از محکومیت تعرض به مسجدالاقصی در شورای امنیت تا درخواست مراکش از رژیم صهیونیستی
کد خبر: 4112554
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۲
تحولات فلسطین؛

از محکومیت تعرض به مسجدالاقصی در شورای امنیت تا درخواست مراکش از رژیم صهیونیستی

در جلسه روز گذشته شورای امنیت سازمان ملل، اکثریت کشورهای عضو از حفظ وضعیت کنونی مسجدالاقصی حمایت و اقدام تحریک‌آمیز وزیر صهیونیست را محکوم کردند. از سوی دیگر مراکش اعلام کرد که قبل از افتتاح سفارتش در تل‌آویو، رژیم صهیونیستی باید حاکمیت مراکش بر صحرای غربی را به رسمیت بشناسد.

به گزارش ایکنا به نقل از رویترز، پس از یورش وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی، اعضای شورای امنیت در جلسه‌ روز گذشته خود بر لزوم حفظ وضعیت کنونی مسجد الاقصی تأکید کردند.

چند روز پس از بازدید ایتمار بن غفیر، وزیر امنیت جدید اسرائیل از این مکان، اعضای شورای امنیت سبا ابراز نگرانی از اقدام وزیر افراطی صهیونیست، بر لزوم حفظ وضعیت موجود در مسجد الاقصی در بیت‌المقدس،  تأکید کردند.

یک مقام اسرائیلی مدعی شد که بن غفیر از قانونی پیروی کرده است که به غیرمسلمانان اجازه می‌دهد تا از آنجا دیدار کنند اما نماز نخوانند.

ریاض منصور، نماینده فلسطین در سازمان ملل متحد، از شورای امنیت خواست تا اقدامی انجام دهد؛ هرچند با توجه به اینکه ایالات متحده به طور سنتی از اسرائیل محافظت می‌کند، بعید است سازمان ملل اقدام مؤثری در این زمینه انجام دهد. منصور در جمع 15 عضو شورای امنیت گفت: اسرائیل باید از چه خط قرمزی عبور کند تا شورای امنیت بالاخره بگوید دیگر بس است.

خالد خیاری، مقام ارشد امور سیاسی سازمان ملل متحد، به شورای امنیت گفت که این اولین بازدید یک وزیر کابینه اسرائیل از این مکان از سال 2017 است. او گفت: هر چند که این دیدار با خشونت همراه نبود اما با توجه به حمایت قبلی بن غفیر از تغییرات در وضعیت موجود، تحریک‌آمیز تلقی می‌شود.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد از همه طرف‌ها خواست از اقداماتی که می‌تواند تنش‌ها را در داخل و اطراف اماکن مقدس تشدید کند، خودداری کنند.

گیلعاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل پیش از این نشست به خبرنگاران مدعی شد: یهودیان مجاز به بازدید از مقدس‌ترین مکان در یهودیت هستند. این حق هر یهودی و هر یهودی است. اسرائیل به وضعیت موجود آسیبی نرسانده است و هیچ برنامه‌ای برای انجام آن ندارد.

از سوی دیگر رابرت وود، معاون سفیر ایالات متحده در سازمان ملل، گفت: ایالات متحده متعهد به راه‌حل دو کشوری برای مناقشه بین اسرائیل و فلسطینی‌ها و نگران هر اقدام یک‌جانبه‌ای است که تنش‌ها را تشدید یا عملی شدن راه‌حل تشکیل دو کشور را تضعیف می‌کند.

وود افزود: ما متذکر می‌شویم که حکومت نتانیاهو خواستار حفظ وضعیت موجود در رابطه با اماکن مقدس است. ما از دولت اسرائیل انتظار داریم که به این تعهد عمل کند.

نماینده روسیه نیز  یورش بن غفیر به مسجد الاقصی را یک اقدام تحریک‌آمیز دانست و گفت:  این حادثه شبیه حوادثی است که در سال ۲۰۰۰ رخ داد؛ زمانی که شارون با صدها تن از نیروهای پلیس اسرائیل به مسجدالاقصی رفت و همین مسئله موجب وقوع انتفاضه دوم فلسطین شد که به کشته شدن هزاران نفر منجر شد. 

وی گفت: آمریکایی‌ها در کمیته چهارجانبه برای ازسرگیری روند صلح مخالفت کردند و در واقع آنها با روند صلح بازی می‌کنند و از آن برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کنند اما این مسئله به هیچ گونه راهکار مناسبی منجر نخواهد شد.

نماینده چین نیز در سخنانی از اقدام مقامات صهیونیست درباره مسجد الاقصی ابراز نگرانی کرد. وی گفت: ما هر گونه تدابیری را درباره تغییر وضعیت کنونی قدس محکوم و از تشکیل کشور فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ حمایت می‌کنیم.

نماینده فرانسه هم از نگرانی عمیق این کشور درباره یورش به مسجد الاقصی خبر داد و گفت: باید برای ممانعت از تشدید اوضاع تلاش کرد. وی افزود: فرانسه خواهان احترام به وضعیت تاریخی کنونی در قدس و مسجدالاقصی است. یورش به مسجدالاقصی هیچ کمکی به تحقق صلح نمی‌کند. باید سیاست شهرک‌سازی متوقف شود. ما به راهکار تشکیل دو کشور پایبند هستیم.

آماده‌باش پلیس اسرائیل

پلیس اسرائیل در پی احتمال برگزاری تظاهرات اعتراض‌آمیز فلسطینی‌ها بعد از نماز جمعه امروز در  حالت آماده‌باش کامل قرار گرفت.

پیش‌بینی می‌شود در پی حمله چند روز قبل بن غفیر وزیر افراط‌گرای کابینه نتانیاهو به مسجدالاقصی، نماز جمعه این هفته با اعتراضات فلسطینیان به این اقدام همراه شود. 

عملیات عرین الاسود

گروه مقاومت «عرین الأسود» (شیران بیشه) اعلام کرد که طی ساعات گذشته نیروهای این گروه مقاومت فلسطینی پادگان حواره و پست ایست و بازرسی عورتا و حواره نظامیان صهیونیست واقع در جنوب نابلس را هدف تیراندازی و بسته‌های انفجار خود قرار دادند.

همچنین رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند، نیروهای فلسطینی به سمت یک نظامی صهیونیستی در شهرک صهیونیستی «هار برخا» واقع در جنوب نابلس تیراندازی کردند.

مبارزان فلسطینی در غرب جنین نیز پست ایست و بازرسی «الجلمه» نظامیان صهیونیست را هدف بسته انفجاری قرار دادند.

از سوی دیگر نظامیان صهیونیست پنجشنبه شب به منطقه «جبل المکبر» واقع در قدس اشغالی یورش بردند و شماری از جوانان فلسطینی را بازداشت کردند.

در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی در مناطق مختلف کرانه باختری رود اردن عملیات ضد صهیونیستی در طول ماه‌های اخیر به شدت افزایش یافته است؛ به گونه‌ای که سران سیاسی و نهادهای نظامی و امنیتی این رژیم به ناتوانی خود در مقابله با این عملیات‌ها اذغان کرده و درباره گسترش آن هشدار می‌دهند.

درخواست مراکش از رژیم صهیونیستی

مراکش اعلام کرد که قبل از افتتاح سفارتش در تل‌آویو؛ رژیم صهیونیستی باید حاکمیت مراکش بر صحرای غربی را به رسمیت بشناسد.

چهار مسئول سابق و کنونی اسرائیلی به سایت اکسیوس آمریکا اعلام کردند: طی ماه‌های گذشته در هر مناسبتی که مسئولان اسرائیل خواهان ارتقای دفتر ارتباطی با مراکش شدند، مسئولان این کشور تأکید کردند که اسرائیل باید حاکمیت مراکش بر صحرای غربی را به رسمیت بشناسد. تل آویو تصمیم گرفته که وارد این مسئله نشود، چراکه وزارت خارجه معتقد است رباط از مسئله به رسمیت شناختن حاکمیت بر صحرای غربی به عنوان بهانه‌ای برای عدم افتتاح کامل سفارت در تل‌آویو به دلیل انتقادهایی که به خاطر توافق عادی سازی روابط در معرض آن قرار گرفته، استفاده می‌کند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا سال ۲۰۲۰ به عنوان بخشی از معامله عادی سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و مراکش حاکمیت این کشور بر صحرای غربی را به رسمیت شناخت.

مراکش به جای سفارت یک دفتر ارتباطی دیپلماتیک در اراضی اشغالی افتتاح کرد اما ژانویه ۲۰۲۱ محمد ششم، پادشاه مراکش در مکالمه تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد که به افتتاح سفارت در تل آویو به عنوان بخشی از مرحله بعدی عادی‌سازی روابط پایبند است.

انتهای پیام
captcha