صنایع‌دستی تبلور اقتصاد هویت بنیاد ماست
کد خبر: 4119055
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۳

صنایع‌دستی تبلور اقتصاد هویت بنیاد ماست

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: اقتصاد هویت بنیان ما از خلال صنایع دستی پیدا است، هر جایی در جهان از خاتم ایران، فرش، سفال ، چرم ، چوب و... صحبت به میان می آید، این انسان هنرمند ایرانی است که از مواد اطراف زیست بوم خود و تدبیر اندیشه برای یک تولید کالا تلاش کرده که این عین دانش محوری است.

مریم جلالی معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، مریم جلالی معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، در آیین افتتاح پردیس فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی که امروز 12 بهمن ماه همزمان با آغاز دهه فجر، که در مجتمع دکتر شریعتی جهاددانشگاهی برگزار شد، اظهار کرد: این هنرمندان هستند که هنر این سرزمین را زنده نگه داشته‎اند، امروز اگر از پردیس فناوری نرم می‌گوییم، اگر از نوآوری و خلاقیت حرف می‌زنیم، اگر از اقتصاد دانش بنیان و خلق منش می‌گوییم، این‌ها همه واژه‌هایی هستند که رویکرد عملی ما باید معطوف به این‌ها باشد.

وی ادامه داد: اقتصاد هویت بنیان ما از خلال صنایع دستی پیدا است، هر جایی در جهان از خاتم ایران، فرش، سفال ، چرم ، چوب و... صحبت به میان می‌آید، این انسان هنرمند ایرانی است که از مواد اطراف زیست‌بوم خود و تدبیر اندیشه برای یک تولید کالا تلاش کرده که این عین دانش‌محوری است.

دانش‌بنیان‌تر و هویت‌بنیان‌تر از صنایع‌دستی نداریم

جلالی اظهار کرد: دانش‌بنیان‌تر و هویت‌بنیان‌تر از صنایع‌دستی نداریم که البته این نیز مورد غفلت تاریخی قرار گرفته است. وقتی از فناوری صحبت می‌شود، در اذهان الکترونیک و آزمایشگاه‌های بزرگ و دانشی شکل می‌گیرد و کمتر یادمان می‌افتد معرق، منبت و فرش ما برخاسته از دانش است و ما نیز احتیاج داریم به شیمیدانانی که سفالمان، به معدنشناسانی که گوهر سنگ‌ها، به رنگ‌شناسانی که پارچه‌ها و دستبافته‌ایمان را به روز کنند و این اتصال باید برقرار شود.

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: برای مردمی‌سازی و شبکه‌سازی نگرش و بینش باید باشد. بینش انسان ایرانی باعث شده نقش بر سفره، لباس، چوب و... درآورد، این پیوست‌های فرهنگی صنایع خلاق ایرانی است واین صنعت خلاق منجربه تولید اقتصادی است و ارزش‌آفرین و هویت‌بنیان و اشتغال‌آفرین است، اما ما  نباید به فکر اشتغال باشیم، مشغول بودن بدون مولد بودن فایده ندارد، ما به نام اشتغال تولید را از بین برده‌ایم.

وی تصریح کرد: سیاست میراث فرهنگی و تلاش ما این است که صدای فرهنگ و اجتماع و اقتصاد  به هم‌جوشی برسد، اگر میراث فرهنگی تجلی فرهنگ، اگر گردشگری حوزه مراودات اجتماعی ماست، باید صنایع دستی ما رویکرد اقتصادی داشته باشد و باید به زنجیره ارزش متصل شود و ارزش‌آفرین باشد.

جلالی اضافه کرد: امید است با ایجاد این مراکز تنها نام آن را یدک نکشیم و به رسم جدیدی برسیم. سبک زندگی ایرانی هیچگاه از چیزی فراقت نداشته است  و همه این موارد را مدیون مادران و زنان ایرانی هستیم و به همین دلیل گزاره زنان پیشرفت و پیشران را در صنایع دستی پیگیری می‌کنیم چراکه روح زنانه بر هنر ایرانی غالب است و زن و زندگی می‌تواند در کنار هم پیشرفت را در پی داشته باشد.

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بیان کرد: نوآوران ما باید نان‌آور باشند چرا که این موضوع تجلی دانش، حکمت  و هنر ایرانی است. امیدوار هستیم با همت جهاد دانشگاهی بتوانیم از ویترین‌های پر زرق و برق به متن زندگی بیاورید و در سبد خانواده قرار دهیم.

انتهای پیام
captcha