموزش قرآن به كودكان و خردسالان، گفت: كودكان دارای روح لطيف و پاک هستند و ذهن آن‌ها مانند لوح سفيد آماده نوشتن مطالب است، لذا آنچه به آن‌ها آموزش داده می‌شود بسيار نافذ است، اما متأسفانه كم‌رنگ بودن برنامه‌ريزی درست و استفاده نكردن از روش‌های جذاب باعث شده است در اين زمينه كمتر موفق شويم.

این فعال قرآنی در مورد نقش خانواد‌ه‌ها در آموزش قرآن به فرزندان نیز توضیح داد: به‌دلیل اینکه کودکان در روز بیشترین زمان خود را با خانواده و در محیط منزل سپری می‌کنند نقش خانواده‌ها مسلماً بیشتر از مؤسسات است. مادر‌ان با عمل خود به کودک آموزش می‌دهند چون زمانی‌ که کودک، مادر خود را در حال عبادت کردن، نماز و قرآن خواندن می‌بیند مسلماً او نیز با الگوگیری از مادر این اعمال را انجام می‌دهد و در ذهن آن تأثیر بسزایی دارد.

وی با بیان اینکه فضای آموزشی برای کودکان دارای اهمیت بالایی است و ما باید با استفاده از نقاشی، طراحی و... محیطی جذاب برای کودکان فراهم کنیم، یادآور شد: در این مؤسسه کلاس‌های روخوانی و روان‌خوانی برای کودکان رده سنی چهار سال به بالا و تجوید، مفاهیم قرآن، حفظ قرآن، تفسیر، احکام و اخلاق برای بزرگسالان برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha