رسانه ملی به تولید کار فاخر قرآنی اهتمام کند
کد خبر: 4097744
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۴
بیژنی:

رسانه ملی به تولید کار فاخر قرآنی اهتمام کند

قاری و پیشکسوت قرآنی معتقد است رسانه ملی باید به تولید کار فاخر قرآنی از جنس عصر جدید اهتمام کند و از شبکه‌های رسمی و پربیننده پخش شود تا مخاطبان از هر قشر و سنی را جذب کند.

سعید بیژنی، قاری حرم مطهر رضوی و مدرس قرآن کریمسعید بیژنی، قاری حرم مطهر رضوی و مدرس قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌رضوی، درباره شاخصه‌های یک جلسه قرآنی مطلوب اظهار کرد: برگزاری جلسات قرآنی به‌صورت سنتی از گذشته بوده و در حال حاضر نیز ادامه دارد، در واقع یک نوستالژی که برکات بسیاری هم داشته است. در این جلسات اساتید، قاریان و حافظان ممتازی پرورش یافته‌اند که البته در گذر زمان این جلسات و برگزاری آن شکل بهتری به خود گرفته و براساس شرایط جامعه و روابط اجتماعی، به‌تدریج تغییراتی کرده است.

بیژنی بیان کرد: استاندارد بودن یک جلسه قرآنی دارای چند بُعد است که یک بُعد آن مربوط به فراهم کردن تمهیدات لازم یک جلسه قرآن، مقدمات لازم و ضروریات شامل تابلویی از شناسنامه جلسه، مکان، تجهیزات صوتی، اطلاع‌رسانی در خصوص جلسه و ... است. یکی از مباحث ماهیتی در خصوص جلسات قرآن مشخص  بودن استاد جلسه است به طوری‌که یک استاد ثابت جلسه را اداره کند.

وی یکی دیگر از مباحث ماهیتی در برگزاری جلسات قرآن را رویکرد مشخص برای آن برشمرد و گفت: اینکه یک جلسه قرآن رویکرد آموزشی، ترویجی و یا عمومی دارد باید مشخص باشد و از طرفی باید تعیین شود جلسه برای چه رده سنی است و مخاطبان آن کودکان، نوجوانان، افراد میانسال یا ترکیبی از این افراد است که در یک جلسه، استاندارد باید رعایت شود.

تناسب انتخاب استاد برای جلسات قرآنی

این مدرس قرآن کریم با اشاره به تناسب انتخاب استاد برای جلسات قرآنی اظهار کرد: اینکه رویکرد چیست و مخاطبان چه رده سنی هستند از اهمیت بالایی برخوردار است تا براساس آن استاد تعیین شود. تعیین استاد جلسه از آن جهت که رأس ساختار اجرایی جلسه است اهمیت دارد، علاوه بر این نیز جلسات قرآن ساختارهای دیگری دارند که از آن جمله می‌توان به مدیر جلسه اشاره کرد که البته ضرورت دارد هیئت امنا در جلسات قرآن شکل بگیرد و از طرفی تأمین‌کننده‌های مالی چه هیئت امنا، خیران و چه دستگاه‌ها مشخص باشند.

این قاری حرم مطهر رضوی از دیگر موارد در برگزاری یک جلسه قرآن مطلوب را جانمایی مناسب برای قاری، استاد جلسه، اساتید حاضر و حاضران و مستمعان برشمرد و گفت: ارزیابی دوره‌ای و نظرسنجی از اعضای جلسه یکی دیگر از مواردی است که باید در جلسات قرآنی لحاظ شود. معیارهای جلسات تخصصی قرآن با جلسات عمومی نیز متفاوت است، اما آنچه گفته شد در مجموع برای همه جلسات قرآن اعم از تخصصی و عمومی اهمیت دارد.

این مدرس قرآن کریم با اشاره به اینکه جلسات تخصصی، استانداردهای خاص خود را دارد افزود: البته وقتی صحبت از استاندارد می‌شود کار جنبه علمی پیدا کرده و صحبت کردن درباره آن ثقیل است، اما در مجموع به‌طور کلی این استاندارها برای شاخه‌های مختلف از جلسات قرآنی دارای شاخصه‌های متفاوتی است. جلسات قرآن با ورود به شاخه تخصصی شامل استانداردهایی از جمله محتوای آموزشی، نحوه و حدود آموزش، برنامه‌ریزی صحیح برای آموزش، ارائه درست مطالب آموزشی و مخاطب‌‎شناسی است.

این قاری حرم مطهر رضوی گفت: از دیگر اموری که یک جلسه قرآن را به یک جلسه مطلوب نزدیک می‌کند اهمیت دادن به حفظ قرآن در آن جلسه است، ضمن اینکه گزارش‌دهی در خصوص یک جلسه قرآنی نیز حائز اهمیت است. همچنین اگر جلسه مربوط به رده سنی کودک و نوجوان است برنامه‌های تشویقی برای این رده سنی باید مدنظر باشد.

حضور کمرنگ نسل جدید در جلسات قرآنی 

وی درباره حضور کمرنگ نسل جدید در جلسات قرآنی تصریح کرد: در این خصوص نباید به‌دنبال دلیل بود، چرا که دلایل این حضور رنگباخته در جلسات قرآنی به فضای قرآنی برنمی‌گردد، بلکه فضای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جامعه این امر را باعث شده و از طرفی والدین فرزندانشان را برای حضور در این جلسات تشویق نمی‌کنند.

این مدرس قرآن کریم افزود: همه کودکان و نوجوانان استعداد قرآنی ندارند، اما در گذشته والدین فرزندان خود را بدون در نظر گرفتن اینکه آیا استعدادی در این خصوص دارند یا خیر به حضور در جلسات قرآنی ترغیب می‌کردند تا از این حوزه اندکی هم که شده بهره ببرند.

بیژنی با اشاره به اینکه دلایل مشخص است، اما راهکار باید ارائه شود گفت: آموزش و پرورش در این خصوص بسیار مهم است، اما در حوزه مباحث قرآنی به شدت ضعیف عمل می‌کند و این در حالی است که این نهاد باید متولی قرآن‌آموزی، پرورش، تربیت، شناسایی استعدادها و جذب به قرآن باشد.

این استاد و مدرس قرآن با اشاره به نقش مساجد در جذب نسل جدید به مباحث قرآنی اضافه کرد: امروز مساجد به یک سوم وظایف خود عمل می‌کنند و با توجه به اینکه هر مسجد باید یک پایگاه قرآنی باشد، اما امروز مساجد به‌شدت در این حوزه ضعیف عمل می‌کنند.

این قاری حرم مطهر رضوی بیان کرد: نسل ما نوجوانی را از مساجد و سپس از مدارس آغاز کرد، لذا ضرورت دارد ارتباط مدارس با مساجد بیشتر شود، برای نمونه اگر یک مدرسه دانش‌آموزان را برای ورزش به سالن ورزشی می‌برد، باید برای نماز جماعت و محفل قرآنی به مسجد هم ببرد.

وی گفت: از دیگر مواردی که باید در خصوص آن اهتمام صورت گیرد تولید برنامه‌های جذاب قرآنی است که متأسفانه رسانه ملی در تولید برنامه‌های جذاب قرآنی بسیار ضعیف عمل کرده و کار قرآنی جذاب برای جذب خردسالان و نوجوانان در فضای رسانه انجام نشده است.

این پیشکسوت قرآنی اظهار کرد: شاید چند برنامه قرآنی تولید و در شبکه قرآن پخش شده، اما شبکه قرآن آنطور که باید دنبال نمی‌شود و باید مانند برنامه عصر جدید یک برنامه قرآنی جذاب طراحی و از شبکه‌های رسمی و پربیننده پخش شود تا مخاطبان از هر قشر و سنی را جذب کند، البته برنامه «حسینیه معلی» هم کار خوبی در معرفی اهل بیت(ع) بود، اما در حوزه قرآن کار فاخری تولید نشده و این کم‌کاری‌ها باعث خواهد شد نسل بعد را در این زمینه‌ها کمتر ببینیم.

وی درباره اولویت‌بندی برگزاری جلسات قرآن خانگی و مسجدی افزود: البته که هر دو گونه برگزاری جلسات قرآنی چه در منازل و چه در مساجد اولویت‌های خود را دارد و از طرفی ریشه جلسات قرآن از منازل بوده، اما مساجد هم نقش کلیدی در برگزاری جلسات قرآنی داشته‌اند.

بیژنی در پایان گفت: تفاوت برگزاری جلسات قرآنی خانگی با مسجدی در این است که در منازل جلسات خصوصی و در مساجد عمومی است، لذا با توجه به اینکه هر دو اولویت خود را دارند رشد هر دو گونه ضرورت دارد. برگزاری جلسات قرآن خانگی محاسن بسیاری دارد که از آن جمله می‌توان به گردهمایی‌های خویشاوندی اشاره کرد.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حدادیان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۸/۲۲ - ۱۷:۱۲
0
0
سلام علیکم
متاسفانه بعضی ها فکر میکنن با قاری جمع کردن استاد شدن
استادی استاد هست که بتونه قاری تولید کنه نه نتیجه ی اساتید دیگه رو پرورش بده بنام خودش
captcha