قوانین زندگی شایسته را با دستورات قرآن تطبیق دهیم
کد خبر: 4099843
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۵

قوانین زندگی شایسته را با دستورات قرآن تطبیق دهیم

مدرس علوم‌ معارف دانشگاه قزوین با بیان اینکه قوانین زندگی شایسته در قرآن تدوین شده است،‌ گفت: اگر آحاد بشر قواعد زندگی را با قرآن تطبیق دهند سعادت دنیا و آخرت نصیبشان می‌شود.

قرآن

به گزارش ایکنا از قزوین، نشست هم‌اندیشی تخصصی قرآنی با موضوع قرآن، انسان و زندگی،‌شب گذشته، ۲۴ آبان‌ به‌ مناسبت گرامیداشت هفته‌ قرآن و عترت به همت مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی قزوین و با حضور جمعی‌ از دانشجویان و مسئولان در محل دانشگاه جامع علمی‌ کاربردی برگزار شد.

اکرم چلنگری، مدرس علوم‌ معارف در دانشگاه جامع علمی‌کاربردی قزوین که به عنوان سخنران در این برنامه حضور داشت، گفت: اگر آحاد بشر قواعد زندگی خود را با قرآن تطبیق دهند سعادت دنیا و آخرت نصیب آنان خواهد شد. نگرش توحیدی به زندگی انسان معنا می‌دهد، رسیدن به پرستش خداوند، یکتاپرستی و توحید نیاز به محبت و علاقه به خداوند دارد که این محبت و کشش و جاذبه ۲ طرفه است یعنی اگر میلی به‌سمت خدا وجود دارد عنایتی است که آفریدگار نصیب ما کرده است و باید این محبت پایه و اساس شناختی و معرفتی داشته باشد تا پایدار بماند.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: دومین قدم برای رسیدن به پرستش با معرفت خدای یگانه، اراده و تصمیم و اختیار است که انسان‌ها در موقعیت‌ها بتوانند تصمیم صحیح اتخاذ کرده و زندگی خود را بر مبنای آن پایه‌گذاری کنند؛ اینکه صرفاً در زمان اضطرار و خطر به سوی خداوند بروند، معنویت و ارزشی ندارد.

معنای زندگی در دینداری است

وی با بیان اینکه دینداری به زندگی انسان معنا می‌دهد، خاطرنشان کرد: برخی صرفاً در محدوده مادیات هستند و در چارچوب عقل محض تصمیم می‌گیرند در حالی‌که عقل تنها در حیطه‌ی ماده حرکت می‌کند و آموخته‌هایش بر مبنای آزمون و تجربه است اما اگر عقل در کنار دین قرار گیرد سکوی خوبی برای پرتاب به‌سمت خدا خواهد بود و اینگونه انسان به مدارج قرب الهی می‌رسد.

چلنگری تصریح کرد: انسان در مسیر حیات خود، اگر تنها به‌دنبال هدف‌گذاری‌های مادی باشد به خود ظلم کرده است؛ حضرت امیر (ع) می‌فرماید، کسانی که فقط دنیا را می‌خواهند اگر به آن برسند دیگر خسته و فرتوت شده‌اند و اگر به آن نرسند ناامید می‌شوند.

وی گفت: دین الهی و نگاه توحیدی، انسان را ارتقا می‌دهد، اگر به آرزوهایش هم نرسد افسردگی در پی آن نخواهد بود چراکه از تلاش و کوششی که صرف رسیدن به هدف کرده راضی و خوشنود است و هر مشکلی که در مسیر زندگی با آن مواجه شود اینگونه استنباط می‌کند که این توفیقی است که خداوند نصیب من کرده تا بتوانم با عبور از آن به او نزدیک‌تر شوم.

این مدرس علوم قرآنی اضافه کرد: تجربه ثابت کرده کسانی‌ که در زندگی خود خدا، قرآن و اهل‌بیت(ع) را کنار گذاشتند، زندگی پر تنشی را تجربه کرده و در بزنگاه‌ها پشتیبان و پناهی نداشتند که به ریسمان آن بیاویزند و خود را از مهلکه‌ها نجات دهند.

وی اظهار کرد: قرآن سرشار از راهکارهای شایسته‌ای است که خالق انسان برای پرورش مخلوق خود در آن قرار داده تا بر مشکلات فائق آید. قرآن جاودان است و نیاز فطری انسان را می‌شناسد، اما مکاتب ساخته‌ دست بشر همه تاریخ انقضا دارند چرا که آن‌ها را بشری با توان محدود تدوین کرده که نگاهی جامع به نیازهای انسان ندارد قوانین یک زندگی شایسته تنها در کتاب آسمانی الهی تدوین شده است.

مظلوم‌ترین مسئله‌ دین

چلنگری با مطرح کردن واجب امر به‌ معروف و نهی‌ از‌ منکر در این نشست تصریح کرد: یکی از راهکارهای قرآن برای اجرای صحیح قوانین در جامعه، امر به‌ معروف و نهی از منکر است؛ توصیه به خوبی‌ها و نهی از بدی‌ها که عمل به‌آن بر دوش همه افراد جامعه است و متأسفانه در حال حاضر مظلوم‌ترین مسئله‌ دین محسوب می‌شود که اگر در جامعه پیاده‌سازی می‌شد خیلی از مشکلاتی که امروزه گریبانگیر زندگی ما شده اصلاً به‌وجود نمی‌آمد.

وی خاطرنشان کرد: امر به‌ معروف و نهی از منکر محدوده زمانی و مکانی ندارد و در همه‌ زمینه‌ها صدق می‌کند و انجام آن باید با هوشمندی، ذکاوت و تدبیر همراه باشد بنابراین باید در بزنگاه‌ها قدرت تشخیص داشته و معروف را از منکر تشخیص دهیم.

این مدرس علوم قرآنی در ادامه اظهار کرد: تعالیم قرآن فراگیر است، قانونگذاری بی‌نظیر قرآن مطابق با فطرت انسان صورت گرفته و تاریخ انقضا ندارد و طبق کلام‌ بزرگان قرآن هفت بطن و درون دارد که انسان هنوز در مراحل اولیه‌ شناخت آن قرار دارد.

وی صبر را از دستاوردهای قرآن برای مؤمنان برشمرد و گفت: در بزنگاه‌های زندگی، این ثبات شخصیت و صبر است که عیار سنجش مؤمنان محسوب می‌شود. صبر در حسد، صبر در زمانی‌که منافقین گوش به‌زنگ هستند تا فرد مؤمن را زیر سؤال ببرند و از او سوءاستفاده کنند، صبر در حمله و هجوم از طرف دشمنان دین و انسانیت، صبر در زمان ابتلا و امتحاناتی که دچار آن می‌شویم؛ همه‌ اینها عرصه‌هایی است که ایمان واقعی افراد مشخص می‌شود.

انتهای پیام
captcha