عهد جدید مؤید توصیف قرآن از انجیل است
کد خبر: 4104844
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۴
محمدکاظم شاکر:

عهد جدید مؤید توصیف قرآن از انجیل است

استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: به نظر بنده عهد جدید هم انجیل قرآنی را تایید می‌کند و انجیلی که مسیحیان می‌گویند انجیلی الهیاتی است که بیشتر با قرآن سازگار است تا با عقیده آن‌ها.

محمدکاظم شاکربه گزارش ایکنا، محمدکاظم شاکر، استاد دانشگاه علامه طباطبایی، شامگاه 14 آذرماه در اولین پیش‌نشست سومین همایش علمی بین‌المللی قرآن کریم و کتاب مقدس که با مشارکت مرکز بین‌المللی مطالعات دینی دانشگاه تهران و دانشگاه نوتردام برگزار شد، گفت: دو تصویر از انجیل وجود دارد؛ یکی تصویر قرآنی و دیگری مسیحی. در قرآن کریم انجیل در کنار تورات و به عنوان زوج آن در هشت مرتبه آمده و دو مرتبه هم در کنار تورات و قرآن کریم آمده است بنابراین از کنار هم قراردادن قرآن و انجیل می‌توان فهمید که انجیل هم مانند قرآن وحی است که خدا به عیسی(ع) نازل کرده است.

وی افزود: مسیحیان می‌گویند عیسی(ع) کتابی ندارد و خود عیسی همانند وحی است؛ وحیی به او نشده است تا کتابی به نام انجیل از خود باقی بگذارد و اناجیل به جامانده هم همان مطالبی هستند که حواریون عیسی(ع) آن را نوشتند؛ بنابراین انجیل از دید مسیحیان یعنی بشارت خداوند؛ چون آدم وقتی گناه اولیه را مرتکب شد نسل او از حیات جاوادنه محروم شدند و عیسی(ع) حیات جاودانه را برای آنان به ارمغان آورد و این سه چیز شامل تجسد، تصلیب و رستاخیز است و کسانی که به این سه مقوله ایمان بیاورند صاحب حیات جاودانه خواهند شد.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: ما معتقدیم که قرآن کریم فرموده عیسی(ع) پیامبری مانند پیامبران دیگر است که به او وحی شده و در عهد جدید هم این موضوع تایید شده است زیرا عیسی(ع) خودش را پیامبر معرفی کرده و فرموده است که من هر چه انجام می‎‌دهم از خودم نیست و از خدای من است.

نسخ حکم فقهی تورات توسط عیسی(ع)

شاکر اضافه کرد: در سخنان عیسی(ع) موعظه وجود دارد همچنین در این سخنان مطالب فقهی هم هست از جمله فرموده است در تورات آمده هر کسی از زنش راضی نیست طلاق‌نامه‌ای به دست او داده و او را طلاق بدهد ولی من می‌گویم نه اگر کسی زنش را طلاق دهد و او برود شوهر دیگری اختیار کند زنا داده است؛ در حقیقت عیسی(ع) یک حکم مهم فقهی از تورات را نسخ کرده است.

وی افزود: قرآن مجموعه این معارف عیسی(ع) را انجیل نامیده است و ما نمی‌گوییم مثلا انجیل یک مجموعه بین‌الدفتین صد صفحه‌ای بوده است. قرآن هم بر پیامبر بودن عیسی(ع) و دریافت وحی از سوی خدا تاکید کرده است. به نظر بنده عهد جدید هم انجیل قرآنی را تایید می‌کند و انجیلی که مسیحیان می‌گویند انجیلی الهیاتی است که بیشتر با قرآن سازگار است تا با عقیده آن‌ها.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی اضافه کرد: تا قرن ششم مفسران مسلمان مقاومت می‌کردند و می‌گفتند واژگان قرآن، عربی است و واژه غیرعربی ندارد به همین دلیل در مورد ریشه انجیل گفتند که از «نجل» گرفته شده است و دنبال باب آن بودند ولی بعد از قرن ششم وقتی با زبان‌های دیگر آشنا شدند معربات از جمله توسط سیوطی نوشته شد.
شاکر بیان کرد: حتی بعدا متوجه شدند که در قرآن واژه‌های عبری، لاتین، یونانی و فارسی و ... وجود دارد و بیشترین واژه‌ها هم واژه‌های سریانی است.

شاکر اظهار کرد: خیلی از واژگان از زبان یونانی وارد سریانی یا حبشی شده و بعد وارد زبان عربی شده است مانند عیسی که اصلا عربی نیست و عرب‌های مسیحی همین الان هم به عیسی، یسوع می‌گویند یا کلمه مریم، مری و میریم بوده که در عربی به مریم تبدیل شده است یا کلمه لوقا در واقع لوک بوده که عربی شده است.

وی اظهار کرد: انجیل هم اوانگلیون در زبان یونانی بوده و در زبان حبشی به ونجل تبدیل و وقتی وارد عربی شده انجیل خوانده شده است. این تطور لغوی یک بحث است ولی بحث اصلی این است که مسیحیان عمدتا معتقدند که انجیل، پیام است و نه کتاب. به همین دلیل می‌گویند پیامبر اسلام چون می‌دانست تورات کتاب یهودیان و قرآن هم کتاب مسلمانان است انجیل را هم کتاب مسیحیان خواند؛ البته ادبیات آن‌ها این طور نیست که پیامبر دچار خطا شده است.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی، گفت: مطابق عهد جدید اصطلاح قرآنی انجیل درست است زیرا متی گفته است عیسی(ع) پیامبر است و هر چه من می‌گویم از جانب خودم نیست و آن را خدا به من وحی کرده است و این ویژگی برای همه انبیاء وجود دارد، همچنین عیسی(ع) موعظه می‌کرد و مباحث فقهی و احکام و معارف هم داشته است که به آن اشاره شد. بنابراین چه اصراری است که بگوییم انجیل فقط پیامی است که تجسد و تصلیب و رستاخیز حاصل آن است و این پیام یعنی برگرداندن حیات جاوادنه.

انجیل؛ پیام، کتاب یا هر دو

استاد دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: ما قصد نداریم با این ادعا به شدت مخالفت کنیم و معتقدم هر دو اصطلاح و تعریف در مورد انجیل می‌تواند درست باشد یعنی هم می‌توان آن را پیام دانست و هم کتاب؛ مانند قرآن کریم که خودش فرموده است: وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِيلًا، یعنی قرآن، خواندنی و قرائت‌شدنی است؛ ولی همین قرآن در آیه دیگری فرموده است: بَلْ هُوَ آيَاتٌ بَيِّنَاتٌ فِي صُدُورِ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَمَا يَجْحَدُ بِآيَاتِنَا إِلَّا الظَّالِمُونَ؛ یعنی آیات بینات در دل اهل علم است و آیا چیزی که در دل اهل علم است خواندنی است و در اینجا حقیقت قرآن مطرح است. یا در مورد پیامبر گفته‌اند: کان خلقه القرآن؛ یعنی گاهی قرآن، چیزی است که خوانده می‌شود ولی گاهی حقیقت قرآن مدنظر است که در دل‌ها قرار دارد.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی اظهار کرد: انجیل هم همینطور است یعنی حقیقت انجیل همان پیام نجات‌بخش است مانند حقیقت قرآن.

تایید عهد جدید بر کتاب‌بودن انجیل

شاکر با بیان اینکه بنده یکی دو کتاب در این باره نوشتم که یکی از آن‌ها «انجیل با دو قرائت» است که دانشگاه قم آن را چاپ کرده است، اضافه کرد: تحقیق دیگر بنده مقایسه انجیل، قرآن و عهد جدید است. آمارها براساس ترجمه یونانی انجیل ارائه شده که این واژه 118 مرتبه به کار رفته است؛ بنده در این مقاله اثبات کردم فقط یک مورد از این 118 مورد معطوف به انجیل مسیحی است و بیشتر آن ناظر به انجیل قرآنی است و 57 مورد آن خنثی و 22 مورد هم در معنای لغوی به کار رفته است مانند واژه قرآن که در خود قرآن به معنای خواندن به کار رفته است.

وی اضافه کرد: وقتی که عهد جدید صحبت از انجیل عیسی مسیح می‌کند و قرآن هم سخن از انجیل می‌گوید یعنی قرآن این واژه را خلق نکرده و واژه مورد بحث در فضای مسیحیت وجود داشته است و قرآن فقط گزارشی از انجیل عیسی ارائه کرده است.

وی ادامه داد: گاهی قرآن کریم یک اصطلاحاتی را خلق کرده در آن صورت ممکن است بگوییم ربطی به مسیحیت ندارد ولی این واژه از خود آن‌ها بوده است به همین دلیل واژه انجیل در قرآن و عهد جدید قابل مقایسه است و ما نمی‌توانیم از زیر مسئولیت شانه خالی کرده و بگوییم شما یک چیزی می‌گویید و ما چیزی دیگری.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی اظهار کرد: نتیجه آن که مطابق عهد جدید انجیل همان است که قرآن به کاربرده و مدنظر داشته است.

انتهای پیام
captcha