تجربه ۲۰ ساله مؤسسه «راه روشن هدایت» در گسترش محتوای قرآنی
کد خبر: 4104164
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۸

تجربه ۲۰ ساله مؤسسه «راه روشن هدایت» در گسترش محتوای قرآنی

مدیر عامل مؤسسه «راه روشن هدایت» گفت: بر خلاف مؤسساتی که به‌طور مستقیم به امر آموزش قرآن در رشته‌های مختلف می‌پردازند، در تجربه ۲۰ ساله سعی شده آن عده از افراد که از دین فاصله گرفته‌اند هم از این محتوا استفاده کنند.

قرآنعلیرضا افشاری‌مقدم، مدیرعامل مؤسسه «راه روشن هدایت» در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی اظهار کرد: مؤسسه «راه روشن هدایت» در سال 80 تأسیس شد و در همان سال‌های اولیه فعالیت خود را آغاز کرد و با دریافت مجوز از اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال 90 فعالیت مؤسسه به‌صورت رسمی و متفاوت از سایر مؤسسات در زمینه آموزشی آغاز شد.

وی با اشاره به اهداف مؤسسه افزود: در این مؤسسه بر خلاف مؤسساتی که به‌طور مستقیم به امر آموزش قرآن در رشته‌های مختلف می‌پردازند در تجربه 20 ساله سعی شده محتوای ارزشی برگرفته از قرآن و عترت به گونه‌ای عرضه شود تا علاوه بر جمعیت متدین، آن عده از افراد که از دین فاصله گرفته‌اند هم از این محتوا استفاده کنند.

افشاری‌مقدم ادامه داد: البته در این راستا نیاز به پژوهش، کار مدرن، جدید و صبر است، زیرا گاهاً با مخاطبانی برخورد داریم که با ادبیات دینی آشنایی ندارند، لذا باید محتوا با هنرمندی قالب‌بندی شده و سپس عرضه شود.

وی اظهار کرد: بر این اساس محتوای آموزشی در حوزه‌هایی قالب‌بندی شده که شامل مشاوره فردی است که مجوز آن را از سازمان نظام روانشناسی گرفته‌ایم و در حیطه‌هایی از جمله تعارض زوجین، مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره فردی و ... فعالیت دارد.

مدیرعامل مؤسسه «راه روشن هدایت» افزود: در بحث آموزش که مجوز آن را از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی گرفته‌ایم با توجه به پژوهش و نیازسنجی تلاش کردیم با محتوای مسائل کف جامعه کارگاه‌های آموزشی برگزار کنیم تا اثرگذار باشد.

افشاری‌مقدم بیان کرد: هدف کلی مؤسسه، ایجاد، حفظ و تقویت فرهنگ خدامحوری و سبک زندگی دینی است که در این زمینه بیشتر دوره‌های تخصصی برگزار می‌شود، همچنین در مؤسسه برگزاری کلاس‌هایی از جمله دوره‌های ازدواج و خانواده موفق، خلاقیت، آموزش ان ال پی، تربیت فرزند، دوره اعتقادی پاکسازی باورها و ... بر مبنای معارف دینی انجام می‌شود.

مدیرعامل مؤسسه «راه روشن هدایت» درباره منابع تأمین اعتبارات گفت: تأمین هزینه مؤسسه از محل دریافت شهریه‌ها و مرکز مشاوره‌ای که مؤسسه دارد صورت می‌گیرد، اما از سال 1401 با استفاده از تبصره 17  توانستیم اعتباراتی را جذب کنیم.

وی با اشاره به فعالیت شاخص مؤسسه در سال جاری اضافه کرد: براساس پژوهش و با نیازسنجی دقیق توانستیم یک بسته آموزشی با عنوان ایمن‌سازی دختران نوجوان در برابر آسیب‌های اجتماعی آماده کنیم که شامل سه دوره است.

افشاری‌مقدم بیان کرد: یک دوره با عنوان «ان‌ ال‌ پی جوان و نوجوان» است که مخاطبان 13 تا 18 سال را به هویت و بلوغ اجتماعی می‌رساند، توانمندی‌های آنان را فعال می‌کند و پس از جذب مخاطبان، دوره آموزشی اجرا می‌شود.

مدیرعامل مؤسسه «راه روشن هدایت» با اشاره به برگزاری دوره «دختر، عشق، پسر» گفت: از این عنوان برای جذب مخاطب هدف استفاده شده است و در این دوره آموزشی آفت‌های دوستی قبل از ازدواج مطرح می‌شود.در کنار برگزاری این دوره نیز روی مباحث اعتقادی کار می‌شود و پاسخگویی به شبهات صورت می‌گیرد تا بن‌مایه کار را تقویت کرده و به یک ایمن‌سازی پایدار در مخاطب برسیم.

افشاری‌مقدم تصریح کرد: پایلوت این طرح برای 200 نفر طراحی شده که به‌صورت آزمایشی در تابستان سال جاری و با همکاری معاونت قرآن و عترت  و با بودجه‌ای که در اختیار  مؤسسه قرار گرفته است در یکی از مدارس مشهد اجرا شد.

مدیرعامل مؤسسه «راه روشن هدایت» ادامه داد: در حال حاضر متقاضیان اجرای این پروژه در مدارس استان بسیار است، اما به‌دلیل فقدان بودجه امکان برگزاری را نداریم. در این دوره 36 ساعت آموزشی تدارک دیده شده که توسط سه نفر از اساتید کارشناس در حوزه‌های تربیتی، روانشناسی و فقه و فلسفه تدریس صورت می‌گیرد که با اجرای این طرح در صورت تأمین اعتبارات از سوی مسئولان می‌توانیم جریان‌سازی کنیم و به‌عنوان بازوی پرورشی فعالیت داشته باشیم.

مدیرعامل مؤسسه «راه روشن هدایت» اظهار کرد: در این‌باره با مسئولان استان نیز صحبت شده و با توجه به تجربه 20 ساله که در مؤسسه داریم می‌توانیم این طرح را عملیاتی کنیم، اما متأسفانه نتوانسته‌ایم اعتباری دریافت کنیم.

بودجه‌های فرهنگی به‌جای خود هزینه شود

وی ادامه داد: با توجه به اینکه دختران آسیب‌پذیر هستند، لذا برای پرورش این قشر باید یک کار تیمی و هم‌افزا انجام دهیم، از این‌رو تجربه 20 ساله را پای کار آورده‌ایم و توقع داریم مسئولانی که بودجه فرهنگی دارند نیز پای کار بیایند.

افشاری‌مقدم اضافه کرد: با توجه به اینکه بنیه مالی آموزش و پرورش ضعیف بوده توقع ما این است که بودجه‌های فرهنگی به‌جا هزینه  شود و اکنون که حلقه‌های میانی برای اعتلای کار فرهنگی پای کار آمده‌اند ما به‌عنوان حلقه میانی، پروژه مشخص با مستندات ارائه می‌دهیم و انتظار حمایت مالی داریم.

مدیرعامل مؤسسه «راه روشن هدایت» گفت: در آموزش و پرورش، حقیقتاً پرورش درستی نداشتیم، البته آموزش هم آموزش درستی نبوده و ما نیز مدعی هستیم با همین گروه سنی هدف اگر بودجه خوبی دریافت کنیم می‌توانیم جریان‌ساز پرورشی در مدارس مشهد و استان باشیم.

انتهای پیام
captcha