تعطیلی همه مدارس مشهد تا ۵ مهرماه
کد خبر: 4086345
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۰
در راستای اسکان زائران صورت می‌گیرد

تعطیلی همه مدارس مشهد تا ۵ مهرماه

فرماندار مشهد گفت: ابلاغی که بر اساس آموزش و پرورش شده است، همه مدارس شهر مشهد تا روز پنجم تعطیل هستند و مدارس در اختیار اسکان زائران خواهد بود و طبق اعلامیه وزارت علوم نیز همه دانشگاه‌ها در هفته اول مهرماه تعطیل هستند و ظرفیت دانشگاه‌ها نیز در اختیار اسکان زائران امام رضا(ع) خواهد بود.

محسن داوری، فرماندار مشهدبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محسن داوری، فرماندار مشهد، امروز 27 شهریورماه در حاشیه مراسم افتتاحیه قرارگاه خدمت‌رسانی به زائران دهه پایانی صفر که در محل این قرارگاه برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از بزرگترین رویداد‌هایی که در طول سال برای مسلمانان جهان و به‌ویژه شیعیان رخ می‌دهد در مشهد است که تمام عالم نگاهشان به این است که در ایام دهه پایانی صفر برای عزاداری مراسم رحلت پیامبر اکرم(ص)، امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع) به شهر مشهد مشرف می‌شوند.

وی عنوان کرد: از این‌رو حدود چهار ماه است که برنامه‌ریزی می‌کنیم تا بتوانیم زمینه‌ای را مهیا کنیم که مشتاقان زیارت امام رضا(ع) بتوانند زیارتی آرام و مناسب داشته باشند، در همین راستا قرارگاه خدمتی با 12 کارگروه با چهار کمیته ایجاد شد که این کارگروه‌ها و کمیته‌ها وظیفه دارند تمام بخش‌هایی که لازم است زائر را ببینند تا بتوانند به راحتی و با آرامش زیارت کنند و نواقص را برطرف و زمینه خدمت‌رسانی را برای زائران و مجاورین فراهم کنند.

رئیس قرارگاه خدمت‌رسانی به زائران مشهد بیان کرد: بنابراین چه بخش اجرایی، اداری و چه بخش خصوصی، همگی بسیج شدند تا در این روزها که امام رضا(ع) میهمانان زیادی دارند، بتوانیم میهمان‌نوازی را به دنیا نشان دهیم.

داوری با اشاره به کمیته‌های این قرارگاه اظهار کرد: این قرارگاه چهار کمیته شامل کمیته اسکان و رفاه زائر که زیر مجموعه کمیته سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است و معاون فرهنگی، سیاسی و اجتماعی فرماندار مسئولیت آن را بر عهده دارد، کمیته تأمین، تنظیم و نظارت بر بازار است که معاونت توسعه و برنامه‌ریزی عهده‌دار این کمیته است، کمیته‌های زیرساخت و حمل‌ونقل که هم فعالیت حمل‌ونقل بین شهری و درون‌شهری را مدیریت و هم زیرساخت‌هایی که برای موکب‌ها و هیئات مذهبی لازم است را مهیا می‌کند و کمیته دیگر نیز کمیته امینتی است که در ذیل آن معاون امنیتی فرماندار تعریف شده است.

وی تصریح کرد: البته که در ذیل هر کمیته چند کارگروه فعالیت می‌کنند که می‌توانند این مهم را رقم بزنند. ما برای اینکه بتوانیم مدیریت صحنه داشته باشیم همه فعالیت‌ها را به مردم واگذار کردیم و فقط در قرارگاهی که ایجاد شده هماهنگی‌هایی صورت خواهد گرفت که در این راستا نیز همه دستگاه‌ها پای کار آمده‌اند تا مردم را حمایت کنند تا این رویداد مهم رخ دهد.

فرماندار مشهد بیان کرد: هیئات مذهبی توسط شورای هیئات مذهبی مدیریت می‌شوند و ما همه موکب‌ها و هیئات را از طریق بخش حاکمیتی، اجرایی و خصوصی حمایت می‌کنیم و شورای مذهبی نیز وظیفه مدیریت و ساماندهی آنها را بر عهد دارند.

داوری در خصوص مدیریت ترافیک و محدودیت‌های ایجاد شده در این خصوص اظهار کرد: در چهار مسیر منتهی به حرم توسط تشکل‌های مردمی مقدماتی مهیا شده که افراد ناتوان و کم‌توان با ویلچر به حرم مطهر منتقل خواهند شد. همچنین زائران پیاده‌ای که به شهر مشهد مشرف می‌شوند ساماندهی شده‌اند تا این عزیزان هم به لحاظ امنیتی و هم به لحاظ پذیرایی در مسیر سفر حمایت شوند.

رئیس قرارگاه خدمت ‌سانی به زائران مشهد افزود: همچنین برای اسکان و بازگشت آنها نیز برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است که بدون هیچگونه نگرانی هم در مشهد اسکان داشته باشند و هم در مسیر بازگشت خود نیز با هیچ مشکلی مواجه نشوند.

داوری ادامه داد: برای زائرانی که همراه با هیئات مذهبی وارد شهر مشهد می‌شوند مقدماتی فراهم شده و مکان‌های عمومی مانند مساجد، حسینه‌ها، مدارس و ... در اختیارشان قرار داده شده است و هیئات می‌توانند در این مکان‌ها مسقر شوند تا هیچ مشکلی در خصوص اسکان نداشته باشند و برای افرادی که به‌صورت انفرادی و یا خانوادگی به مشهد مشرف می‌شوند 600 هزار اقامتگاه در نظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: در واقع یکی از ویژگی‌های این قرارگاه این است که زائران می‌توانند اگر در حوزه اسکان و یا هر حوزه دیگری مشکلی داشته باشند با این قرارگاه تماس حاصل کنند و افرادی که در این قرارگاه فعالیت دارند می‌توانند آنها را هدایت و مشکلات زائران را حل کنند.

فرماندار مشهد اظهار کرد: در بخش ارزاق و کالاهای اساسی نیز چند کار مهم صورت گرفته است. یکی از این اقدامات تأمین کالا برای تمام طول 10 روز است که ما هیچ مشکلی در تأمین کالا در طی این چند روز نخواهیم داشت، برای توزیع کالا نیز 500 واحد صنفی مشخص شده که این واحدهای صنفی مقرر شده که 16 اجناس را با قیمت مصوب توزیع کنند، این در حالی است که ناظرین نیز بر این واحدها نظارت خواهند کرد، همچنین چهار پایگاه در مسیرهای منتهی به حرم مطهر رضوی ایجاد شده که این چهار پایگاه وظیفه نظارت بر اصناف را دارند و توسط تیم‌های بازرسی که دارند کار نظارتی را انجام خواهند داد.

داوری تصریح کرد: در موضوع نان نیز هم سهمیه آرد نانواها را افزایش دادیم و هم اینکه زمان پخت 800 نانوایی در سطح شهرستان را از 5 صبح تا 23 قرار دادیم. برای هیئات مذهبی هم مکان‌هایی را مشخص کردیم تا نان خود را تهیه کنند. در مسیر اطراف حرم نیز علاوه بر 30 نانوایی سیار کیوسک‌هایی را برپا شده که بسته‌بندی نان را انجام می‌دهند تا مشکلی در خصوص توزیع نان وجود نداشته باشد.

وی اظهار کرد: تمام برنامه‌ریزی‌ها انجام شده که از ظهر 30 صفر و یا 5 مهرماه سال‌جاری مقدماتی را مهیا کرده‌ایم که زائرانی که قصد برگشت به شهر خود را دارند می‌توانند از امروز بلیط برگشت خود را به‌صورت پیش‌فروش تهیه کنند و اگر بلیط برگشت نداشته باشند می‌توانند با سامانه‌ای که امروز رونمایی می‌شود در لیست انتظار ثبت‌نام کنند و بر اساس ظرفیتی که اعلام می‌شود اتوبوس تأمین می‌شود تا همگی به شهرهای خود به بازگردند.

رئیس قرارگاه خدمت‌رسانی به زائران مشهد در خصوص اسکان زائران و حجم گسترده‌ای که وارد مشهد می‌شود، بیان کرد: علاوه بر مکان‌هایی چون مساجد، حسینیه‌ها و ... مکان‌های دیگری از جمله سالن‌های ورزشی، پارک‌ها و کمپ‌ها هم برای اسکان زائران در نظر گرفته شده است.

داوری گفت: یکی از اقداماتی که انجام شده این است که هر مسجد با همسایگان خود پویشی را ایجاد کرده‌اند تا میزبانی از زائران را با همکاری مردم انجام دهند و طبق این پویش نیز تعداد زیادی از زائران توسط مردم اسکان داده خواهند شد و بر همین اساس پیش‌بینی خاصی در این حوزه صورت گرفته که مشکل خاصی در حوزه اسکان نداشته باشیم.

وی تصریح کرد: همچنین بر اساس ابلاغی که بر اساس آموزش و پرورش شده است، همه مدارس شهر مشهد تا روز پنجم تعطیل خواهند بود و مدارس در اختیار اسکان زائران خواهد بود و طبق اعلامیه وزارت علوم نیز همه دانشگاه‌ها در هفته اول مهرماه تعطیل خواهند بود و ظرفیت دانشگاه‌ها نیز در اختیار اسکان زائران امام رضا(ع) خواهد بود.

فرماندار مشهد در خصوص سفر معاون اول رئیس‌جمهور به مشهد و تخصیص اعتباری ویژه برای این دهه در مشهد گفت: طی سفری که معاون اول رئیس‌جمهور به مشهد داشت مصوباتی انجام شد که مقرر شد معاون اجرایی رئیس‌جمهور جلسه‌ای را برگزار کند و برای مصوبات در نظر گرفته شده نیز با سازمان‌ها و نهادها و وزارتخانه‌ها تفاهم‌نامه لازم صوت گیرد.

انتهای پیام
captcha