محروم‌ کردن شیعیان از تحصیلات در آموزش عالی توسط صدام
کد خبر: 4105975
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۴
رئیس مؤسسه آموزش عالی علوم و معارف بیان کرد:

محروم‌ کردن شیعیان از تحصیلات در آموزش عالی توسط صدام

رئیس مؤسسه آموزش عالی علوم و معارف ضمن تشریح برنامه‌های این مؤسسه وابسته جامعة المصطفی(ص)،یکی از اقدامات ظالمانه صدام را محروم‌ کردن شیعیان از تحصیلات در آموزش عالی عنوان کرد و گفت: بعد از سقوط صدام، به درخواست متعدد دانشجویان و استادان عراقی این مؤسسه ایجاد شد.

علی معصومیبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی معصومی، رئیس مؤسسه آموزش عالی علوم و معارف، 19 آذرماه در نشستی خبری به مناسبت هفته پژوهش، گفت: مؤسسه علوم و معارف مجموعه جدیدی در جامعه المصطفی به عنوان بخش دانشجویی و دانشگاهی است و دانشجویانی عمدتاً از عراق در اینجا مشغول تحصیل هستند.

رئیس مؤسسه آموزش عالی علوم و معارف ادامه داد: این مؤسسه در حوزه علوم اسلامی و انسانی از جمله روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، حقوق، اقتصاد، علوم تربیتی، مدیریت و... تمامی رشته‌های علوم اسلامی و در رأس آن علوم قرآن و حدیث فعالیت دارد.

وی با بیان اینکه یکی از اقدامات ظالمانه صدام محروم‌ کردن شیعیان از تحصیلات در آموزش عالی بود، اضافه کرد: وقتی صدام سقوط کرد، فضایی برای رفع این ظلم انجام شد و ما هم به درخواست متعدد خود دانشجویان و استادان عراقی این مؤسسه را ایجاد کرده‌ایم و با عنوان مؤسسه آموزش عالی علوم و معارف فعالیت دارد.

حجت‌الاسلام معصومی بیان کرد: تاکنون نزدیک به چهار هزار نفر از نخبگان عراق در اینجا تحصیل کرده و در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری قرار دارند.

وی با تأکید بر کاربردی‌ شدن پژوهش در آموزش عالی کشور، افزود: در حال حاضر، این امر از چالش‌های کشور است زیرا بیشتر تحقیقات ما کتابخانه‌ای هستند. دلیل آن هم این است که آموزش عالی مقاطع دکتری، ارشد و کارشناسی دارد ولی دانشگاه علمی ـ کاربردی در دو مقطع کاردانی و کارشناسی پذیرش دارد ولی بیشتر بر روی افزایش معلومات کاربردی دانشجو کار می‌کند، لذا دانشجویان زیادی داریم که دکترا و ارشد دارند ولی کارآیی آن‌ها کمتر از فردی است که در مرکز جامع علمی کاربردی ـ کاردانی تحصیل کرده است.

رئیس دانشگاه علوم و معارف تصریح کرد: همچنین آموزش‌های ما فاصله زیادی با پژوهش دارد؛ الان در ارشد و دکتری تعداد زیادی پایان‌نامه تولید می‌شود ولی چون آموزش و پژوهش رابطه سیستمی ندارند، این پایان نامه‌ها فقط برای گرفتن مدرک و رفع تکلیف نوشته می‌شود؛ در صورتی که اگر این‌ها را به عنوان سرمایه آموزشی و پژوهشی قرار دهیم، برای رفع نیازها کافی خواهد بود.

تأسیس پژوهشگاه با وجود این همه پایان‌نامه چرا؟

وی افزود: الان ما ده‌ها هزار رساله و پایان‌نامه تولیدی داریم ولی در کنار آن خیلی از مراکز اقدام به تأسیس پژوهشگاه می‌کنند و پژوهشگر می‌گیرند و تحقیقاتی را از نو شروع می‌کنند، در صورتی که این کار بی‌معناست؛ مگر دانشجوی ارشد و دکتری بنا نیست کار پژوهشی بکند؟

معصومی بیان کرد: پایان‌نامه‌ها عمدتاً جنبه صوری و رفع تکلیف آموزشی پیدا کرده است ولی این ضعف‌ها در مؤسسه ما بسیار کمتر است زیرا 85 درصد از دانشجویان ما شاغل به تحصیل هستند و معمولا پژوهش‌های آن‌ها هم کاربردی است و افراد متناسب با مسئولیتشان رساله می‌نویسند.

رئیس مؤسسه آموزش عالی علوم و معارف با بیان اینکه آموزش و پژوهش در این مؤسسه از روی نیاز دانشجویان صورت می‌گیرد، گفت: جمع قابل توجهی از دانشجویان ما مقالات و پژوهش‌های خود را به همایش حقوق بشردوستانه و همایش بین‌المللی اندیشه‌های حقوقی امام خمینی(ره) ارسال کردند و مشارکت فعالی داشتند. همچنین شرکت در همایش سالانه بین‌المللی شیخ طوسی هم از دیگر فعالیت دانشجویان این مؤسسه است.

وی افزود: برپایی نشست‌های تخصصی هم از دیگر کارهای صورت گرفته توسط استادان برای دانشجویان در رشته‌های مختلف علمی بود و ده‌ها نشست تخصصی برگزار شد. امتیاز این نشست‌ها کاربردی بودن آن‌ها است. در همین راستا کارگاه‌هایی هم برگزار شد.

علوم انسانی اسلامی در مقابل علوم انسانی غربی

وی با بیان اینکه الان بین علوم انسانی رایج غربی و علوم انسانی اسلامی فاصله زیادی داریم زیرا علوم انسانی غربی مبتنی بر تعریف مادی از انسان است، گفت: اقتصاد، حقوق، تعلیم و تربیت و مدیریت یک انسان غیرالهی با الهی فرق دارد و کسی که به آخرت معتقد نیست، نوع حقوق و حدود او هم تفاوت خواهد کرد؛ بنابراین باید تلاش زیادی در این عرصه صورت بگیرد وگرنه متأسفانه مانند سال 88، خواص و نخبگان ما هم در دام فتنه‌ها خواهند افتاد. ما تلاش کردیم در این مؤسسه ارتباط علوم و معارف اسلامی را برقرار کنیم و یک دانشجو حداقل اصول اولیه ارتباط یک علم مانند اقتصاد و حقوق را با اسلام بداند. کارگاه‌های متعددی در همین راستا برگزار کرده‌ایم و در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به چاپ نشریات، اضافه کرد: این مجموعه در کمتر از یک دهه فعالیت نشریه بین‌المللی مسار القانون را در حوزه حقوق در دست چاپ دارد و در رشته‌های دیگر هم تولید خواهد شد و تلاش بر این است که بتواند به صورت میان‌رشته‌ای به گفتمان بین کشورهای اسلامی تبدیل شود. 

انتقال تجارب علمی به عراق

معصومی افزود: انتقال تجارب علمی جمهوری اسلامی در عرصه تدوین رشته‌ها و سرفصل دروس به کشور عراق از جمله کارهایی است که با حضور استادانی از دو کشور در دست انجام است. همچنین تطبیق میان قوانین عراق، اردن، مصر و ایران از دیگر کارهایی است که انجام می‌شود. تمامی رشته‌ها و دروس این مرکز به زبان عربی است و کتابخانه‌ای هم متناسب با نیاز دانشجویان و رشته‌ها به این زبان وجود دارد که تلاش داریم زبان انگلیسی هم رواج پیدا کند.

معصومی از برگزاری مسابقات پژوهشی خبر داد و اظهار کرد: در حوزه بازتاب‌های انقلاب اسلامی مسابقه‌ای به زبان عربی برگزار کردیم و استقبال خوبی هم انجام شده یا در مناسبات حوزه و دانشگاه مسابقه برگزار شد و تأثیر زیادی برای تبادل افکار وجود دارد. همچنین نمایشگاهی از مجموعه آثار پژوهشی این مؤسسه در این هفته در داخل مؤسسه دایر شده است.  

همکاری مؤسسه در برگزاری کنگره علوم انسانی اسلامی

وی همچنین از همکاری در برگزاری کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی که توسط مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) در حال برگزاری است، خبر داد و افزود: پیش‌همایش این کنگره با محوریت اندیشه‌های آیت‌الله مصباح یزدی در روزهای دهم تا دوازدهم دی ماه امسال در قم و تهران برگزار می‌شود و یک روز همایش هم در مؤسسه آموزش عالی علوم و معارف برگزار خواهد شد.

انتهای پیام
captcha