واکنش هیجانی در توهین به مقدسات دامنه آن را گسترده‌تر می‌کند
کد خبر: 4118752
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۰

واکنش هیجانی در توهین به مقدسات دامنه آن را گسترده‌تر می‌کند

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت خراسان‌رضوی با اشاره به اینکه جامعه مسلمانان در مقابل توهین به مقدسات باید هوشمندانه و با بصیرت عمل کند، گفت: واکنش هیجانی در توهین به مقدسات دامنه آن را گسترده‌تر می‌کند.

حجت‌الاسلام حجت مجیدی بیلندی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت خراسان‌رضویحجت‌الاسلام حجت مجیدی بیلندی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت خراسان‌رضوی در گفت‌وگو با ایکنا از استان اظهار کرد: توهین به مقدسات مسلمانان کار جدیدی نیست، بلکه دشمنان اسلام، قرآن و انقلاب گاهی به بهانه‌های مختلف دست به این‌گونه اقدامات توهین‌آمیز می‌زنند.

وی درباره چگونگی واکنش جامعه مسلمانان در توهین به مقدسات بیان کرد: در واقع واکنش پیروان یک دین و مکتب به این‌گونه موارد باید همراه با بصیرت باشد، زیرا طبق تأکید قرآن باید به مقدسات سایر ادیان نیز احترام گذاشته شود، لذا براساس آموزه‌های قرآنی حق نداریم در قبال توهین به مقدسات اسلام به مقدسات سایر ادیان واکنش توهین‌آمیز نشان دهیم.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت خراسان رضوی ادامه داد: در راستای آگاهی‌سازی جامعه مسلمانان برای نوع واکنش به عوامل توهین به مقدسات رویکردهای فرهنگی، تربیتی، حقوقی و کیفری باید نهادینه شود.

مجیدی درباره رویکرد فرهنگی و تربیتی تصریح کرد: در این‌باره گام اول آن است که باید هوشمندانه عمل کنیم، لذا باید این سؤال در ذهن باشد که چرا مستکبرین و معاندین به مقدسات توهین می‌کنند و با شناسایی هدف مستکبرین و معاندین طبیعتاً واکنش‌هایی که می‌توانیم نشان دهیم منطقی‌تر و عقلایی‌تر خواهد بود.

وی اظهار کرد: نکته مهم در بحث مستکبرین و معاندین این است که دشمنان اسلام و قرآن گاهی با خلق سوژه‌های مختلف دنبال تحریک مسلمانان علیه یکدیگر هستند، لذا اگر به نقشه آنها پی ببریم بهتر می‌توانیم موضع‌گیری کنیم، لذا باید مراقب باشیم که واکنش‌های هیجانی در مقابل اهداف آنها نشان ندهیم، زیرا واکنش‌های هیجانی دایره اهانت به مقدسات را گسترده‌تر خواهد کرد و با توجه به گسترش فضای مجازی کوچکترین واکنش هیجانی اهانت بیشتر را در پی دارد.

مجیدی با توجه به آیه 125 سوره نحل که خداوند می‌فرماید: ادْعُ إِلَىٰ سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ ۖ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ ۚ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِيلِهِ ۖ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ گفت: با توجه به آموزه‌های قرآنی دعوت به توحید باید همراه با حکمت و موعظه باشد، زیرا خاصیت دعوت به توحید، عقلانیت و رعایت اخلاق است که باید سرلوحه مسلمانان جهان باشد، لذا اقدام دیگری که باید صورت گیرد تا واکنش‌ها در برابر این توهین‌ها مؤثر واقع شود این است که در برابر توهین‌ها، تحقیرها و اقدامات نابخردانه دشمنان از روی لجاجت، عصبیت و سراسیمگی وارد عمل نشد.

وی با اشاره به عملکرد دستگاه دیپلماسی نسبت به اقدامات توهین‌آمیز دشمنان به مقدسات افزود: با توجه به اینکه اسلام دین کامل است در فقه و مبانی اسلام  نیز مجازات‌هایی برای این موارد وجود دارد که دستگاه دیپلماسی و متولیان امر باید براساس مبانی دینی و فقهی حقوقی در برابر این توهین‌ها بایستند و پیگیر آن باشند.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت خراسان رضوی اضافه کرد: براساس مبانی فقهی اسلام مجازات برای توهین به انسان‌ها و مقدسات وجود دارد و براساس این مبانی در اسلام اگر توهین به فرد باشد در صورت گذشت آن فرد مجازات حدف می‌شود، اما این توهین اگر قاطبه مسلمین را نشانه رود آنگاه جنبه عمومی پیدا کرده و جرم است و دین اسلام برای این جرم مجازات تعیین کرده است.

مجیدی در پایان گفت: توهین از روی غفلت و ناآگاهی با توهین مغرضانه و از روی علم و آگاهی متفاوت است و لذا در مورد افرادی که عامدانه و از روی آگاهی به مقدسات توهین می‌کنند وظیفه دستگاه دیپلماسی این است که توهین‌کنندگان را در یک فرآیند قانونی و پس از محرز شدن جرمشان مانند هر مجرم دیگر مجازات کند.

انتهای پیام
captcha