نبود قانون برای سمن‌ها؛ مهم‌ترین علل توسعه نیافتن تشکل‌ها
کد خبر: 4108399
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۱
در نشست «مسائل و چالش‌های قانونی تشکل‌های جوانان» مطرح شد؛

نبود قانون برای سمن‌ها؛ مهم‌ترین علل توسعه نیافتن تشکل‌ها

در نشست مسائل و چالش‌های قانونی تشکل‌های جوانان، نبود قانون برای سمن‌ها از مهم‌ترین علل توسعه نیافتن تشکل‌ها مطرح شد.

به گزارش ایکنا، نشست علمی پژوهشی «مسائل و چالش‌های قانونی تشکل‌های جوانان» با عنوان «قوانین و مقررات سازمان‌های مردم‌نهاد جوانان » به‌مناسبت هفته پژوهش، در محل ساختمان جوانان وزارت ورزش و جوانان برگزار شد.

بررسی قوانین و مقررات مؤثر بر حوزه سازمان‌های مردم‌نهاد جوانان عنوان طرح پژوهشی بود که به سفارش مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان توسط پژوهشکده مطالعات توسعه سازمان جهاد دانشگاهی تهران در سال 1400 انجام‌ شد.

در این نشست علمی‌ پژوهشی، مریم احمدی‌گیوی، عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی و مجری طرح و بهمن مشکینی، مشاور طرح، دستاوردهای این طرح تحقیقاتی را ارائه کردند.

علل توسعه نیافتن تشکل‌ها

مریم احمدی‌گیوی، عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی وضع موجود، خلأها و مسائل قانونی، توسعه تشکل‌ها و تشکل‌های جوانان در چهار محور حوزه قوانین و مقررات، حکمرانی مشارکت اجتماعی، مسائل حوزه وزارت ورزش و جوانان و تشکل‌های جوانان بر اساس یافته‌های تحقیق را شرح داد و نبود قانون برای سمن‌ها را از مهم‌ترین علل توسعه نیافتن تشکل‌ها دانست.  

وی مهم‌ترین مسائل قانونی خاص تشکل‌های جوانان در حوزه وزارت را اجرایی‌ نشدن قانون، اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان، مناقشه محدوده سنی تشکل‌ها، ضعف نظام آموزش تشکل‌ها، برخی رویکردها و تعاملات ناکافی ستاد وزارت و ادارات کل استان‌ها، کم اعتباری اعتبارنامه‌های سازمان ملی جوانان سابق، مشکلات ثبت سمن، مشکلات حقوقی سمن‌ها و... برشمرد.

در ادامه این نشست علمی بهمن مشکینی راهکارهای به‌دست‌آمده از این طرح را ارائه کرد.

تدوین رویکردها و نظام جامع مشارکت اجتماعی جوانان، همکاری و تلاش برای تصویب قانون تشکل‌های اجتماعی و تعیین جایگاه تشکل‌های جوانان در آن، اصلاح و ارتقای ساختار حوزه تشکل‌های جوانان درون وزارتخانه و حمایتگری لازم برای توسعه تشکل‌های جوانان و مضمون بند پیشنهادی به وزارت ورزش و جوانان جهت ارائه پیشنهاد برای برنامه هفتم توسعه از مهم‌ترین سرفصل‌های این راهکارها بود.

این نشست با حضور رئیس، معاون و کارشناسان مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی،  معاون و کارشناسان دفتر مشارکت‌های اجتماعی جوانان، سرپرست پژوهشکده مطالعات توسعه جهاد دانشگاهی و شماری از دبیران سمن‌های جوانان برگزار شد و حضار در حوزه این طرح و تشکل‌های جوانان گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردند.

انتهای پیام
captcha