کیف‌های قرآن دوخت مصر؛ هنری رو به فراموشی
کد خبر: 4101212
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰

کیف‌های قرآن دوخت مصر؛ هنری رو به فراموشی

هنرمند مصری با اشاره به جنبه‌های هنری و ارزشمند دوخت کیف ویژه حمل قرآن از افول این حرفه در مصر خبر می‌دهد.

کیف ویژه قرآن

به گزارش ایکنا به نقل از البوابه، حسن عیسی، هنرمند مصری چهل‌ ساله که از کودکی وارد این حرفه شده و اکنون در کارگاهی کوچک در یکی از کوچه‌های باریک شهر قدیم قاهره به دوخت کیف‌های قرآنی مشغول است، از افول شدید این حرفه در مصر خبر می‌دهد.

حسن می‌گوید که کار در این حرفه سنتی مهارت‌های منحصر به فرد و ویژه را طلب می‌کند تا بتوان کیفی دوخت تا در خور قرآن کریم بوده و زیبایی کلام‌الله مجید را منعکس سازد. به گفته او این مهارت‌ها شامل برش ویژه، نحوه دوخت، تکنیک‌های چاپ و کتابت بر آن و در پایان دوخته‌ای ویژه است.

حسن بیش از سی سال است که در محله الجمالیه به این حرفه مشغول است و بسیار در این حرفه مهارت یافته اما تصریح می‌کند که این حرفه در سال‌های اخیر به شکل چشمگیری افول کرده است.

به گفته این هنرمند مصری، عربستان سعودی بزرگ‌ترین واردکننده این محصول است اما در مصر اخیراً تنها افراد خاص به ویژه صاحبان کتاب‌فروشی‌ها مشتری این محصول هستند.

به گفته حسن عیسی، این حرفه نیز مانند بسیاری از صنایع‌ دستی دیگر در معرض انقراض قرار دارد، به گفته او دلیل این امر را باید گرانی مواد اولیه و کاهش قدرت خرید مردم دانست.

نمونه ‌ای از کیف‌های مخصوص حمل قرآن

حسن می‌گوید سال‌های پیش کیف‌های قرآنی مشتریان بسیاری داشته است و برخی از روزها مجبور بوده است تمام شبانه‌روز را به طور مداوم کار کند تا بتواند سفارش‌ها را برساند، با این حال هم اکنون دیگر نمی‌توان افرادی را یافت که حاضر به کار در این حرفه باشند.

حسن، ماه رمضان را زمانی می‌داند که اهل این حرفه ثمره آنچه در طول سال کاشته‌اند را درو می‌کنند، به گفته وی موسم حج نیز این‌گونه است، چرا که بسیاری برای نگهداری قرآن‌های خود اقدام به خرید کیف‌های ویژه قرآن می‌کنند، با این حال عدم صادرات این محصولات به کشورهای عربی حاشیه خلیج‌ فارس که از مشتریان عمده این محصولات به شمار می‌روند، این حرفه را با رکود مضاعف مواجه کرده است.

انتهای پیام
captcha