طب ایرانی از ظرفیت‌های مغفول مانده گردشگری سلامت است + صوت
کد خبر: 4101942
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۸
محمد پناهی مطرح کرد؛

طب ایرانی از ظرفیت‌های مغفول مانده گردشگری سلامت است + صوت

دبیر کمیته مشترک گردشگری دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: ظرفیت‌ طب ایرانی در گردشگری سلامت مغفول مانده است و رویکرد آن پیشگیرانه و مبتنی بر گردشگری حفظ صحت است که به گردشگران می‌آموزد که کجا بروند و برحسب نیاز خود چه غذاهایی بخورند و سبک زندگی آنها چه باشد.

محمد پناهی، پزشک و دبیر کمیته مشترک گردشگری دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و دبیر سابق شورای گردشگری سلامت کشور، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره وضعیت ایران در حوزه گردشگری سلامت بیان کرد: گردشگری سلامت یکی از ظرفیت‌های اصلی و اساسی حوزه گردشگری در جهان محسوب می‌شود که گردش مالی آن بالای 150 میلیارد دلار در سال است. ایران ظرفیت‌های بی‌بدیلی از نظر تنوع اقلیمی دارد که می‌توان به بیش از 285 چشمه آب‌ معدنی، کویردرمانی، نمک‌‌درمانی، لجن‌درمانی و... در حوزه گردشگری تندرستی اشاره کرد.

وی ادامه داد: در حوزه گردشگری پزشکی هم می‌توان به بیمارستان‌های خصوصی و مدرن و مجهز اشاره کرد. پزشکان ما جزء پنج رتبه برتر متخصصان دنیا هستند. هزینه درمان در ایران بسیار پایین است و خدمات هتلینگ ما نسبت به کشورهای دیگر قیمت مناسب‌تری دارد و این‌ها جزء مزیت‌های حوزه گردشگری سلامت شمرده می‌شود. مهم‌تر از همه می‌توان به پیشینه بیش از سه‌ هزار ساله تاریخ پزشکی در ایران اشاره کرد که با تاریخ تمدن ایران متجانس است. به همین دلیل کشورهای منطقه، ایران را به عنوان محور گردشگری درمانی و پزشکی می‌شناسند. ظرفیت ما در این حوزه بسیار است و ما از نظر خاستگاه و جایگاه در منطقه کشور ممتازی هستیم.

کُمیت لنگ بازاریابی در گردشگری سلامت

دبیر کمیته مشترک گردشگری دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به مشکلات حوزه گردشگری سلامت، بیان کرد: بازاریابی و مارکتینگ مشکل حوزه گردشگری سلامت است. اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم، متأسفانه در بحث بازاریابی و مارکتینگ حوزه گردشگری سلامت خوب عمل نکرده‌ایم و باید در این حوزه بسیار کار شود. دولت نقش پررنگی دارد، اما بسیار کمرنگ عمل کرده است. باید با استفاده از روش‌های نوین بازاریابی، فناوری‌های هوشمند و ظرفیت گردشگری دیجیتال نقش پررنگی را در حوزه بازاریابی گردشگری سلامت ایفا کنیم.

این کارشناس گردشگری سلامت بیان کرد: گردشگری طب ایرانی ظرفیت‌هایی دارد که مغفول مانده است. حال آنکه پیشینه طبی ما بیش از پنج هزار سال است و طب ایرانی ظرفیت‌های متنوعی مبتنی بر مزاج‌شناسی و فرهنگ عامه مردم منطقه دارد. گردشگری طب ایرانی شامل اصلاح سبک زندگی و روند گردشگری مزاجی است؛ یعنی با توجه به مزاج مردم هر منطقه به ما می‌گوید که گردشگران چه تمهیداتی بیندیشند تا سلامت آنها ارتقا پیدا کند و از گردشگری لذت ببرند. رویکرد گردشگری طب ایرانی پیشگیرانه و مبتنی بر گردشگری مزاجی است که به گردشگران می‌آموزد که کجا بروند و برحسب نیاز خود چه غذاهایی بخورند و سبک زندگی‌ آنها چه باشد.

وی افزود: باید توجه کرد که درمان‌های طب ایرانی بسیار ارزان‌قیمت و سریع است. طب ایرانی می‌تواند خدمات درمانی را ارائه دهد تا بسیاری از گردشگران منطقه به کلینیک‌های طب ایرانی مراجعه کنند. کلینیک‌هایی در تهران، قم، کرج و مشهد وجود دارد که به صورت تخصصی رویکرد گردشگری طب ایرانی دارند و طب ایرانی در حوزه طبیعت‌درمانی و تندرستی نیز ظرفیت بسیار بزرگی دارد.

جای خالی شرکت‌های معروف ایرانی در دنیا

دبیر سابق شورای گردشگری سلامت کشور تأکید کرد: باید با بهره‌گیری از علم بازاریابی از این‌ ظرفیت‌ها به نحو احسن استفاده کرد. بخش خصوصی باید وارد سازوکار بازاریابی در بخش کلان شود و بخش‌های دولتی نیز نقش پررنگی در حمایت داشته باشند. متأسفانه در اولویت‌های مدیریتی پیرامون موضوع گردشگری نیست. در دنیا جای شرکت‌های برند ایرانی خالی است، در صورتی که ترکیه ظرفیت‌های بزرگی در حوزه گردشگری سلامت دارد و کشورهایی مثل هند، سنگاپور، مالزی و اندونزی در حوزه گردشگری سلامت درآمد فراوانی دارند.

کد

وی با بیان اینکه قبل از کرونا در سال 1399 درآمد گردشگری سلامت یک‌و‌دو دهم میلیارد دلار بود، ادامه داد: این رقم حدود یک درصد از گردش مالی دنیاست. گردش مالی گردشگری سلامت و پزشکی 150 میلیارد دلار و نیز طبیعت‌درمانی و تندرستی 460 میلیارد دلار است. راهی نداریم جز اینکه نگاه تخصصی به حوزه گردشگری به ویژه گردشگری سلامت داشته باشیم و ظرفیت گردشگری سلامت در ایران را با استناد علمی می‌توان تا 10 میلیارد دلار درآمد سالانه تخمین زد.

سلامت و زیارت؛ دو بال گردشگری

دبیر کمیته مشترک گردشگری دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی افزود: باید بر ارائه خدمات ارزان‌قیمت با حمایت دولت تمرکز کنیم. امروز بحث رقابت منطقه‌ای است و رقبای ما در حاشیه خلیج‌فارس در زمانی دریافت‌کننده خدمات گردشگری سلامت بودند، اما امروزه آنها تولیدکننده و صادرکننده خدمات این حوزه هستند. بنابراین برای رقابت با کشورهای منطقه چاره‌ای جز ارائه بسته‌های خدمات تشویقی و حمایتی نداریم.

وی با اشاره به شرایط اجتماعی کنونی، بیان کرد: تنش‌های اجتماعی بنا به هر دلیلی می‌تواند اثر بسیار منفی در حوزه گردشگری بگذارد. گردشگری ارتباط مستقیمی با امنیت دارد. وظیفه همه است که بستر آن را فراهم کنند تا گردشگری سلامت بیشتر از این آسیب نبیند. مهم‌ترین گامی که دولت می‌تواند بردارد این است که بپذیرد گردشگری جزء اولویت‌های توسعه اقتصادی درون‌زاست. اگر می‌خواهیم اقتصاد را توسعه دهیم و درآمدزایی کنیم، باید از صنعت گردشگری حمایت کنیم.

پناهی در پایان با بیان اینکه گردشگری سلامت و زیارت دو بال گردشگری هستند، گفت: افرادی که برای گردشگری زیارت به ایران سفر می‌کنند علاقه‌مند به درمان در ایران هم هستند. همچنین افرادی که برای درمان به ایران سفر می‌کنند علاقه‌مند به حضور در اماکن مذهبی و زیارتی هستند. بنابراین بخش زیادی از این دو حوزه با یکدیگر مرتبط هستند و وجوه مشترک زیادی برای توسعه گردشگری کشور دارند.

انتهای پیام
captcha