فعالیت‌های اتحادیه قرآنی چهارمحال‌وبختیاری تشریح شد
کد خبر: 4109097
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۵

فعالیت‌های اتحادیه قرآنی چهارمحال‌وبختیاری تشریح شد

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی چهارمحال‌وبختیاری ضمن پرداختن به برخی موانع و مشکلات در تحقق اهداف و برنامه‌های اتحادیه، به تشریح اهم فعالیت‌های این مجموعه از بدو آغاز به‌کار تا کنون پرداخت.

مرتضی رفیعی، مدیر عامل اتحادیه قرآنی استان

مرتضی رفیعی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از استان در تشریح اهم فعالیت‌های این اتحادیه در شش ماهه گذشته تا کنون با اشاره به اینکه پیگیری زمین جهت احداث مجمتمع قرآنی و استقرار اتحادیه از زمین‌هایی که معارض ندارند در حال انجام است، اظهار کرد: این موضوع در دیدار مدیرعامل اتحادیه کشور با استاندار چهارمحال‌وبختیاری نیز مطرح و مطالبه شد اما با وجود ارائه برنامه‌ها و مطالبات، هیچ بازخورد و اقدامی را در جهت مساعدت شاهد نبوده‌ایم.

وی با ذکر اینکه درخواست و پیگیری جهت انتصاب مشاور قرآنی استاندار نیز انجام شده است، ادامه داد: در این مورد نیز منتظر نظر نهایی استانداری هستیم که اگر ظرفیت اتحادیه در این موضوع دیده شود، طبعاً قدرت اجرایی و عملیاتی این مجموعه در استان و به‌ویژه در بین دستگاه‌ها و نهادها تقویت خواهد شد.

رفیعی با ابراز خرسندی از اضافه شدن اتحادیه‌های استانی به شورای فرهنگ عمومی استان‌ها که اخیراً ابلاغ شده و به‌زودی محقق می‌شود، گفت: مهم‌ترین خروجی این تصمیم به‌جا، دیده شدن و شناخته شدن اتحادیه است چرا که با حضور در شورای فرهنگ عمومی استان امکان بیان دیدگاه‌ها و انتقال مشکلات و نیز ارائه راهکارها در حضور مدیران ارشد و نیز اعضای حقیقی و حقوقی تأثیرگذار در ساحت فرهنگی برایش ایجاد می‌شود. ضمن اینکه این دیده شدن می‌تواند مقدمه نشست‌ها و تعاملات بیشتر اتحادیه قرآنی استان با فعالان فرهنگی و نیز دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی خواهد شد.

این چهره قرآنی استان تأکید کرد: از زمان آغاز به‌کار اتحادیه تا کنون، مطالبات قرآنی فراوانی در جلسات متعدد با مدیران کل ادارات به‌ویژه نهادهای فرهنگی و قرآنی مطرح شده است اما به‌نظر می‌رسد اراده‌ای برای همکاری و هم‌افزایی وجود ندارد؛ از اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان انتظار می‌رود که ظرفیت اتحادیه را در برنامه‌ها و محافل خود ببیند، از جمله انتظار بود در راستای رایزنی‌ها و وعده‌هایی که در جلسه با مدیرکل داشتیم، از اتحادیه نیز جهت حضور در برنامه اختتامیه مسابقات قرآن کریم که هفته گذشته برگزار شد، دعوت به‌عمل بیاید.

رفیعی ظرفیت اتحادیه در برپایی مسابقات قرآن را مورد تأکید قرار داد و افزود: اتحادیه به‌مدد مردمی بودن، این ظرفیت را دارد که آحاد فعالان قرآنی در اقصا نقاط استان را به سمت مشارکت فعالانه مسابقات قرآن سوق دهد و تشویق کند که این موضوع را نیز در نشست اعضای هیئت مدیره اتحادیه با مدیرکل اوقاف استان یادآور شدیم و جهت همکاری اعلام آمادگی کردیم.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی استان با اشاره به اینکه اتحادیه حُسن نیت خود را در تعامل با ادارات فرهنگی و قرآنی ثابت کرده و در تک‌تک ادارات حضور یافته و جلسات خوبی با مدیران داشته است، گفت: امید است فضای گاه رقابتی نهادهای قرآنی جای خود را به فضای تعامل و هم‌افزایی بدهد، اگر این همکاری و اتحاد ایجاد شود یقین بدانید که فعالان و نیروهای قرآنی استان نیز انگیزه و روحیه بهتری برای کار قرآنی خواهند داشت.

وی ادامه داد: در این خصوص به ذکر این مثال اکتفا می‌کنم که تلاش‌های دو ماهه اتحادیه برای تشکیل یک گروه تواشیح فاخر و توانمند از فعالان قرآنی شاخص که در برنامه‌های مختلف به اجرای برنامه بپردازد و نیاز استان نیز در این زمینه پاسخ داده شود، به‌دلیل وجود فضای رقابتی و غیرحمایتی به سرانجام نرسید.

رفیعی در ادامه با ابراز خرسندی از انتخاب مجمع خیران قرآنی چهارمحال و بختیاری و همکاری سازنده اتحادیه در جهت تحقق این موضوع، بیان کرد: احیای مجمع یکی از تأکیدات هیئت مدیره اتحادیه در جلسات ماهانه بود که نایب رئیس اتحادیه متولی این امر شد و خوشبختانه تلاش‌ها در راستای تشکیل مجمع خیران به ثمر نشست و انتخابات شکل گرفت.

وی ادامه داد: از مجمع خیران قرآن و عترت(ع) انتظار داریم که در کنار اتحادیه قرار گیرد و جلسات مشترکی داشته باشیم تا بتوانیم با همکاری یکدیگر کارهای خوبی را شکل بدهیم، اگر این هم‌افزایی صورت بگیرد و اتحادیه در کنار مجمع خیران مستقر شود، مشکل مکان دفتر اتحادیه نیز حل خواهد شد.

مدیرعامل اتحادیه قرآنی استان با اشاره به اینکه سرکشی از مؤسسات و مراکز قرآنی عامل مهمی در ترغیب و ایجاد انگیزه در فعالان قرآنی است، بیان کرد: در این راستا، سرکشی از مؤسسه نورالثقلین فارسان انجام شد و در حد بضاعت از دست‌اندرکاران این مؤسسه فعال و پویا تجلیل به‌عمل آمد که خوشبختانه بازخورد خوبی داشت و امید است این رویکرد تأثیرگذار را بتوانیم ادامه دهیم.

رفیعی با اشاره به اینکه اتحادیه استانی مجری مصوبات و برنامه‌های اتحادیه کشور است، تصریح کرد: اتحادیه کشوری تفاهم‌نامه‌ای را با فراجا امضا کرده است تا آموزش قرآنی نیروها با همکاری اتحادیه انجام شود، در همین راستا ما نیز در استان با نیروی انتظامی رایزنی داشتیم که صفر تا صد آموزش قرآن به نیروهای این نهاد به اتحادیه سپرده شده است.

وی همچنین به اجرای طرح بیمه معلمین قرآنی اشاره کرد و توضیح داد: تعداد ۵۳ فعال قرآنی استان تحت پوشش صندوق اجتماعی بیمه کشاورزان که بیمه معلمین و فعالان قرآنی را نیز تحت پوشش قرار می‌دهد، قرار گرفتند. اتحادیه قرآنی کشور همچنین به عضویت هیئت مصاحبه‌گر مؤسسات و مراکز قرآنی تحت پوشش سازمان تبلیغات اسلامی و فرهنگ و ارشاد اسلامی درآمده است که اتفاق مثبتی است و آثار این دست اقدامات به استان‌ها نیز تسری می‌یابد.

رفیعی‌ با بیان اینکه ۲۲ مؤسسه قرآنی استان اطلاعات مربوط به مربیانی را که مایل به تشکیل کلاس در شبکه شاد هستند ثبت کرده و به شبکه شاد پیوسته‌اند، افزود: یکی از فعالان قرآنی مؤسسات نیز به‌عنوان نماینده استان برای آموزش بستر آموزشی شاد به مدیران و مربیان مؤسسات و مراکز قرآنی معرفی شده است. همچنین فراخوان ثبت‌نام از مؤسسات جهت شرکت در دوره توانمندسازی مدیران قرآنی منتشر شده است که این دوره از سوی اتحادیه کشوری و با همکاری مرکز فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان جهاددانشگاهی به‌صورت آفلاین و از طریق سامانه آموزش مجازی جهاددانشگاهی برگزار می­‌شود.

مدیرعامل اتحادیه اتحادیه قرآنی استان گفت: شرکت در مجامع فصلی در مشهد مقدس و شیراز، نشست هیئت مدیره اتحادیه استان با استاندار با حضور مدیر عامل اتحادیه کشوری، نشست با مدیران کل و معاونان دستگاه‌ها و نیز رؤسا و کارشناسان فرهنگی و قرآنی ادارات، برگزاری مستمر جلسات ماهانه اعضای هیئت مدیره اتحادیه، حضور در جلسات مجازی مدیران عامل اتحادیه‌های استانی و ارائه گزارش و بیان دیدگاه‌ها و عضویت در کارگروه فرهنگی و قرآنی دانشگاه علمی کاربردی از اهم فعالیت‌های اتحادیه قرآنی استان در چند ماهه اخیر بوده است.

انتهای پیام
captcha