گزارش ایکنا از سفر معاون تبلیغ حوزه علمیه به چهارمحال‌وبختیاری
کد خبر: 4102154
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۱

گزارش ایکنا از سفر معاون تبلیغ حوزه علمیه به چهارمحال‌وبختیاری

معاون تبلیغ مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور در سفر به چهارمحال‌وبختیاری در چند نشست و گفت‌وگو شرکت کرد که دیدار با نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه شهرکرد و جلسه کمیته همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش، نشست معاونان تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه استان، تشکیل کمیته تخصصی تبلیغ و تشکیل ستاد حوزوی حوادث غیرمترقبه استان از جمله این برنامه‌ها بود.

سفر معاون تبلیغ حوزه علمیه به شهرکرد

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین ملانوری، معاون تبلیغ مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور روز گذشته سوم آذرماه در سفر به چهارمحال‌وبختیاری در چند نشست و گفت‌وگو شرکت کرد که دیدار با نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه شهرکرد و جلسه کمیته همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش، نشست معاونان تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه استان، تشکیل کمیته تخصصی تبلیغ و تشکیل ستاد حوزوی حوادث غیرمترقبه استان از جمله این برنامه‌ها بود.

طراحی و اجرای ۵۰۰ دوره آموزشی در حوزه تبلیغ

ملانوری در «نشست معاونان تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه استان» که با حضور حجت‌الاسلام اسحاق سعیدی، مدیر حوزه علمیه استان، حجت‌الاسلام محمدحسین مردانی، معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه و معاونان تبلیغ مدارس علمیه استان برگزار شد با اشاره به اهمیت کار فرهنگی طلاب و مبلغان، اظهار کرد: شرایط اعزام بلندمدت طلاب، داشتن سطح ۲ و کوتاه‌مدت، سطح یک است و لذا طلاب باید در حد این سطوح در تبلیغ توانمند باشند و همچنین به روش‌های نوین تبلیغ مجهز و آگاه باشند.

وی در تبیین طرح بینات، ادامه داد: این طرح از پایه چهار آغاز می‌شود و آموزش‌هایی نظیر قرائت صحیح نماز، احکام و غیره را از سوی طلبه برای مخاطبان در بر می‌گیرد، از امسال این طرح به‌صورت هدفمند در قالب فعالیت‌هایی چون تصحیح نماز، حفظ قرآن، تفسیر، شرح دعا و غیره برای طلبه تعریف شده است؛ آمار و عملکرد امسال طلاب طرح بینات نسبت به سال‌های گذشته مطلوب شده است.

ملانوری تصریح کرد: در حال حاضر ۵۰۰ دوره آموزشی در حوزه تبلیغ طراحی شده و در حال اجراست و در مهارت‌خانه طلاب، حدود ۳۰۰ طرح اجرا می‌شود که ۷۴ هزار طلبه از این برنامه‌های آموزشی به‌صورت داوطلبانه استفاده می‌کنند.

در این جلسه هر یک از حاضران به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند و موضوعاتی چون آسیب‌های فضای مجازی، بایسته‌های طرح امین، اجرای طرح‌های تبلیغ، ضرورت توجه به توانمندسازی طلاب در حوزه تبلیغ و ... مطرح و تبادل نظر شد.

شرکت طلاب طرح امین در ۲۰۴ ساعت دوره آموزشی

ملانوری در ادامه سفر در دیدار با حجت‌الاسلام محمدعلی نکونام، نماینده ولی‌فقیه در استان در دفتر امام‌جمعه شهرکرد و نشست مشترک با آموزش و پرورش که با حضور مدیر حوزه علمیه و سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان همراه بود با اشاره به تعریف ۳۷ محور همکاری در قالب برنامه پنج‌ساله با برش‌های استانی در کمیته همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش، اظهار کرد: در استان‌ها معمولاً این همکاری‌ها در یک محور یعنی طرح امین پیگیری می‌شود، تا پایان سال گذشته قریب به چهار هزار مدرسه طرح امین در کشور فعال بود که این آمار امسال به ۲۰ هزار و ۸۰۰ مدرسه رسیده است.

وی با ذکر اینکه برای این افزایش حدود ۱۷ هزار نفری طلاب امین از بیش از ۴۰ هزار طلبه سطح ۲ مصاحبه به عمل آمده و گزینش انجام شده است، ادامه داد: همچنین طلاب گزینش شده برای ورود به مدارس آموزش‌های لازم را پشت سر می‌گذارند و در همین راستا یک شورای علمی تربیتی با حضور سه‌تن از مدیران معاونان آموزش و پرورش و نیز پنج استاد تعلیم و تربیت حوزه و دانشگاه با تایید مدیر حوزه علمیه کشور و نیز معاونان حوزه ساماندهی شد تا بر روی طرح تربیتی امین کار کنند.

ملانوری تأکید کرد: در این شورای علمی تربیتی، ۲۰۴ ساعت آموزشی در قالب سه بسته در طرح تربیتی مدارس امین طراحی شده است که دو بسته مربوط به بدو ورود طلبه به آموزش و پرورش از طریق مهارت‌خانه طلاب و بسته سوم ناظر بر آموزش‌های ضمن خدمت است. در حال حاضر برنامه‌ریزی برگزاری دوره تربیت استاد بسته سوم در قم انجام شده است که بعد از توانمندسازی اساتید، اجرای آموزش‌های ضمن خدمت طلاب امین در استان‌ها تا پایان سال تحقق می‌یابد.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه در خصوص نحوه نظارت بر کار طلاب طرح امین و با تصریح اینکه نظارت هم از سوی حوزه و هم آموزش و پرورش انجام می‌شود، گفت: آیین‌نامه اختیارات مربی امین و وظایف مدیر و مربی پرورشی و معلمات در مدارس مشخص شده است که پس از تایید وزیر، به مدارس مجری طرح امین ابلاغ خواهد شد.

ملانوری با تأکید بر اینکه امروز حوزه و آموزش و پرورش، به‌عنوان نهاد رسمی تعلیم و تربیت کشور، با همدیگر مشغول پیشبرد کار تربیتی هستند، بیان کرد: حوزه وظیفه خود می‌داند که در حد توان در خدمت نهادهای مختلف نظام باشد که خوشبختانه در چهارمحال‌وبختیاری نیز این تعامل وجود دارد و ۴۰۰ طلبه خانم و آقا در مدارس ساماندهی شده‌اند و از آذرماه فعال هستند. البته محدودیتی در این زمینه وجود ندارد و در حال حاضر هر میزان داوطلب وجود داشته باشد، ساماندهی و اعزام می‌شود.

اجرای طرح مسجد طراز در ۴۰۰ مسجد کشور

وی در خصوص مباحث تبلیغ با اشاره به پوشش مساجد کشور در طرح هجرت، توضیح داد: امسال طرحی موسوم به «مسجد طراز اسلام و انقلاب اسلامی» در مساجد در حال اجراست که طرحی کارشناسی شده بر مبنای قرآن و حدیث بوده و طراحی آن توسط کارشناسان دو سال زمان برده است. اجرای این طرح مستلزم زیرساخت‌هایی است و جلسات متعددی با وزارتخانه‌های کشور، ورزش و جوانان، بهداشت، بسیاری از بانک‌ها و غیره برگزار شده است.

ملانوری افزود: برای اجرای طرح مسجد طراز، بزرگان استان‌ها هستند که باید متولیان و هیئت‌امنای مساجد را توجیه و متقاعد کنند. امسال بالغ بر ۴۰۰ مسجد کشور میزبان طرح مسجد طراز اسلام و انقلاب اسلامی هستند که خوشبختانه آثار و برکات فراوان آن از نزدیک احصا شده است. مسجد باید محور تمام پیشرفت‌های کشور باشد و لذا در گام اول، با همکاری یک قرارگاه جهادی ۹۰ مسجد در روستاهای ۳۰ استان کشور انتخاب شدند و ضمن تعامل با دهیاران و بخشداران و مدیران کل امور روستایی استانداری‌ها در قم، همایشی با عنوان حکمرانی روستایی با محوریت مسجد با حضور وزیر کشور و مدیر حوزه علمیه کشور برگزار و دوره‌های آموزشی ویژه این افراد برپا شد. طرح مسجد طراز در این روستاها به‌صورت پایلوت اجرا و خروجی بسیار مطلوب احصا شد و گسترش یافت.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه با تصریح اینکه طرح هجرت با اجرا در شهرها و روستاها بازطراحی شده است، گفت: مدل‌های مختلف اعزام و به‌کارگیری طلاب و روحانیون در طرح دیده شده و سقفی برای طلاب وجود ندارد یعنی هر کسی داوطلب باشد، به‌صورت نظام‌مند می‌تواند ورود کند و طرح‌های از پیش تعیین شده را به اجرا بگذارد. هم‌اکنون شش هزار و ۳۰۰ نقطه کشور تحت پوشش طرح هجرت قرار دارد و نسبت به اوایل سال، رشد صد در صدی را شاهدیم.

شاخص‌های ارتقای آموزشی حوزه علمیه

ملانوری طرح توانمندسازی طلاب و مبلغان را نیز یادآور شد و بیان کرد: نظام آموزشی حوزه علمیه در سال‌های اخیر با یک تحول اساسی روبرو بوده و تعداد رشته‌های حوزه در طی شش سال، از ۲۰ رشته به ۵۰۰ رشته گرایش ارتقا یافته و به‌لحاظ عملیاتی در حال حاضر یکصد رشته عملیاتی شده است. همچنین سیستم آموزش‌های کاربردی مهارتی حوزه طراحی شده و کارویژه‌های طلاب نسبت به خود حوزه و نیز نظام اسلامی و جامعه تعریف شده است که متناسب با این کارویژه‌ها، ۵۰۰ دوره طراحی و در مجتمع آموزش‌های کاربردی مهارتی و مهارت‌خانه طلاب با حضور ۷۴ هزار طلبه در همه استان‌ها حال اجراست.

معاون تبلیغ حوزه علمیه کشور گفت: حوزه علمیه از ۱۵ سال قبل در زمینه تبلیغ مجازی کار می‌کند که در یکی دو سال اخیر این ورود جدی‌تر و قوی‌تر شده است و به برکت حضور جهادی طلاب، مرکز فضای مجازی حوزه علمیه تأسیس شده است که در حال حاضر ۲۵۰ طلبه کارشناس در مرکز قم گزبنش شده‌اند و تولید محتوا می‌کنند، شعب استانی این مرکز نیز بتدریج در حال دایر شدن است و با همکاری مسئولان استان‌ها به‌ویژه نمایندگان ولی‌فقیه در استان‌ها تا کنون در ۱۲ استان راه‌اندازی شده که امید است در چهارمحال‌وبختیاری نیز این مساعدت را برای تجهیز مرکز فضای مجازی حوزه علمیه استان شاهد باشیم.

آغاز به‌کار کمیته تخصصی تبلیغ در استان

ملانوری در ادامه سفر خود به شهرکرد در «جلسه تخصصی کمیته تبلیغ حوزه علمیه استان» که با حضور مدیر حوزه علمیه استان و مدیران مدارس علمیه در مرکز مدیریت حوزه استان برگزار شد حضور یافت و با اشاره به اینکه شکل‌گیری کمیته تبلیغ در حوزه علمیه استان اتفاق خوبی است در خصوص رسالت‌های این کمیته، اظهار کرد: مدیریت حوزه در زمینه تبلیغ طرح‌هایی دارد که به استان‌ها ابلاغ می‌کند و برای اجرا و عملیاتی شدن نیاز به متناسب‌سازی با زیست‌بوم وسیاست‌های استانی دارد. این کمیته می‌تواند در این راستا با سیاستگذاری و ارائه برنامه‌های عملیاتی قابل اجرا نقش‌آفرین باشد. کمیته تبلیغ بهترین بازوی مشورتی و فکری برای تبلیغ استان می‌باشد که کار دیگر آن ناظر بر طراحی‌های جدید به اقتضای استان و بدون ضربه زدن به سیاست‌های تبلیغی کشور است.

وی با ذکر اینکه در حال حاضر ۲۸ هزار مبلغ تحت پوشش معاونت تبلیغ هستند، ادامه داد: اهتمام به تبلیغ در کشور وجود دارد و علما نیز طلاب را نسبت به تبلیغ تشویق و ترغیب می‌کنند و دوره‌های کاربردی و مهارتی نیز ویژه این نیروها در حال برگزاری است.

ملانوری بیان کرد: سیستم تبلیغی کشور مبتنی بر سیستم استخدامی نیست و مبلغ در هیچیک از نهادها استخدام دولت نبوده است چرا که این امر خاستگاه ضربه به دین و مذهب و مسجد است، اتفاقی که در ترکیه شاهد هستیم و لذا در قیام‌هایی که برای موضوعات دینی در ترکیه اتفاق می‌افتد هیچ خبری از طلاب آنان نیست چرا که از دولت حقوق می‌گیرند و شرکت در این دست تجمعات، در تضاد با منافع آنان قرار دارد.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه تأکید کرد: انتصاب یک معاون تبلیغ در هر مدرسه علمیه مورد پذیرش شورای عالی حوزه نبوده چرا که افزایش نیروی انسانی و استخدامی در حوزه امکان‌پذیر نیست و حوزه نیروهای اجرایی را با نگاه محصول‌محور می‌بیند و حمایت می‌کند.

ساز و کار فعالیت ستاد حوزوی حوادث غیرمترقبه

ملانوری همچنین در جلسه «ستاد حوزوی حوادث غیرمترقبه» با حضور حجت‌الاسلام اسحاق سعیدی، مدیر حوزه علمیه استان، حجت‌الاسلام حسین مختاری، رئیس مرکز خدمات حوزه علمیه، مسعود مثنوی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان و مدیران و مسئولان حوزه علمیه استان تشکیل شد با اشاره به اینکه این ستاد حوزوی حوادث غیرمترقبه زیرمجموعه شورای هماهنگی نهادهای حوزوی است، اظهار کرد: اساس‌نامه ستاد در قم و استان‌ها تدوین شده و اقدامات این ستاد با همراهی و راهبری مدیریت بحران مستقر در وزارت کشور و زیرمجموعه‌های آن انجام می‌شود و در خدمت مجموعه‌ نظام است. درواقع حوزه خود را موظف می‌داند که در تمام ساحت‌ها از آموزش و ترویج و تبلیغ گرفته تا کارهای بدی در خدمت مردم باشد.

وی تأکید کرد: خاستگاه تشکیل ستاد حوزوی حوادث غیرمترقبه خود طلبه‌ها هستند که به‌صورت خودجوش کار جهادی کردند و در حوادث غیرمترقبه نظیر سیل و زلزله، کرونا و غیره حضور کف میدانی داشتند و لذا در پی مطالبات طلاب جهادی، ستادی تشکیل شد تا این اقدامات نظام‌مندتر شود. هم‌اکنون حدود یک‌هزار گروه جهادی در کشور فعالیت می‌کنند که در حوادث غیرمترقبه فی‌سبیل‌الله ورود می‌کنند؛ در همین راستا همچنین دبیرخانه گروه‌های جهادی نیز به‌صورت فی سبیل‌الله فعال شده و کار می‌کند.

دبیر ستاد حوزوی حوادث غیرمترقبه کشور به فعالیت گروه‌های تبلیغی نیز که از سوی معاونت تبلیغ حوزه مجوز می‌گیرند اشاره کرد و توضیح داد: حدود ۷۰۰ گروه تبلیغی تا کنون از معاونت مجوز گرفته‌اند و همین عدد و رقم نیز از دفتر تبلیغات مجوز خود را دریافت کرده‌اند. تشکیل این گروه‌های تبلیغی و جهادی باعث بروز تداخلاتی در کارها شد و لذا یک آیین‌نامه واحد تحت عنوان آیین‌نامه گروه‌های جهادی - تبلیغی تنظیم و مصوب شد که تمام فعالیت‌های مجوز و جذب و عملیات و غیره ذیل این آیین‌نامه پیش می‌رود و همه این فعالیت‌ها در زیرمجموعه ستاد حوزوی حوادث غیرمترقبه قرار دارد.

آمادگی طلاب جهادی در حوادث غیرمترقبه

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه با تأکید بر ضرورت آماده نگه داشتن گروه‌های جهادی برای اقدام به‌موقع در زمان بروز ناگهانی حادثه، بیان کرد: در حوادث غیرمترقبه‌ای که در استان‌ها اتفاق می‌افتد معمولاً با حداکثر سه ساعت فاصله از بروز اتفاق، پیگیر نحوه عمل گروه‌های جهادی طلاب در محل حادثه می‌شویم و جویا می‌شویم که آیا ستاد استان فعال شده است یا خیر که خوشبختانه در حوادث اخیر سیل در کشور. پیگیری‌های ستادهای استانی مطلوب و به‌موقع بوده است.

ملانوری تأکید کرد: آموزش طلاب جهادی و حتی طلابی که عضو گروه‌های جهادی نیستند باید در دستور کار باشد، خوشبختانه از سوی هلال احمر کشور امکان تحقق این مهم وجود دارد و اعلام آمادگی شده است. نه تنها طلاب جهادی و غیرجهادی بلکه همه آحاد جامعه اگر این آموزش‌ها را ببینند در موقع بروز حوادث غیرمترقبه می‌توانند جان خود و خانواده و اطرافیان را نجات دهند و بخشی از زحمات هلال احمر و مجموعه‌های دولتی را کم کنند.

وی ادامه داد: آموزش احکام حوادث نیز از دیگر موضوعات مرتبط با مبحث ستاد حوزوی حوادث غیرمترقبه بوده که ناظر بر مباحث فراوانی است و مدارس علمیه در استان می‌توانند در این راستا ورود کنند.

تجربه‌نگاری کارهای جهادی طلاب

ملانوری با مهم ارزیابی کردن کار فرهنگی در حوزه جهاد، توضیح داد: طلاب جهادی که در زمینه حوادث غیرمترقبه فعالیت دارند در زمان بحران طبعاً نمی‌توان در مورد آنان کار فرهنگی انجام داد اما در زمان آرامش این کار شدنی است که محتوای فرهنگی در قالب‌های مختلف نظیر فیلم، گزارش، مستند، سرود و غیره باید تولید شود تا در زمان حادثه بتوان ارائه کرد و طلاب را به میدان سوق داد.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه تجربه‌نگاری جهاد را نیز کار دیگری دانست که در زمان آرامش و نبود حوادث غیرمترقبه باید انجام شود و افزود: کارهایی که جهادگران در زمان حوادث انجام می‌دهند، برخی تجربیات شکست خورده و برخی دیگر موفق هستند لذا این تجربیات باید جمع‌آوری و تدوین و منتشر شود تا در اختیار همگان قرار گیرد.

ملانوری گفت: دانشجو و طلبه‌ای که کار جهادی می‌کند باید در آینده استاد حوزه و دانشگاه یا رئیس یک تشکیلات شود البته این به معنی اعطای امتیاز ویژه به این افراد نیست بلکه حوزه باید در مورد این طلاب جهادی در زمینه علمی بیشتر سرمایه‌گذاری کند.

انتهای پیام
captcha