حل مسائل مشهد، نیازمند عزم ملی است
کد خبر: 4094872
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۵

حل مسائل مشهد، نیازمند عزم ملی است

شهردار مشهد گفت: برای حل مسائل و مشکلات مشهد، نیازمند عزم ملی هستیم.

سیدعبدالله ارجائی، شهردار مشهدبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، سیدعبدالله ارجائی، شهردار مشهد، در نشست شهرداری و شورای شهر مشهد با اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: مشهدالرضا(ع) با جمعیت ثابت حدود ٣.۵ میلیون نفری و حضور همیشگی زائران، یک شهر ۲۴ ساعت و تمام‌وقت است.

وی با بیان اینکه مشهد یک شهر پویا، زنده‌ و شبانه‌روزی است، افزود: ۱۰درصد جمعیت زائرانی که به مشهد سفر می‌کنند، خارجی هستند، در آخرین سال قبل از شیوع کرونا ۴ میلیون زائر خارجی داشتیم.

ارجائی با اعلام اینکه اقتصاد مشهد مبتنی بر خدمات است و بیش از ۵۰درصد اماکن اقامتی کشور در این شهر فعال هستند، ادامه داد: مشهد، شهری مرزی نیست. اما مبادلات زیادی با همسایگان خارجی دارد و میزبان تعداد زیادی از آنان است.

شهردارمشهد تصریح کرد: شهرداری به عنوان ابرسازمان خدماتی، به صورت روزانه و میانگین به حدود ۸۰۰ هزار نفر بالاتر از جمعیت ثابت خدمات می‌دهد. مسائل و مشکلاتی شهر مشهد در خود این شهر قابل حل نیست و نیاز به عزم ملی دارد.

دولت ملکف شود که 50درصد از بدهی‌های شهرداری را پرداخت کند

مهدی ناصحی، عضو شورای اسلامی شهر مشهد اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که کلان شهرها با آن روبه‌رو هستند، موضوع تراکم، تردد و ترافیک در سطح شهر است که مشکلات بسیار عدیده‌ای برای کشور اعم از هدر رفت انرژی، وقت مردم و... دارد، لذا یکی از مدهای حمل‌ونقل برای کاهش ترافیک، موضوع قطار شهری و مترو است.

وی ادامه داد: در مشهد چهار خط مترو با ارائه خدمت به ۶۰۰ هزار نفر پیش‌بینی شده است که به خاطر برخی از مشکلات مثل کمبود واگن و تجهیزات، امروز برای ۲۷۰ هزار نفر امکان ارائه خدمت وجود دارد.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد افزود: در سال ۹۲ با پیگیری مسئولان مشهد و استان، ۱۴۱ میلیون دلار از محل منابع صندوق توسعه ملی به عنوان تسهیلات به شهرداری مشهد اختصاص پیدا کرد، ما نیز از دلار با قیمت 1260 تومان تا 3500 تومان از بانک دریافت کردیم.

ناصحی بیان کرد: قرارداد بر این اساس بود که از سال 1397 بازپرداخت این تعهد ارزی انجام شود، اما پنج مرحله تمدید شده و تا امروز با توجه به محدودیت‌های شهرداری، رقمی که بانک توسعه صادرات از ما مطالبه کرده، 236 میلیون دلار است و براساس تقسیم‌بندی انجام شده باید هر پنج ماه 800 میلیارد تومان پرداخت کنیم.

وی عنوان کرد: وظیفه صندوق پرداخت تسهیلات برای وجوهات بازرگانی است و 25 میلیارد دلار تا امروز تسهیلات پرداخت کرده اما پنج میلیارد دلار آن به صندوق برگشته است، عمده تسهیلاتی که پرداخت شده نیز در حوزه خودرو و نفت بوده و بنا بر حساسیت‌هایی که بر این موضوعات وجود دارد، کسی در این رابطه پیگیری نمی‌کند، اما قریب به یک سال است که این صندوق به شهرداری مشهد فشار می‌آورد که باید این عدد و رقم بازگردد.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد اضافه کرد: در سفر رئیس جمهوی توانستیم یک سال تمدید بگیریم، اما در ازای آن سالانه 30 میلیون دلار به این رقم اضافه می‌شود. سال اولی که کار خود را آغاز کردیم 26 میلیون بدهکار بودیم و امروز 236 میلیون دلار بدهکار شده‌ایم. اگر این رقم بماند، هرسال اضافه می‌شود و توانی برای پرداخت وجود ندارد از سویی دیگر براساس قانون هوای پاک، دولت باید 50درصد هزینه های هوای پاک را پرداخت کند و این قانون کشوری است، لذا دولت باید مکلف شود سهم 50 درصدی خود را از این تسهیلات را پرداخت کند، زیرا شهرداری امکان پرداخت این رقم را ندارد.

۲٠ واگن قطار شهری مشهد، در انتظار دریافت مجوز دولت

در ادامه ایمان فرهمندی، رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد بیان کرد: طبق برنامه‌ریزی خط یک قطارشهری، باید ٣٠٠ هزار مسافر در روز با ١٢٠ واگن در مشهد جابه‌جا شوند اما درحال حاضر روزانه تنها ١٧٠ هزار مسافر با ۶٠ واگن جابه‌جا می‌شوند.

وی افزود: ظرفیت واگن‌های فعال بسیار کم است و مردم از این وضعیت ناراحت هستند، البته خط دو راه‌اندازی شده و عملیات احداث خط سه ادامه دارد و به زودی شاهد اتصال این خط به حرم مطهر امام رضا(ع) هستیم که در صورت راه‌اندازی این خط، حجم زیادی مسافر به قطار شهری اضافه خواهد کرد.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: همچنین خط ریلی گلبهار و انتهای خط یک نیز متصل خواهد شد که با این اتفاق تعداد زیادی مسافر به قطارشهری اضافه می‌شود، بنابراین نیاز است که ظرفیت به صورت جدی افزایش یابد.

وی ادامه داد: در سال ۹۶ برای تامین واگن‌ها مجوز گرفته‌ایم تا از کنسرسیوم شرکت واگن‌سازی تهران و تامین‌کننده چینی ۶ ۰ دستگاه را دریافت کنیم، اما وزارت صمت جلوی این کار را گرفت، همچنین از همان سال تا‌کنون شرکت مبنا تلاش می‌کند، نمونه این واگن‌ها را بسازد، اما تاکنون نتوانسته نمونه آن را بسازد، طی مذاکراتی که با آنها انجام داد‌ه‌ایم، اعلام کردند تا پنج سال آینده نمی‌توانند واگنی به ما تحویل دهند، صبر کردن برای ما عملا غیر ممکن است.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد اضافه کرد: خط الهیه تنها خط سبک شهری در کشور که ۶۰ دستگاه واگن نیاز دارد و در مقیاس اقتصاد ملی صرف نمی‌کند ما ۶٠ دستگاه را بسازیم و بهتر است واگن وارد کنیم، پیشنهاد ما این است که اجازه دهید ما مجوز بگیریم و حداقل ۲۰ دستگاه که نیاز فوری ما است را از کنسرسیوم شرکت واگن‌سازی تهران و تولید کننده چینی بگیریم و نیاز شهر را برطرف کنیم.

انتهای پیام
captcha