اعلام برائت مقتدی صدر از دولت جدید عراق
کد خبر: 4092012
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۷

اعلام برائت مقتدی صدر از دولت جدید عراق

رهبر جریان صدر عراق در اولین واکنش به مأموریت تشکیل کابینه جدید این کشور آن را برنامه‌ای برای ریشه‌دواندن فساد خواند و اعلام کرد که از هرکس که به این دولت بپیوندد، اعلام برائت می‌کند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از میدل ایست نیوز، در بیانیه رسمی که «صالح محمد العراقی»، سخنگوی مقتدی صدر در شبکه‌های اجتماعی از زبان وی منتشر کرده دولت جدید عراق «دولت ائتلاف وابسته شبه‌نظامی‌گرای تجربه‌پس‌داده»ای خوانده شده که «خواسته‌های ملت را عملی نخواهد کرد» و با اصل «تجربه‌نکردن تجربه‌شده‌ها» سازگار نیست.

وی همچنین به شکست تلاش برای تشکیل دولت اکثریت ملی که نه شرقی باشد و نه غربی و پس از متحول‌کردن دموکراسی و ائتلاف‌های حزبی با پهپاد و بمباران داخلی و خارجی و مطرح‌کردن اتهامات بی‌اساس اشاره و تأکید کرده که «سرکوب صدای ملت مخالف بازگشت عراق به وضعیت اول و سرپیچی صریح از توصیه‌های شرعی و ملی صادره از عالی‌ترین سطوح داخلی و خارجی محکوم است».

صدر توصیه کرده که عراق به «بازیچه برنامه‌های خارجی تبدیل نشود و سلاح به دست افراد بی ضابطه نیفتد و اموال ملت به جیب و حساب‌های بانکی مفسدان سرازیر نشود».

او همچنین بر مخالفت قاطع، واضع و صریح با مشارکت هر یک از افراد وابسته به خود در دولت‌های سابق و کنونی و حتی کسانی که از جریان صدر جدا شده‌اند یا می‌شوند، یا به هر ترتیبی به صورت مستقیم یا غیر مستقیم یا هر نحوی به هر بهانه‌ای از صدری‌ها شمرده می‌شوند، در دولتی به ریاست نامزد کنونی یا هر یک از چهره‌های قدیم یا سرسپرده مفسدان، تأکید کرده و افزوده است که آنان هیچ دغدغه‌ای جز شکستن اقتدار میهن و تضعیف آن ندارند.

صدر افزوده که هر کس در این وزارتخانه‌ها شریک شود در ظلمشان شریک است و مطلقا نماینده ما نیست و تا روز قیامت از آنان اعلام برائت می‌کنیم.

وی افزود که تلاش‌هایی برای جلب رضایت جریان صدر جریان دارد و در میان کسانی که وابسته به ما هستند برخی آب دهانشان برای آن کیک فاسد(دولت کنونی) راه افتاده است.

رهبر جریان صدر افزود برنامه‌هایی برای ریشه‌دواندن و تقویت سلطه یک گروه و تضعیف افراد دیگر با هدف افزایش سلطه فساد و به بازی گرفتن سرنوشت و اموال کشور بدون هیچ نظارت و حسابرسی و سلطه بر دستگاه‌های قضایی و امنیتی و سازمان‌های مستقل در حال اجراست.

او همچنین نسبت به سلطه بنی عباس و یأجوج و مأجوج که در زمین فساد و تباهی و ظلم به راه می‌اندازند وائتلاف‌هایی که خیری در آن نیست، هشدار داد.

یادآور می‌شود؛ «محمد الشیاع السودانی»، نامزد چارچوب هماهنگی احزاب و جریان‌های شیعی عراق (به جز جریان صدر) پس از انتخاب عبداللطیف رشید به عنوان دهمین رئیس‌جمهور این کشور، کتباً از سمت وی، مأمور تشکیل کابینه شد.

محمد الشیاع السودانی، نامزد نخست وزیری عراق دقایقی بعد از انتخاب رشید به عنوان رئیس‌جمهور جدید این کشور به شبکه الجزیره قطر گفت که از سوی رئیس‌جمهور منتخب مأمور تشکیل کابینه شده است.

در نشست و جلسه انتخاب رئیس‌جمهور، ائتلاف چارچوب هماهنگی خود را به عنوان فراکسیون اکثریت معرفی کرد.

انتهای پیام
captcha