سوئد با حمایت از اسلام‌ستیزی به همزیستی ضربه می‌زند + فیلم
کد خبر: 4118633
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۲
کارشناس حقوق بشر بحرینی در وبینار ایکنا:

سوئد با حمایت از اسلام‌ستیزی به همزیستی ضربه می‌زند + فیلم

سیدعباس شبر الموسوی، کارشناس حقوق بشر بحرینی و فعال سیاسی تأکید کرد که سوئد با حمایت از اسلام‌ستیزی و هتک حرمت مقدسات، همزیستی در جامعه این کشور را هدف گرفته است. جزء اصول همزیستی؛ ایجاد قوانینی است که از روابط بین ارکان یک ملت صیانت می‌کند، نه اینکه تفرقه و پراکندگی ایجاد کند.

«سیدعباس شبر الموسوی»، رئیس بخش آزادی‌های دینی سازمان حقوق بشر «صلح»

به گزارش ایکنا، به دنبال هتک حرمت قرآن کریم و اهانت به مقدسات اسلامی در چند کشور اروپایی، وبینار بین‌المللی «بررسی راهبرد جاهلیت مدرن در مواجهه با عقلانیت رهایی‌بخش توحیدی» ساعت ۱۳ امروز، ۱۲ بهمن، از سوی خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) برگزار شد.

سیدعباس شبر الموسوی، مدیر بخش آزادی‌های دینی در سازمان صلح برای حقوق بشر بحرین طی سخنانی که در ویدئوی ارسالی خود برای این وبینار ایراد شد، تأکید کرد که سوئد با حمایت از توهین به مقدسات، همزیستی مسالمت‌آمیز جامعه این کشور را هدف گرفته است.


بیشتر بخوانید:


مشروح سخنان شبر الموسوی در ادامه از نظر می‌گذرد.

با سلام و صلوات بر محمد و آل محمد

سلام بر عزیزان و رحمت خداوند بر شما باد

خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: «بى‏‌ترديد ما اين قرآن را به تدريج نازل كرده‏‌ايم و قطعاً نگهبان آن خواهيم بود.»

یقیناً در مورد آتش زدن قرآن کریم در کشور سوئد و همچنین در برخی کشورهای غربی بر خلاف ادعای برخی سیاستمداران این امر هیچ ارتباطی با آزادی بیان ندارد، اخیراً افرادی آمدند و گفتند سوئد کشور آزادی است و نمی‌توان از موضوع آزادی اندیشه و بیان گذشت.

جای تعجب دارد که از طرف‌هایی که با قانون سر و کار دارند هم همین سخنان را می‌شنویم؛ کسانی که به مفاد قانون اهتمام دارند در حالی که با مراجعه‌ ساده‌ای به اعلامیه جهانی حقوق بشر و دو ماده 18 و 26 انسان کاملاً درک می‌کند که چنین ادعاهایی غلط است و مسلمانان از گروه‌ها و اقشار اصلی در کشور سوئد هستند؛ همچنین در خصوص قانون سوئد نیز نمی‌توان بهانه قانونی برای این جرم بیاورند؛ بخصوص که قانون این کشور هم از داشتن چنین حقی منع کرده است؛ از جمله اینکه مثل اتفاق اخیر کتاب مقدس مسلمانان سوزانده شود.

در فصل شانزدهم قانون کیفری سوئد صادره در سال 1991م چنین امری ممنوع اعلام شده و در آن آمده است «هر کسی که در ملأ عام هرج و مرج و جنجالی بپا کند و رفتاری مرتکب شود که موجب ایجاد خشم در بین مردم شود به دلیل رفتار تحریک‌آمیز با جریمه نقدی روبه‌رو می‌شود.»

اینجا از «ملأ عام» صحبت می‌شود و در قانون سوئد برای اولین بار  در سال 1956 م هم آمده است و به موضوع برهم زدن نظم عمومی و ایجاد آشوب در راه، خیابان، پارک، میادین و هر جایی که در آن اجتماعی باشد، مرتبط می‌شود؛ بنابراین نمی‌توان در خصوص این رفتار فقط به قانون آزادی اندیشه و بیان استناد کرد و امکان مجازات یک فرد به دلیل اتخاذ چنین رفتاری وجود دارد و می‌دانید که اگر پرچم یک کشور به آتش کشیده شود که یک نماد محسوب می‌شود، مجازات وجود دارد؛ زیرا از نظر خودشان سوزاندن پرچم رفتاری تحریک‌آمیز و جنجالی محسوب و موجب ایجاد نارضایتی عمومی نزد شهروندان سوئدی می‌شود و این نزد آنها طبیعی است که یک فرد به دلیل سوزاندن پرچم مجازات شود.

اما اینجا پای برخی نمادهای دینی به میان می‌آید و اتفاق اخیر در قرآن‌سوزی در چند منطقه آن هم به شکل عمدی و اقدامی تحریک‌آمیز به منظور برانگیختن احساسات مسلمانان سوئدی و تکرار این جرم در کشورهای دیگر حتی در سطح دیپلماسی هم بین کشورها تأثیر گذاشته است. ما در اینجا می‌پرسیم و البته حق ماست که بپرسیم و بگوییم که چرا مقامات سوئدی از چنین رفتارهای خصمانه علیه یک گروه دینی اصلی در کشورشان طرفداری می‌کنند!

ما وقتی از همزیستی سخن می‌گوییم، جزء اصول همزیستی، ایجاد قوانینی است که از روابط بین ارکان یک ملت صیانت می‌کند، نه اینکه بین یک ملت تفرقه و پراکندگی ایجاد کند.

از همین رو از دولت سوئد می‌خواهیم که در اظهارات برخی مقامات این کشور تجدید نظر و قوانین دیگری تصویب کند که می‌تواند از اقلیت مسلمان در این کشور که از خصومت برخی طرف‌ها رنج می‌برد و در عین حال بخش لاینفکی از دولت فعلی سوئد هستند، صیانت کند

از همین رو از دولت سوئد می‌خواهیم که در اظهارات برخی مقامات این کشور تجدید نظر و قوانین دیگری تصویب کند که می‌تواند از اقلیت مسلمان در این کشور که از خصومت برخی طرف‌ها رنج می‌برد و در عین حال بخش لاینفکی از دولت فعلی سوئد هستند، صیانت کند.

ما از این مقامات می‌خواهیم برای ایجاد فضای همزیستی مسالمت‌آمیز در کشورشان تلاش کنند و صدای مسلمانان این کشور را بشنوند و یادآوری می‌کنم که قانون جرم شمردن قضیه آتش زدن نمادهای دینی و کتب آسمانی در حال حاضر در فنلاند هم وجود دارد و در این کشور چنین اتفاق‌هایی رخ نمی‌دهد و از همین رو می‌تواند این قضیه الگو باشد و در سوئد هم اقداماتی صورت گیرد تا به این نمادها توهین نشود و این کشور هم از موضوع کشمکش‌های داخلی به عنوان موانعی که می‌تواند احساسات مسلمانان در سوئد را برانگیزد، خلاصی یابد.

گفتنی است، وبینار بین‌المللی «بررسی راهبرد جاهلیت مدرن در مواجهه با عقلانیت رهایی‌بخش توحیدی» با حضور سهراب انبارکی؛ رئیس بسیج حقوقدانان کشور و سخنرانی مجازی مسعود شجره؛ رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی در لندن، یوسف قاروط؛ نماینده مجلس اعلای شیعیان لبنان در سوئد، محسن پاک‌آیین، دیپلمات پیشین کشورمان، حاخام یوسف حمامی لاله‌زار؛ رهبر دینی کلیمیان ایران و حجت‌الاسلام شبر الموسوی، رئیس بخش آزادی‌های دینی سازمان صلح بحرین برگزار شد.

وبینار «بررسی راهبرد جاهلیت مدرن در مواجهه با عقلانیت رهایی‌بخش توحیدی» به صورت زنده از وب‌سایت و صفحه آپارات ایکنا و سامانه رویتاب به آدرس‌های roytab.ir/webinariqna و aparat.com/iqnanews/live نیز پخش شد.

انتهای پیام
captcha