تحصیلات دانشگاهی متناسب با نیاز کشور نیست
کد خبر: 4105033
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۲

تحصیلات دانشگاهی متناسب با نیاز کشور نیست

امام‌جمعه اصفهان با بیان اینکه آمار بالای تحصیلات تکمیلی بدون نیازسنجی خلاف قانون اساسی است، گفت: وزارت علوم نسبت به اصلاح رشته‌های تحصیلی مورد نیاز کشور و تربیت جوانان متخصص و بامهارت مسئول است.

دیدار رئیس دانشگاه پیام نور با امام‌جمعه اصفهان

به گزارش ایکنا از اصفهان، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه اصفهان، آیت‌الله سیدیوسف طباطبایی‌نژاد در دیدار رئیس و معاونان دانشگاه پیام نور کشور اظهار کرد: در اصل 30 قانون اساسی آمده که دولت موظف است تا مقطع دیپلم امکان تحصیل را برای همه اقشار جامعه فراهم کند، اما برای مقاطع بالاتر، باید به اندازه نیاز جامعه، شرایط و امکانات فراهم کند و آمار بالای تحصیل در مقاطع دکترا و ارشد بدون نیازسنجی، خلاف این اصل قانون اساسی است. 

وی افزود: شاید عده‌ای فکر کنند که ما مخالف علم‌آموزی هستیم، قطعا هیچ‌کس به اندازه روحانیت در جامعه طرفدار علم‌آموزی نیست، علم فی ذاته مطلوب است و طبیعتا هر چه علم افزون شود، اندازه فکر رشد می‌کند. 

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه اصفهان با بیان اینکه امروز آمار بالای جوانان تحصیل‌کرده در مقاطع عالی تحصیلی بدون داشتن زمینه شغل و به‌کارگیری آنها یک تهدید برای کشور محسوب می‌شود، بیان کرد: هیچ حکومت و دولتی در دنیا به این اندازه جایگاه استخدامی و اداری برای نشستن تحصیل کرده‌های ما پشت آنها ندارد. 

وی ادامه داد: این امری بسیار ناپسند است که وزارت علوم نسبت به گستردگی مراکز آموزشی در سطح کشور نوعی رهاشدگی دارد و عملا عنان کار آموزش از دست وزارت علوم گرفته شده و در دست مراکز خصوصی قرار گرفته است. 

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد تأکید کرد: معتقدم فقط عده‌ای از نخبگان و علاقه‌مندان به درس و تحصیل باید در دانشگاه‌ها حضور پیدا کنند و مابقی افراد برای تأمین نیازهای جامعه و کشور در مسیری غیر از دانشگاه تربیت شوند. 

وی با بیان اینکه ضرورت ندارد همه افراد جامعه با توانایی‌های مختلف در دانشگاه تحصیل کنند، گفت: در این صورت و در زمان لازم، دیگر جایگاهی برای حضور نخبگان و مغزهای دانشگاهی در جامعه نداریم و همین مسئله باعث خروج آنها از کشور می‌شود. 

امام‌جمعه اصفهان اضافه کرد: جوانی که در دانشگاه و تا مقاطع بالا به هر نحو ممکن تحصیل می‌کند، در پایان تحصیل از دولت و نظام انتظار دریافت کار دارد؛ امروز کار بیشتر از بیکاری در کشور وجود دارد، ولی این جوانان تحصیل‌کرده انجام بسیاری از کارها را دور از شأن خود می‌دانند. 

وی اظهار کرد: امروز وزارت علوم نسبت به نیازسنجی جامعه برای رشته‌های تحصیلی نوعی وادادگی دارد و جامعه ما از وجود رشته‌های تحصیلی و افراد تحصیل‌کرده نامرتبط با نیاز جامعه رنج می‌برد. برای مثال، ما ده‌ها هزار دختر تحصیل‌کرده در رشته حقوق داریم، با وجود اینکه قاضی زن استخدام نمی‌کنیم، ولی نسبت به وجود سونوگراف زن در کشور با مشکل روبرو هستیم. 

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد تصریح کرد: وزارت علوم نسبت به اصلاح رشته‌های تحصیلی مورد نیاز کشور، سهیمه‌بندی دختران و پسران برای رشته‌های مختلف متناسب با نیاز جامعه، تعیین و تعریف رشته‌های تحصیلی جدید و تربیت جوانان متخصص و بامهارت مسئول است.

وی افزود: علم‌آموزی خوب است، ولی نظم، برنامه‌ریزی و ساماندهی برای هر امری خاصه تحصیل دانشگاهی ضرورت دارد؛ امروز کشورهای توسعه‌یافته دنیا به اندازه نیاز خود دانشجو تربیت و دانشگاه ایجاد می‌کنند. 

امام‌جمعه اصفهان بیان کرد: این تفکر غلط است که فکر می‌کنیم کار کشاورزی، دامپروری و کارگری از یک کار مهندسی و پزشکی ارزش کمتری دارد، یک کشور به همه امور و رشته‌های مختلف نیازمند است. 

وی با بیان اینکه دانشگاه پیام نور باید از طریق گزینش و آزمون، باعث جذب نخبگان به دانشگاه خود شود، گفت: استعدادیابی از ضرورت‌های عرصه آموزش کشور است و باید از هدررفت منابع و سرمایه‌ها جلوگیری کرد، چراکه نیروی انسانی از مهم‌ترین منابع کشور محسوب می‌شود.

در ابتدای این دیدار، ابراهیم تقی‌زاده، رئیس دانشگاه پیام نور کشور به همراه جمعی از معاونان خود و رئیس دانشگاه پیام نور استان اصفهان به بیان عملکردها، اقدامات و سیاست‌های آموزشی در این دانشگاه پرداخت و بر امر پالایش و بروزرسانی رشته‌ها و روش‌های آموزشی تأکید کرد.

انتهای پیام
captcha