پاسخ به شبهه تحریف قرآن در کتاب «نصوص فی علوم‌القرآن»
کد خبر: 4118629
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۸

پاسخ به شبهه تحریف قرآن در کتاب «نصوص فی علوم‌القرآن»

مدیرگروه مطالعات قرآنی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: یکی از اتهاماتی که برخی به شیعه می‌زنند این است که شیعه معتقد به تحریف قرآن بوده و کتاب «نصوص فی علوم‌القرآن» به این شبهه پاسخ داده است.

کتاب «نصوص فی علوم‌القرآن»به گزارش ایکنا از خراسان‌رضوی و به نقل از آستان‌نیوز، حجت‌الاسلام محمدحسن مؤمن‌زاده، مدیر گروه مطالعات قرآنی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی به انتشار کتاب «نصوص فی علوم‌القرآن» تألیف سیدعلی موسوی دارابی اشاره و اظهار کرد: مهمترین مبحث در این اثر، نزول و جمع‌آوری قرآن، وحی و کیفیت آن، نزول دفعی یا یکباره قرآن و اینکه آیا قرآن تحریف شده یا همان چیزی است که بر پیامبر نازل شده است محسوب می‌شود. دانشمندان برخی مذاهب اسلامی معتقدند شیعیان اعتقاد دارند قرآن تحریف شده است.

وی افزود: یکی از کارهای مهمی که در این اثر انجام شده پاسخ به این شبهه است، در واقع شیعه معتقد است هیچ تحریف و نقصانی در قرآن رخ نداده و همان چیزی است که بر پیامبر اکرم(ص) نازل شده است.

این پژوهشگر قرآنی ادامه داد: در کتاب «نصوص فی علوم‌القرآن» ۱۰۰ نظریه از علمای شیعه، روایات اهل‌البیت(ع) و تعدادی از نظریات علمای اهل سنت موجود و نتیجه آن این است که به اعتقاد شیعه قرآنی که اکنون در دست ماست همان قرآنی است که بر قلب مبارک پیامبر اکرم(ص) نازل شده است.

مؤمن‌زاده تصریح کرد: نگارش این کتاب در موضوعات مختلف به‌خصوص مبحث سبعه احراف بحث ناسخ و منسوخ، محکم و متشابه و علوم حول‌القرآن ادامه پیدا کرده است. این کتاب به زبان عربی و تاکنون ۱۳ جلد آن منتشر شده و جلد ۱۴ آن نیز در دست تألیف است.

وی ادامه داد: این اثر برجسته و سودمند حاوی یک سلسله مباحث علوم قرآنی از متون قدیم و جدید که از لابه‌لای ده‌ها کتاب علوم قرآنی، تفسیری، روایی، تاریخی، فقهی، اصولی، کلامی و فلسفی استخراج و به‌صورت یک دایرة‌المعارف عظیم علوم قرآنی در دسترس قرآن‌پژوهان قرار گرفته است.

مدیر گروه مطالعات قرآنی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی افزود: نخستین جلد از این کتاب به موضوع کیفیت نزول وحی پرداخته است، نخستین و آخرین سوره و آیه و کیفیت نزول وحی و ترتیب سوره‌های مکی و مدنی موضوع دومین جلد از این کتاب و در جلد سوم نیز جمیع قرآن از جهات مختلف از زمان پیامبر(ص) و بعد از ایشان مورد بررسی قرار گرفته است.

وی گفت: جلد چهارم کتاب «نصوص فی علوم‌القرآن»، درباره مفاهیم آیات و واژه‌های قرآن کریم و جلد پنجم به بعد با موضوع علم قرائات تألیف شده است، در میان مجلدات انتشار یافته، جلد چهارم این اثر به دلیل پرداختن به موضوع «عدم تحریف قرآن» و بررسی دیدگاه بیش از صد دانشمند شیعه، اهمیت خاصی دارد.

انتهای پیام
captcha