دلیل ابتلای گسترده کودکان به آنفولانزا
کد خبر: 4093786
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۵

دلیل ابتلای گسترده کودکان به آنفولانزا

فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان محدودیت‌های کرونایی را دلیل شکننده شدن کودکان در قبال آنفولانزا بیان و تأکید کرد: بهترین راه مراقبت از کودکان تزریق واکسن آنفولانزاست.

ارسالی/ دلیل ابتلای گسترده کودکان به آنفولانزا + صوت روش‌های پیشگیری

عبدالله کریمی، فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان در گفت‌وگو با ایکنا، به تشریح دلیل شیوع گسترده آنفولانزا در کودکان پرداخت و گفت: طی دو سال گذشته شاهد شیوع گسترده کرونا بودیم، کرونا ویروس بلامنازعی بود که در جامعه وجود داشت و به دلیل محدودیت‌هایی کرونایی و وجود ویروس کرونا اجازه عرض اندام به سایر ویروس‌ها داده نشد. اما از سال گذشته که محدودیت‌های کرونا برداشته شد برخی دیگر از ویروس‌ها از جمله ویروس آنفولانزا، پاراآنفولانزا، آر اس دی، ادنو ویروس، راینوویروس و ... در گردش هستند.

کودکان شکننده در برابر آنفولانزا

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان با اشاره به اینکه معمولاً شیوع آنفولانزا معمولاً از مهرماه هر سال آغاز می‌شود و چند موج دارد، گفت: طی دو سال گذشته کودکان بسیار محدود و بیشتر در خانه بودند و مدارس و مهدهای کودک بسته بود، بنابراین طبیعی است که کودکان  شکننده‌تر و در برابر ویروس ضعیف‌تر باشند.

وی اضافه کرد: البته کودکان زیر پنج سال، بچه‌هایی که دچار چاقی مفرط هستند و به بیماری‌های مزمن خونی، قلبی، ریوی و یا کلیوی دچار هستند یا نقص ایمنی دارند و همچنین کودکان زیر شش ماه بیشتر مستعد ابتلا به آنفولانزا هستند.

واکسن آنفولانزا تزریق کنید

کریمی در خصوص روش‌های پیشگیری از ابتلا به آنفولانزا در کودکان، گفت: بهترین کار برای پیشگیری از آنفولانزا تزریق واکسن آنفولانزا برای بچه‌های شش ماهه تا 9 سال است. این کودکان اگر قبلاً واکسن تزریق نکرده‌اند یک دوره کامل واکسن تزریق کنند و آنهایی که در سال‌های قبل واکسن آنفولانزا تزریق کرده‌اند تزریق یک دز واکسن کافی است.

وی اضافه کرد: بهترین زمان تزریق واکسن آنفولانزا اوایل مهرماه یا اواخر شهریور است و این واکسن پس از دو هفته در بدن افراد ایمنی ایجاد می‌کند. حتی اگر کودکی به آنفولانزا مبتلا شده باشد هم پس از بهبودی باید واکسن تزریق کند؛ چون ممکن است به یک نوع از آنفولانزا مبتلا شده باشد و واکسن کمک می‌کند در برابر سایر انواع آنفولانزا ایمن شود.

کریمی در خصوص استفاده از ماسک در کودکان نیز گفت: کودکان زیر دو سال نمی‌توانند ماسک استفاده کنند ولی می‌توان برای مراقبت از آنها از شیلد استفاده کرد. برای مراقبت از کودکان بزرگ‌تر می‌توان از ماسک استفاده کرد و باید به صورت مکرر دست‌های خود را با آب و صابون بشویند؛ در حقیقت اقدامات پیشگیرانه برای کرونا را برای پیشگیری از آنفولانزا نیز باید انجام داد.

وی در پایان تصریح کرد: با توجه به اینکه نگه‌ داشتن ماسک برای بچه‌ها مشکل است و در محیط‌های سربسته ویروس پخش می‌شود، بهترین راه مراقبت از کودکان تزریق واکسن است.

انتهای پیام
captcha