مراکز فرهنگی در عملکرد خویش تجدیدنظر کنند
کد خبر: 4093369
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۳

مراکز فرهنگی در عملکرد خویش تجدیدنظر کنند

امام جمعه شاهدیه گفت: در حوزه فرهنگ با اینکه غنی‌ترین، سالم‌ترین، مترقی‌ترین فرهنگ را به نام اسلام و تمدن ایرانی داریم، اما امروز وضعیت فرهنگی مطلوب نیست؛ لذا مراکز فرهنگی کشور باید در عملکرد خویش تجدیدنظر کنند.

محمود دهقان نیری، امام جمعه شاهدیهبه گزارش ایکنا از یزد، حجت‌الاسلام محمود دهقان‌نیری، امام جمعه شاهدیه، امروز، 29 مهرماه در خطبه‌های نماز جمعه این هفته با اشاره به خطابات قرآن کریم به آیه 12 سوره حجرات اشاره کرد و گفت: زندگی انسان در این جهان از دو جنبه شخصی و فردی و همچنین اجتماعی برخوردار است.

وی ادامه داد: خداوند گاهی می‌فرماید: «الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ» که این وظیفه شخصی است، یعنی هر فردی باید جدای از دیگران مؤمن باشد و عمل صالح انجام دهد و گاهی هم می‌فرماید: «وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ» که یک وظیفه اجتماعی را نشان می‌دهد و گناهان و مسائل اخلاقی این چنین است. اینکه گفته می‌شود حجاب اجباری است یا اختیاری، باید گفت هم اجباری و هم اختیاری چرا که در خانه و چهار دیواری خود حجاب اختیاری بوده ولی در جامعه اجباری می‌شود. 

دهقان‌نیری افزود: در این آیه شریفه خداوند متعال اهل ایمان را از سه گناه عظیم اجتماعی بر حذر داشته است. سوء ظن، تجسس و سرک کشیدن به زندگی خصوصی مردم، غیبت کردن. موضوع سوء ظن در آیه شریفه مورد نهی قرار داده شده است این در حالی است که سوءظن در همه جا یک صفت بد نیست، بلکه در مواردی یک صفت مثبت محسوب می‌شود زیرا سه سوء‌ظن وجود دارد.

وی ادامه داد: سوء‌ظن به خویشتن از آن جمله است که یک صفت مثبت به شمار می‌رود چرا که عامل رشد انسان است. چنانچه امیر مؤمنان علی(ع) یکی از صفات اهل تقوا را بدگمانی به خویشتن معرفی کردند و می فرماید: «اهل تقوا پيوسته خود را به کوتاهى و قصور در کارها متهم مى‌سازند(هر چند عبادات و طاعات و کارهاى مهم اجتماعى فراوانى کرده باشند و به همين دليل) از اعمال خود بیمناک و نگرانند که مبادا حق خدا و خلق را ادا نکرده باشند. هر گاه يکى آنها را مدح و ستايش کند. از آنچه درباره او گفته شده به هراس مى‌افتد و مى‌گويد: من از ديگران نسبت به خود آگاه‌ترم و پروردگارم به اعمال من از من آگاه‌تر است. بارالها! مرا به سبب نيکی‌هايى که به من نسبت مى‌دهند مؤاخذه مفرما! و مرا برتر از آنچه آنها گمان مى‌کنند قرار ده و گناهانى را که من دارم و آنها نمى‌دانند ببخش».

امام جمعه شاهدیه در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: هر کشوری دارای چهار محور حیاتی است که اگر یکی از آنها نباشد استقلال آن کشور زیر سؤال است و اقتصاد، قدرت نظامی، سیاست و مدیریت و فرهنگ از این محورها هستند.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم چهار دهه گذشته نظام جمهوری اسلامی قضاوت کنیم باید بگوییم در بخشی از این امور خوب عمل کردیم و در بخشی هم ضعیف عمل شد. در حوزه اقتصاد کارنامه خوبی نداشتیم و شاهد آن وضعیت نابسامان اقتصادی کشور است، با اینکه کشور ما از نظر منابع اقتصادی و نیروی انسانی بسیار قوی و ثروتمند است ولی فقر و بیکاری و گرانی بیداد می‌کند و لذا مسئولان فکری کنند، این بی ثباتی بازار معنی ندارد.

دهقان‌نیری افزود: در حوزه سیاست و مدیریت، گاهی مردم، خوب و با بصیرت عمل کردند و رئیس جمهور و نمایندگان انقلاب و کار آمد انتخاب کردند و آنها هم وزیران و مدیران انقلابی برگزیدند گاهی هم تحث تأثیر تبلیغات قرار گرفتند و افراد ضعیف و ناکارآمد انتخاب کردند. در حوزه نظامی نمره کشور عالی است و ما امروز در برابر قدرت‌های بزرگ حرف برای گفتن داریم.

امام جمعه شاهدیه افزود: در حوزه فرهنگ با اینکه غنی‌ترین، سالم‌ترین، مترقی‌ترین فرهنگ را به نام اسلام و تمدن ایرانی داریم، اما امروز وضعیت فرهنگی کشور همان شده است که امیر مؤمنان علی(ع) آن را در خطبه ۲۳۳ به تصویر کشیده‌اند. حضرت می‌فرماید: «بدانید خدایتان رحمت کند که شما در زمانى قرار گرفته‌اید که گوینده حق در آن کم است و زبان از گفتار راست عاجز و ناتوان است و همراهان حق، ذلیل و تنها هستند و اهل این زمان همواره با گناه همراه‌ می‌شوند و بر مداهنه و سازشکارى و سهل‌انگارى اتفاق نظر دارند. جوانانشان بداخلاق و شرور و بزرگسالان و پیرانشان گنهکار و دانشمندان آنها منافق و قاریان قرآن و عابدان ریاکار هستند، نه کوچکشان بزرگسالان را احترام مى کند و نه ثروتمندشان زندگى مستمندشان را تکفّل مى‌نماید».

وی بیان کرد: این وضعیت فرهنگی امروز ما است. مراکز فرهنگی کشور در عملکرد خویش تجدیدنظر کنند. هرگز این بداخلاقی‌ها، این ولنگاری‌ها، این دهن‌کجی‌ها به دین و دستورات دینی، زیبنده نظام اسلامی نیست.

انتهای پیام
captcha