۵ توصیه پیامبر(ص) به هیئتی‌ها
کد خبر: 4096560
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۰

۵ توصیه پیامبر(ص) به هیئتی‌ها

نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال‌وبختیاری با تشریح حدیثی از پیامبر گرامی اسلام، پنج توصیه را خطاب به هیئتی‌ها مطرح کرد.

افتتاحیه دوره آموزشی هیئت، کانون جهاد تبیین

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، نشست «افتتاحیه دوره آموزشی هیئت، کانون جهاد تبیین» که از ۱۱ تا ۱۳ آبان‌ماه ویژه جمعی از مسئولان و فعالان هیئت‌های مذهبی استان در شهر مقدس قم برگزار می‌شود، امروز ۱۱ آبان‌ماه با حضور نماینده ولی‌فقیه در استان، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان و شرکت‌کنندگان در این دوره در دفتر امام‌جمعه شهرکرد برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام، نماینده ولی‌فقیه در استان در این نشست با اشاره به اینکه انفعال و سستی نباید جامعه را فرا گیرد بلکه همگان فعال و متحرک در جهت زنده نگه داشتن امور اهل‌بیت(ع) باشند، اظهار کرد: امور این بزرگواران فقط شامل مداحی و سینه‌زنی برای آنان نیست بلکه ناظر بر عمل به دغدغه آنان یعنی دین و درس‌های دین نیز هست.

وی با ذکر اینکه نباید اجازه دهیم مرگ به سراغ جامعه ایمانی بیاید، ادامه داد: مؤمن نباید بی‌تفاوت و نظاره‌گر باشد بلکه در جامعه ایمانی همه مؤمنان در خط مقدم قرار دارند و در جهاد و تلاش از یکدیگر سبقت می‌گیرند.

نکونام با تأکید بر اینکه باید به ندای مقام معظم رهبری در خصوص جهاد تبیین لبیک بگوییم، گفت: علاوه بر ابعاد دینی، نعمت وجودی رهبری باید به ابعاد کشورداری و رشد کشور ایشان نیز توجه شود.

وی بیان کرد: مقام معظم رهبری طی این سال‌ها قوت و اقتدار به کشور عطا کرده‌اند و در عرصه‌های علمی، فناوری، هوافضا و مسائل دفاعی، حضور جوانان در صحنه و دانش هسته‌ای شاهد شکوفایی کشور هستیم.

نکونام با تأکید بر اینکه ما واقعا‌ً قوی هستیم اما امپراطوری رسانه‌ای غرب مانع از شکل‌گیری این باور در ما می‌شود، تصریح کرد: آنان دائماً القا می‌کنند که خود در اوج تمدن و شکوفایی قرار دارند حال آنکه بیشترین تبعیض و جنایت و خیانت در غرب اتفاق می‌افتد، اما رسانه‌های آنان مرده هستند و جر‌أت بازگویی ندارند، اما در مورد ایران صدای همه رسانه‌هایشان بلند است.

پرچم توحید ناب در عصر غیبت

امام‌جمعه شهرکرد شاکر بودن نسبت به نعمت‌ها را لازمه افزوده شدن بر این نعمت‌ها دانست و توضیح داد: سخن رسای قرآن هم در آیه هفتم سوره مبارکه ابراهیم همین است که قدردان باشیم؛ قدردانی تنها به گفتن و نشستن نیست بلکه گفتن باید همراه با حرکت باشد.

نکونام افزود: شرایط امروز اقتضا می‌کند که متحرک و فعال باشیم و امروز باید در همه عرصه‌ها جهادی حرکت کنیم که این امر مستلزم مبین بودن در بیان، عمل جهادی و داشتن دغدغه است؛ امروز برخی‌ متدینین دچار سرخوردگی و انفعال شده، کنار نشسته‌اند و نظاره‌گر هستند. آنان حضور و عکس‌العمل مؤثر در قبال حوادث و وقایع اخیر نداشتند و اینان بدانند که حتماً دچار ضعف ایمانی شده‌اند، تحلیل درست از قضایا ندارند، به کاستی فکری دچارند و تحلیل درستی از خودشان‌ و انقلاب و کشور ندارند.

امام‌جمعه شهرکرد تأکید کرد: کسی که دستی در مسائل دین داشته باشد قطعاً به این نتیجه می‌رسد که پرچم انقلاب، پرچم توحید ناب، اهل‌بیت(ع) و اسلام خالص در دوران غیبت است. لذا نباید در قبال این اسلام و این پرچم منفعل و بدون دغدغه باشیم و حرکت جهادی نداشته باشیم.

نکونام بیان کرد: ما زیر پرچم حق قرار داریم و پرچم حق نیازمند مدافع یعنی مؤمنان است، پرچم حق تنها در روز عاشورا برافراشته نشد بلکه پرچم تداوم مکتب عاشوراست و لذا، هیئت تنها برای بیان مصائب عاشورا پرچم را بلند نمی‌کند بلکه مصیبت‌های حسینیان زمان را باید فریاد بزند.

وی با اشاره به حادثه تروریستی حرم حضرت شاهچراغ(ع) و تشییع جوانان بر دوش ملت که این روزها شاهد هستیم، گفت: اینان جوانانی هستند که به دست مزدوران دلاربگیر و آموزش دیده پرپر می‌شوند، بیانیه اطلاعات سپاه نیز بر این موضوع صحه گذاشت که مزدوران بیگانه جوانان ما را به خاک و خون کشیده‌اند.

اهمیت شنوندگی و بصیرت‌افزایی

نکونام با تأکید بر اینکه مؤمنان هیئتی نباید نسبت به این جنایات بی‌تفاوت باشند، گفت: پیامبر(ص) در حدیثی مؤمنان را به پنج چیز توصیه می کنند که می‌تواند سرلوحه کار هیئتی‌ها نیز باشد؛ نخست آنکه شنونده خوبی باشیم و مراد شنیدن معارف قرآنی و اهل‌بیتی است که بشنویم و شنوای مواعظ و حقایق باشیم‌. شنوندگی در قبال معارف از ویژگی مؤمنان است که دائم باید گوش خود را در معرض شنیدن قرار دهند.

وی شنیدن را عرصه مهم بصیرت‌افزایی و آگاهی‌بخشی برشمرد و توضیح داد: امروز متأسفانه خیلی‌ها حال شنیدن و گوش شنوا برای قرآن و معارف دینی ندارند.

نکونام، دومین توصیه پیامبر(ص) را ناظر بر مطیع حق بودن دانست و بیان کرد: نباید بگذاریم که حرف حق روی زمین بماند و ارزش‌های خدا کمرنگ شود؛ نماز، جهاد، تواصی به حق و صبر، مقاومت و غیره از دستورات قرآن کریم است. امروز دشمنان خسران را برای ما تدارک دیده‌اند که در برابر این توطئه، تواصی یکدیگر به حق و صبر وظیفه ماست.

وی تأکید کرد: طاعت یعنی متحرک و زنده بودن و نشاط داشتن است، در طاعت حالت سستی و کسالت موضوعیت ندارد و نمازی که از روی کسالت خوانده شود، نماز نفاق است. قرآن در معرفی منافقان می‌فرماید که آنان نماز را با بی‌میلی و کسالت اقامه می‌کنند، در طاعت اما دغدغه و خودسازی و جامعه‌سازی نهفته است.

نکونام در خصوص سومین توصیه پیامبر، بیان کرد: ایشان مؤمنان را توصیه به هجرت می‌کنند و اگر کسی در منطقه‌ای نمی‌تواند مؤمن ناب باشد یا خدمتی انجام دهد، باید به جایی هجرت کند که بتواند به تعبیر پیامبر(ص)، دین خود را زنده نگه دارد و این لازمه یک هیئتی مؤمن پردغدغه است.

وی جهاد را چهارمین توصیه پیامبر اسلام(ص) عنوان و بیان کرد: سر باز زدن از جهاد عین خسارت است و در تاریخ اسلام هر جا مسلمانان از جهاد شانه خالی کردند، دچار آسیب شدند، امامان معصوم(ع) به شهادت رسیدند و بسیاری از علمای ما بالای دار رفتند.

نکونام در پایان گفت: پیامبر گرامی اسلام(ص) از ما انتظار دارند که مؤمن اجتماعی باشیم، یعنی جمع و هیئت تک‌رو نباشیم بلکه همه ید واحده شده و در صحنه حضور داشته باشیم؛ اگر امروز اقتضا این باشد که همه هیئتی‌ها در مصلی جمع شوند، باید همراهی کنند و از تک‌روی دوری گزینند.

سه رکن اساسی هیئت مذهبی

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طاهری، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان در این نشست با اشاره به اینکه بر اساس سیره بزرگان، عقل، عاطفه و شور سه رکن اساسی شاکله هیئت مذهبی بوده است، اظهار کرد: هیئت ما زمانی دچار آسیب می‌شود که رکن اول یعنی عقلانیت آن از بین برود که در این صورت، احساس و شور تبدیل به هیجان خواهد شد.

وی ادامه داد: وقتی عقلانیت در هیئت از میان برود، نماد آن به جای سینه‌زنی و زنجیرزنی تبدیل به قمه‌زنی خواهد شد و به‌جای آنکه فضایل اخلاقی اهل‌بیت(ع) در هیئت ترویج یابد، رذائل اشاعه می‌یابند.

طاهری با اشاره به برپایی دوره آموزشی «هیئت، کانون جهاد تبیین»، گفت: فعالان هیئات مذهبی یک دوره آموزشی با محوریت مطالبه رهبر معظم انقلاب مبنی بر فریضه فوری و قطعی جهاد تبیین را در جوار حرم مطهر حضرت معصومه(س) تدارک دیده‌اند؛ در این دوره تلاش می‌شود که مقوله جهاد تبیین از لایه‌های تخصصی به لایه‌های اجتماعی انتقال یابد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بیان کرد: هیئت از همه اقشار و اصناف مردان و زنان را در خود جای می‌دهد لذا مدنی‌ترین تشکل محسوب می‌شود و همه ثروت دینی جامعه در هیئت گرد هم می‌آیند لذا به نظر می‌رسد یکی از اصلی‌ترین خطاب‌ها در فریضه جهاد تبیین معطوف بر این تشکل مردمی باشد.

انتهای پیام
captcha