رویکرد پارک علم و فناوری؛ ادراک فناوری توسط مردم جامعه
کد خبر: 4103112
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۳

رویکرد پارک علم و فناوری؛ ادراک فناوری توسط مردم جامعه

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی گفت: باید فناوری را در میان افراد باسواد، بی‌سواد، عوام و خواص، مردمی‌سازی کنیم. ضمن اینکه روایتگری را نیز در پارک علم و فناوری اعمال کردیم، چرا در پی ادراک فناوری توسط مردم جامعه هستیم.

مسعود میرزایی شهرابی، رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، مسعود میرزایی شهرابی، رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی، در نشست خبری با اصحاب رسانه درخصوص نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار خراسان رضوی که امروز هفتم آبان ماه در پارک علم و فناوری برگزار شد، اظهار کرد: باید به تمام وزارتخانه‌ها مشق فناوری بدهیم که ادارات و وزارتخانه‌های خود را در سایر استان‌ها در راستای مفاهیم فناوری مدیریت کنند. مبانی فناورانه در ادارات ما چه میزان بروز و ظهور دارد؟. ما در پارک علم و فناوری هر فرد چندین برابر وظایف خود عمل می‌کند و در ابتدای راه شبکه‌ای از مسائل را احصاء، یعنی هوشمندانه در این مسیر حرکت کردیم.

وی با تاکید بر مردمی‌سازی فناوری، افزود: برای اینکه مردم متوجه حرف ما باشند، باید فناوری را در میان افراد باسواد، بی‌سواد، عوام و خواص، مردمی‌سازی کنیم. ضمن اینکه روایتگری را نیز در پارک علم و فناوری اعمال کردیم، چرا در پی ادراک فناوری توسط مردم جامعه هستیم.

میرزایی شهرابی در ادامه گفت: مادامی که دریافت فناوری توسط آحاد مردم انجام پذیرد امور در پارک تسهیل می‌گردد از این رو در هفته پژوهش نیمی از ظرفیت خود را برای استقبال از دانش‌آموزان به کار گرفته‌‎ایم، زیرا شرایط فعلی را احصاء کرده‌ایم.

دبیر نمایشگاه دستاوردهای هفته پژوهش و فناوری خراسان رضوی با بیان اینکه مسیر امروز جوانان متفاوت است، خاطرنشان کرد: در دهه 40 تا 60 تا مقطع دکتری به تحصیل می‌پرداختیم که در نهایت پزشک و مهندس باشیم. توصیه امروز ما به خانواده‌ها این است که مهندس و پزشک تربیت نکنند، بلکه با بیان اهمیت فناوری به آنان حق انتخاب دهند چرا که مسیر امروز با گذشته متفاوت است.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی با بیان اینکه غرب در پی این است که در راستای اهداف خود از انرژی‌های غیرفسیلی استفاده کند، اظهار کرد: دنیا درآینده‌ای نزدیک باید به هزاران دلیل به انرژی‌های غیرفسیلی متکی باشد که یکی از دلایل آن محیط زیست است، امروزه اقلیم دست‌کاری شده است تابستان را در دل پاییز مشاهده می‌کنیم.

وی افزود: دیگر دلیل آن برای اینکه اهداف مستکبرانه و زورگویانه خود را پیش ببرند، باید از بند وابستگی به انرژی غرب آسیا رها شوند و به سمت انرژی‌های پاک روانه شوند مانند ونیز. این در حالی است که افغانستان را طی 20 سال با هواپیماهای غول پیکر از لیتیوم، مس برای تولید توربین‌ها، اورانیوم برای انرژی پاک و تالک برای اهداف آرایشی بهداشتی تهی کردند و به سان‌فرانسیسکو منتقل کردند و با ایجاد ارزش افزوده آمریکا را ثروتمندتر از گذشته می‌کند.

قدرت جدید در دنیای جدید، فناوری است

میرزایی شهرابی ابراز کرد: بنابراین ما باید به طریق اولی در این حوزه همکاری کنیم که چگونه توسط فناوری قدرت تولید می‌کنند. قدرت جدید در دنیای جدید، فناوری است. شکل قدرت تغییر کرده است چرا که کشورهای قدرتمند ابتدا در حوزه فناوری توانمند می‌شوند که مخاطب خود را جذب کنند و سپس در فضای مجازی منویات خود را به نوجوانان ما منتقل می‌کنند.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی درخصوص مردمی‌سازی فناوری، عنوان کرد: خراسان رضوی در شبکه‌سازی ضعف دارد و باید بیشتر بر آن تمرکز کرد. ما معتقدیم متخصصان زیادی در این استان مغفول واقع شدند در این راستا در دوره جدید برگزاری رویداد «تانا» را برای پیوند بهتر عرضه با تقاضا برگزار کردیم.

وی افزود: کارکردهای امنیتی، اجتماعی فرهنگی و فناوری ورود بخش خصوصی را می‌طلبد، فناوری صرفا تولید پول نیست، بلکه باید موجب امنیت کشور شود در این راستا در این مدت دانشجویان بسیاری به شرکت‌ها معرفی کردیم. شرکت‌ها نمی‌پذیرند چرا که بخش خصوصی هستند.

میرزایی شهرابی از بازار در حوزه نظامی  خبر داد و گفت: شهید فخری‌زاده سپند (سازمان پژوهش‌های نوین دفاعی) را تولید کرد که تنها از فکر ایرانی استفاده و فناوری تولید کنیم. کاری، دانش‌بنیانی و فنی است که پیچیدگی فنی داشته باشد، لذا وقتی تولید کردیم به هر نحوی که بخواهیم قمیت‌گذاری می‌کنیم.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی در خصوص توسعه فناوری، بیان کرد: در حوزه شیمی-فناوری و شعور طبیعت نشست‌هایی داشتیم ما معتقدیم دنیا به مثابه دانشگاهی است که اولین استاد آن رسول اکرم(ص) است، در این دانشگاه که پر از افعال خداوند است با شیمی، فیزیک و ریاضی این افعال خداوند را شکوفا می‌کنیم. تمام این فناوری‌ها برای احصا طبیعت آمده است. 

در پارک علم و فناوری در پی معطوف کردن فرزندانمان به شعور طبیعت هستیم

وی افزود: غربی‌ها راه درست را پیدا کردند اما به جوانان القا می‌کنند که راه دین از فناوری منفک است، درحالی که خود آن‌ها بر این مسأله گواه‌اند؛ در پارک علم و فناوری در پی معطوف کردن فرزندانمان به شعور طبیعت هستیم.

میرزایی شهرابی در ادامه گفت: در دوره جدید در پی توسعه فناوری هستیم که ناخواسته اسیر تقلید از فناوری غرب نشویم، در تمام فناوری‌های پارک نقطه‌زنی می‌کنیم. 

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی در خصوص چگونگی صرفه‌جویی آب کشاورزی تاکید کرد: می‌توانیم در راستای ذخیره آب در کنار هر کشاورز چند فناور جوان قرار دهیم. هم اکنون برای صرفه جویی آب باید در بخش صنعت و کشاورزی فرایندهای کاری خود را بازنگری کنیم.

وی افزود: در پردیس خواف بنا داریم با استفاده از فناوری‌های نوین عناصر را با تکنیک‌های غیرآبی انجام دهیم که خود یک رویکرد برای صرفه‌جویی در مصرف آب است. یکی از راه‌ها، صرفه‌جویی خانگی است که پایین‌ترین رده صرفه‌جویی و مهمترین آن، رویکرد صنعتی است.

میرزایی شهرابی گفت: فضای مجازی موجب بلوغ زودرس می‌شود و بشر جدید آموزش جدید می‌خواهد و باید از آن‌ها مراقبت کرد. پارک علم و فناوری باید پاتوق دانشجویان و دانش‌آموزان و اساتید شود که در این جهت در پی همکاری با شهرداری مشهد هستیم که اتوبوس‌هایی را در نظر گیرد که در زمان‌هایی مقرر در میادین اصلی و مهم شهر، دانش‌آموران را به مقصد پارک علم و فناوری، برساند.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی با بیان اینکه در حوزه معدنی و کشاورزی ضعیف ظاهر شده‌ایم، بیان کرد: در استان 200 شرکت در حوزه کامپیوتر و فناوری اطلاعات وجود دارد اما شرکتی برای صنایع معدنی نداشته و در حوزه کشاورزی صرفا 15 شرکت وجود دارد. در دانشگاه فردوسی مشهد رشته تخصصی معدن وجود ندارد درحالی که استان ما در حوزه معدن ثروتمند است.

وی در خصوص وجه تمایز این دوره از نمایشگاه پژوهش و فناوری با سال‌های گذشته، بیان کرد: از صنایع خرد و کلان در این نمایشگاه حضور دارند. مدلی که در برگزاری نمایشگاه مدنظر پارک علم و فناوری است، مدل منظومه‌ای است که  سیارات بزرگ، متوسط و کوچک در کنار یکدیگر، سازنده یک منظومه هستند. در این منظومه شرکت‌های دانش‌بنیان نوع یک، در کنار شرکت نوپایی که با حضور دو نفر شکل گرفته است، قرار می‌گیرند. 

میرزایی شهرابی ادامه داد: پارک علم و فناوری در نگاه جدید خود می‌خواهد همه این شرکت‌ها را تحت حمایت مادی معنوی قرار دهد. به همین دلیل در هفته پژوهش قصد داریم به مردم استان و کشورمان نشان دهیم در این خطه چه فعالیت‌های فناورانه‌ای صورت می‌گیرد تا مسئولان با اعتماد به این توانایی، به ما کمک کنند تا از خروج ارز جلوگیری کنیم.

انتهای پیام
captcha