علت نامگذاری برعکس قانون و شفا توسط ابن سینا چیست
کد خبر: 4099740
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۵
مهدی محقق پاسخ داد:

علت نامگذاری برعکس قانون و شفا توسط ابن سینا چیست

مهدی محقق، استاد پیشکسوت دانشگاه گفت: ابن سینا، کتاب شفا و قانون دارد. کتاب فلسفی وی شفا و کتاب پزشکی وی قانون است. گفته شده مناسب این بود که شفا را برای پزشکی و قانون را برای فلسفه انتخاب می‌کرد اما وی انتخاب برعکس کرده برای اینکه اشعار بدارد که فلسفه و پزشکی در حقیقت متداخل هستند.

مهدی محقق

به گزارش خبرنگار ایکنا، آئین اختتامیه بیست و نهمین کتاب سال و بیستمین جشنواره پایان‌نامه سال دانشجویی، امروز سه‌شنبه 24 آبان‌ماه در پژوهشگاه رویان برگزار شد.

مهدی محقق، نویسنده و استاد پیشکسوت دانشگاه تهران که در این جشنواره به عنوان استاد خادم کتاب مورد تقدیر قرار گرفت، در این مراسم سخنرانی کرد و گفت: همه عالم کتاب حق تعالی است. ما چند نوع کتاب داریم که شامل کتاب تدوین و کتاب تکوین هستند. کتاب تدوین، قرآن کریم است که با کلمه کتاب آغاز می‌شود خداوند در آیه دوم سوره مبارکه بقره فرموده است: «ذَٰلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ ۛ فِيهِ ۛ هُدًى لِلْمُتَّقِينَ؛ این کتاب که هیچ شک در آن نیست، راهنمای پرهیزگاران است». کتاب تکوین، دو نوع شامل کتاب تکوینیِ آفاقی و کتاب تکوینی انفسی است. کتاب تکوینی آفاقی، همان عالم و جهان و هستی است و کتاب تکوینی انفسی نیز انسان است. بنابراین کتاب در حقیقت جایگاه شریفی در تمدن اسلامی داشته و دارد و دانشمندان بزرگ ما انواع و اقسام کتاب تالیف کرده‌اند.

فرهنگ کتابخوانی را زنده نگه داریم

وی ادامه داد: کتاب‌های برخی از دانشمندان اسلامی جنبه دایره المعارفی دارد که از جمله آنها «بحار الانوار» مجلسی یا شفا و قانون ابن سینا هستند. دانشمندان اسلامی، هم درباره فلسفه و هم درباره پزشکی کتاب‌های زیادی نوشته‌اند. ابن سینا، کتاب شفا و قانون دارد. کتاب فلسفی وی شفا و کتاب پزشکی وی قانون است. گفته شده مناسب این بود که شفا را برای پزشکی و قانون را برای فلسفه انتخاب می‌کرد اما وی انتخاب برعکس کرده برای اینکه اشعار بدارد که فلسفه و پزشکی در حقیقت متداخل هستند. فلسفه، پزشکیِ روح و قانون، پزشکیِ بدن است از این جهت است که فلسفه و پزشکی متداخل بوده‌اند.

مهدی محقق یادآور شد: بقراط کتابی دارد و می‌گوید طبیب فاضل باید فیلسوف هم باشد. همانگونه که ابن سینا هم پزشک و هم فیلسوف بود. بنابراین کتاب جایگاه خاصی در تمدن اسلامی دارد. کلمه فارسی که برای کتاب انتخاب کرده‌اند «نامه» است. شاهنامه فردوسی به معنای کتاب شاهان است. گفته شده کتاب گوینده خاموش است. شاعر نیز گفته است «گوینده خاموش به جز نامه نباشد/ بشنو سخن خوب زگوینده خاموش» از این جهت است که دانشمندان اسلامی به تدوین و تالیف انواع و اقسام کتاب همت گماشتند.

این چهره ماندگار در پایان سخنان خود گفت: سید اسماعیل جرجانی کتاب «ذخیره خوارزمشاهی» را نوشته که مهمترین کتاب به زبان فارسی در این زمینه است. بنابراین ما باید عنایت و توجهی جدی به کتاب داشته باشیم و همانگونه که گذشتگان ما فرهنگ اسلامی را زنده نگه داشته‌اند ما هم تلاش کنیم آن طریق را ادامه دهیم. از کسانی‌که این مجلس را برپا داشتند تقدیر و تشکر می‌کنم چون در این مجلس به کتاب توجه می‌شود و امیدواریم این عنایت و توجه به کتاب ادامه داشته باشد.

اهمیت تولید محتوای منطبق با سلیقه ایرانیان

حمیدرضا شربتیان مدیرعامل اپلیکیشن نوار، در این مراسم گفت: بنده درباره مقوله مظلوم تالیف، درد دلی می‌‌کنم. تولید محتوای فارسی، تامین کننده منافع بلند مدت ایران است و همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب نیز بوده است اما سؤال این است که چرا تالیف مطابق سلیقه ایرانیان در طیف‌های مختلف فکری به عنوان محتوای داستانی کمیاب است و همواره ما را در مقابل هجوم بی‌امان محتوای غیرفارسی بی‌دفاع می‌کند؟ ما اسناد زیادی برای توسعه تالیف داریم که بر حمایت از تالیف تاکید کرده‌اند اما واقعیت این است که در مسیر این اسناد قرار نداریم.

مدیرعامل اپلیکیشن نوار ادامه داد: تا زمانیکه مؤلف از طریق تولید و محتوای فارسی نتواند تامین درآمد کند این مشکل که در شرایط کنونی با آن مواجه هستیم نیز حل نخواهد شد. اگر امروز از قانونگذار تا مسئولان فرهنگی و علاقه‌مندان به فرهنگ ایران زمین، این زنگ خطر را جدی نگیرند واقعیت این است که فرصت رشد علمی را از دست خواهیم داد لذا ما در نوار در کنار همه جهادگران و مؤلفان برای رسیدن به هدف هستیم.

علیرضا زمانی، نماینده دانشجویان برگزیده کتاب سال دانشجویی نیز در این مراسم گفت: مقدمه کتاب بنده توسط دکتر مسعود درخشان نوشته شده و این باعث ارزش بیشتر این کتاب شده است. محوریت اصلی کتاب درباره این است که دولت‌ها چگونه می‌توانند با استفاده از ابزار تورم، از جیب مردم بدزدند بدون اینکه مردم بدانند؟ چون دولت همیشه برنده این وضعیت است لذا بررسی کرده‌ایم چگونه بانک‌ها و بیمه‌های دولتی این کار را انجام می‌دهند.

انتهای پیام
captcha