پردیس فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان رضوی افتتاح می‌شود
کد خبر: 4118732
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۲

پردیس فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان رضوی افتتاح می‌شود

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان رضوی از افتتاح پردیس فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی این سازمان خبر داد و گفت: این پردیس بخشی از یک رویکرد جدید حوزه فرهنگی جهاد دانشگاهی در مسیر شکوفایی استعدادهای نخبگان با هدف نوآوری فرهنگی و کمک به اقتصاد فرهنگ در مشهد است.

سعید خدیوی معاون فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان رضویسعید خدیوی معاون فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، با اشاره به اینکه آیین افتتاح «پردیس فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان رضوی» فردا ۱۲ بهمن ماه ساعت ۹ صبح همزمان با آغاز دهه فجر در مجتمع شریعتی برگزار می‌شود، اظهار کرد: انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی بود که جهاددانشگاهی مولود آن است و از این رو پیوندی عمیق و جدی بین حوزه فرهنگی جهاددانشگاهی و انقلاب اسلامی وجود دارد.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته نهادهای انقلابی نتوانسته‌اند آن طور که باید در انجام فعالیت‌های فرهنگی موفقیت‌آمیز عمل کنند، افزود: امروز بیش از هر چیز به نوآوری در عرصه فرهنگی و به‌روزرسانی این حوزه نیاز داریم. وقتی به تاریخ دینی‌مان نگاه می‌کنیم، می‌بینیم یکی از دلایل استوار ماندن فرهنگ دینی ما، نوآوری و به‌روزرسانی‌هایی است که در حوزه‌های فقه، عرفان و کلام به خصوص در مذهب تشیع شکل گرفته و دین ما را به یکی از به‌روزترین ادیان تبدیل کرده است و مصداق‌های گوناگونی هم در این خصوص وجود دارد.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان رضوی بیان کرد: اما در یکی، دو دهه اخیر به دلیل افزایش سرعت تحولات در حوزه فناوری‌های دیجیتال، فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، نتوانستیم آنچنان که باید خود را با فضای جهانی تطبیق دهیم و همراه با تحولات فرمی و شکلی حوزه فرهنگی، تغییر کنیم. این باعث شده است که ما امروز با نوعی عقب‌ماندگی در حوزه فعالیت‌های فرهنگی از جهت فرم و شکل مواجه باشیم و تمام نهادهای انقلابی معترف باشند که ما نتوانسته‌ایم به گونه‌ای شایسته فرهنگ ایرانی-اسلامی خود را نشان دهیم.

خدیوی ادامه داد: امروز با گسترش اطلاعات، جوانان ما به شبکه‌های جهانی متصل اند و ما باید با این فضا بیشتر آشنا شویم تا بتوانیم از فرهنگ خود حمایت‌های بهتری انجام دهیم. نکته بسیار مهم این است که ما باید بتوانیم به نحوی حوزه فرهنگ را به‌روزرسانی کنیم که هم برای مخاطبان مختلف از هر نسلی جذابیت داشته و مبتنی بر دغدغه‌های آنان باشد و هم با مبانی اخلاقی و ارزشی ما هم‌راستا باشد.

وی با بیان اینکه افتتاح پردیس فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی شروع یک رویکرد جدید در حوزه فرهنگی جهاددانشگاهی است، ابراز کرد: جهاددانشگاهی همواره در عرصه فعالیت‌های فرهنگی پیشگام بوده است، کما اینکه که در ابتدای انقلاب هم خود را متناسب با تحولات فرهنگی به‌روز کرد و در انقلاب فرهنگی در کنار دانشگاه‌ها قرار گرفت و پس از آن در دوره‌ای که کشور با موجی از نسل جدید دانشجویان مواجه بود، جهاددانشگاهی با راه‌اندازی مراکزی مانند خبرگزاری ایسنا و مرکز افکارسنجی ایسپا، توانست از ظرفیت عظیم دانشجویان در حوزه مسائل فرهنگی استفاده کند.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان رضوی اضافه کرد: امروز هم که حوزه دیجیتال و فناوری‌های نرم گسترش یافته است، رویکرد جهاددانشگاهی این است که از پردیس فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی به عنوان یک ابزار برای نشر و گسترش فرهنگ ایرانی‌-اسلامی استفاده کند.

خدیوی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های این رویکرد این است که بر اساس آن، در ارائه خلاقانه محتواهای فرهنگی توجه ویژه می‌شود، گفت: همچنین در ذیل این رویکرد، به جوانان برای تولید محتوای فرهنگی اعتماد و از آنان حمایت می‌شود. به علاوه مهمترین ویژگی این رویکرد این است که در آن به اقتصاد فرهنگ توجه ویژه می‌شود. با توجه به اینکه متاسفانه همواره اقتصاد در این سالها برای دولت‌ها در اولویت قرار داشته، حوزه فرهنگ مورد غفلت بوده است و اکنون افتتاح پردیس فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی نویدبخش این است که دیگر در آینده فرهنگ نه تنها به عنوان یک حوزه یارانه‌بگیر، بار اقتصادی برای دولت نخواهد داشت، بلکه با ایجاد ارزش افزوده و حضور در بازار فرهنگی، می‌تواند کمکی به دولت برای حل مشکلات اقتصادی باشد. به عبارت دیگر امیدواریم که حوزه فرهنگی نه تنها در حل مسائل فرهنگی بلکه برای حل مشکلات اقتصادی نیز در گام دوم انقلاب مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی از یک عقبه غنی فرهنگی برخوردار است، افزود: یکی از مهمترین رسالت‌های ما در پردیس فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی این است که به توانمندسازی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان برای تولید محصولات فرهنگی و حضور در عرصه صنایع خلاق فرهنگی کمک کنیم.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان رضوی ادامه داد: در این مسیر جهاددانشگاهی خراسان رضوی به پشتوانه فرهنگسرایی با قدمت بیش از سه دهه در کنار مرکز علمی -کاربردی و سایر مراکز آموزشی و پژوهشکده گردشگری و زیارت، اساتید مجرب در این حوزه دارد که به عنوان منتور می‌توانند از ایده‌های دانشجویان حمایت کنند و اساتید ما این ایده‌ها را به بلوغ می‌رسانند و دانشجویان با آموزش‌هایی که می‌بینند، می‌توانند با استفاده از زیرساخت‌ها و بازارهای فرهنگی جهاددانشگاهی، ایده‌های خود را تجاری‌سازی کنند تا در کنار ایجاد بالندگی بیشتر در فرهنگ ایرانی-اسلامی، در حوزه توسعه اقتصاد فرهنگ هم موثر واقع شویم.

خدیوی با بیان اینکه پردیس فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان رضوی با مشارکت و حمایت پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی کشور و پارک علم و فناوری استان راه‌اندازی شده است، گفت: در جهاددانشگاهی برخی از استان‌های دیگر هم مراکزی مرتبط با فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی وجود دارد، اما آن چیزی که باعث تمایز پردیس فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان رضوی با دیگر مراکزی که بدین منظور در سایر استان‌ها وجود دارد، می‌شود، این است که این پردیس بخشی از یک رویکرد جدید حوزه فرهنگی جهاد دانشگاهی در مسیر شکوفایی استعدادهای نخبگان با هدف نوآوری فرهنگی و کمک به اقتصاد فرهنگ در مشهد است.

وی بیان کرد: با توجه به ظرفیت‌های جهاددانشگاهی و شهر مشهد، در اولین گام، مرکز کارآفرینی و نوآوری صنایع دستی با همکاری مدیریت تجاری‌سازی و اقتصاد دانش‌بنیان جهاددانشگاهی و سازمان میراث فرهنگی راه‌اندازی خواهد شد. 

انتهای پیام
captcha